SOCIAL AND CIVIC IDENTIFICATION AS THE BASIS OF THE CHILD´S LIFE PROSPECTS IN TERMS OF GENERAL EDUCATION BY MEANS OF NEW EDUCATIONAL PRACTICES
Abstract and keywords
Abstract (English):
Social and civil identity in the system of philosophical analysis is the factor of formation of social and economic development of society. It is associated with certain areas which define specific forms of life practices, which define specific forms of life practices, picture of the world, contain and create a valid normative value system of the person, influence on building life prospects. The article highlights the problem of creating conditions for the development of life prospects in terms of transformational processes of the content of General education on the principles of consistency, integration, interdisciplinarity.

Keywords:
social identification, civil identification, life prospects, interdisciplinarity, integration.
Text

Изменения, происходящие в современных социальных системах, сообществах, с выявлением их основных характеристик, отношений, носителем которых является человек и социальные группы, в которые он включен, дают новое понимание широкого проблемного поля, позволяют делать предположения о том, что делает человека универсальным компонентом социальных систем (и образования в том числе) и как происходит его включение в каждую из них, начиная с общества в целом и заканчивая семьей. Это обуславливает учет собственной природы ребенка как объекта социальных систем и образования в том числе, изучение его внутренних и внешних свойств, позволяет определять характеристики ребенка как носителя реальных практик, социальных ролей и идентичностей [8]. Работы П. Бергера [1], П. Бурдье, П. Штомпки, П. Сорокина позволяют анализировать внутренние основы социальной и гражданской идентификации молодежи, единую смысловую систему обобщенного понимания ребенком мира, самого себя, своей потенциальной жизненной траектории и выборов жизненного пути.

References

1. Berger P., Lukman T. Social´noe konstruirovanie real´nosti. Traktat po sociologii znanija [The social construction of reality. A treatise on the sociology of knowledge]. Moscow, Medium Publ., 1995. 323 p.

2. Bogoslovskaja O.V. Valuable orientations of youth: Problems of Choice. Molodezh´ sovremennoj Rossii: Al´ternativy vybora duhovnyh i nravstvennyh ubezhdenij: sb.statej [Youth of modern Russia: Alternatives selection of spiritual and moral convictions: a collection of articles]. Moscow, INION RAN Publ., 2012, pp. 24–28. (In Russian).

3. Golovaha E.I. Life prospects and value orientation of personality. Psihologija lichnosti v trudah otechestvennyh psihologov [Personality Psychology in the works of native psychologists]. Saint-Petersburg, Piter Publ., 2001, pp. 256–269. (In Russian).

4. D´jui D. Demokratija i obrazovanie [Democracy and education]. Moscow, Pedagogika-press Publ., 2000. 384 p.

5. Kustov Ju.A., Zhirnova V.N., Stacuk S.V. Proforientacija uchashhihsja v sociume [Vocational guidance of students in society: Monograph]. Tolyatti , VUiT Publ., 2008. 183 p.

6. Mid D. Internalized Others and the Self. Amerikanskaja sociologicheskaja mysl´ [American Sociological Thought], Moscow, Mezhdunarodnyi universitet biznesa i upravleniia Publ., 1996, pp. 222–224.

7. Platonov K.K. Struktura i razvitie lichnosti [The structure and development of personality]. Moscow, Nauka Publ., 1986. 256 p.

8. Psihologicheskie problemy sovremennogo rossijskogo obshhestva [Psychological problems of modern Russian society]. Moscow, Institut psihologii RAN Publ., 2012. 575 p.

9. Smirnov S.A. Soderzhatel´nye (paradigmal´nye) aspekty vysshego social´no-gumanitarnogo obrazovanija [Meaningful (paradigmatic) aspects of higher socio-humanitarian education]. Available at: http://www.countries.ru/library/methoda/paradygm.htm (accessed 6 March 2016).

10. Chto takoe Forsajt? [What is Foresight?]. Available at: http://www.expertclub.ru/sections/foresight/programm/0 (accessed 6 March 2016).

Login or Create
* Forgot password?