employee
Tula, Tula, Russian Federation
The quality of education as an economic good can be estimated through profitability of human capital formed in the education system. wages of college graduates can be used for science-based evaluation of the quality of higher education. Ministry of Education and Science monitors the employment of graduates and provides data on the amount of wages. A representative evaluation of the quality of education lies in the ratio of wages of college graduates to the average salary at their places of employment. The assessment shows that the quality of education in the metropolitan area is not the highest in the country. Obtaining quantitative estimates of the quality of higher education provides the foundation for effective quality management systems.
quality, human capital, employment monitoring, salary.
Образование — это средство накопления человеческого капитала. Человеческий капитал, являющийся результатом подготовки работников в системе высшего образования, наряду с новыми технологиями служит важнейшим ресурсом, обеспечивающим развитие постиндустриальных экономических систем и их конкурентоспособность на мировых рынках [1, 2]. Для профессиональной оценки новых технологий, которые представляют собой объекты интеллектуальной собственности, существуют развитая нормативная база, система организаций, осуществляющих оценку, система надзора за их деятельностью, система подготовки кадров специалистов по оценке; результаты оценки могут быть оспорены в суде [3, 4]. Человеческий капитал как фактор развития экономики и обеспечения ее конкурентоспособности имеет приоритетное значение по отношению к новым технологиям [1, 2, 5]. Однако систем профессиональной оценки качества высшего образования, которое обеспечивает формирование человеческого капитала, в настоящее время не существует.
1. Checchi D. The Economics of Education: Human Capital, Family Background. Cambridge University Press, 2008.
2. Economics of Education; Edited by Dominic J. Brewer and Patrick J. McEwan. Elsevier, 2010.
3. Patterson S. The Cost of Capital: Theory and Estimation First Edition. Praeger; First Edition, 1995.
4. Pratt S., Grabowski R. Cost of Capital in Litigation: Applications and Examples. 4th Edition. Wiley, 2010.
5. Westland C. Valuing Technology: The New Science of Wealth in the Knowledge Economy (Wiley Finance). Westland C. Wiley, 2002.
6. Basovskiy L.E. Ekonomicheskaya teoriya [Economic theory]. Moscow, Infra-M Publ., 2010. (in Russian)
7. Basovskiy L.E. Jekonomika obrazovanija [Economics of Education] [Text]. Moscow, Infra-M Publ., 2014. (in Russian)
8. Basovskaya E. Education Quality: Paradoxes, Mistakes, Concepts. Ekonomika. 2015, V. 3, I. 1, pр. 36–47. DOI: 10.12737/7811
9. Savina I. Approaches and Methods of Higher Education Quality Evaluation. 2015, V. 3, I. 2, pp. 37–40. DOI: 10.12737/10842