THE FORMATION OF CADETS COMMUNICATIVE COMPETENCE IN THE PROCESS OF FOREIGN LANGUAGE EDUCATION IN THE MILITARY INSTITUTE
Abstract and keywords
Abstract (English):
The formation of cadetscommunicative competence in the process of foreign language education in the military institute consists of some components. First of all it is authentic material – sound tracks, study films, military documentation, slides. In the studying the discipline «The Foreign Language» cadet must understand the general content of authentic publicpolitical, journalistic and texts of military orientation. That`s why the special role is given to the education of audition teaching. To prepare cadets for the foreign communication it is necessary to teach him to work with the profession oriented text, to reviewing it. This ability develops basic abilities of the foreign speech understanding. Today the new multimedia technologies for the foreign language teaching are used. They help to understand language events, make communicative situations, develop language and speech activities. The author gives the lesson fragment with the multimedia technologies using.

Keywords:
communicative competence, authentic material, foreign language speech, reviewing, the new multimedia technologies.
Text

Развитие военного сотрудничества с зарубежными странами, организация и проведение совместных учений и маневров, участие в миротворческих операциях, партнерство в подготовке военных кадров обусловили необходимость обучения военных специалистов, способных использовать иностранный язык в международном диалоге. Геополитические процессы, происходящие в России и мире в целом, привели к расширению международного научного, культурного, военного сотрудничества. Иностранный язык стал неотъемлемой частью профессиональной подготовки военного специалиста. Цель обучения иностранному языку на современном этапе — формирование коммуникативной компетенции, т.е. способности использовать иностранный язык в процессе профессионального общения.

Анализ учебных программ и тематических планов по дисциплине «Иностранный язык» свидетельствует о том, что типичными целями занятий являются введение и закрепление лексического материала, систематизация лексико-грамматического материала, составление сообщений по изученной теме. Подобное целеполагание не способствует развитию самостоятельности и креативных способностей, так как многие задания рассчитаны на развитие конвергентного мышления. Дивергентное мышление, которое характеризуется гораздо большей свободой, присущее курсанту с развитыми креативными способностями, практически не развивается на таких занятиях. Традиционная форма организации самоподготовки курсанта также носит в основном репродуктивный характер, так как работа с учебником не требует высокого умственного и творческого напряжения. Приоритетная роль преподавателя ослабляет внутреннюю мотивацию курсантов, воспитывает «потребителя знаний», творческий потенциал обучаемых остается невостребованным, речи о развитии самостоятельности и креативности не идет.

References

1. Bolshakowa N.V. Using of New Information Technologies for the Increasing Efficiency in Foreign Language Education. Development of the Foreign Language Teaching in School and Institute. Kirow, 2005, I. 10. (in Russian)

2. Ivanova E.A. The hypertext conception. Informational Technologies and Foreign Language Teaching. М: МESI, 2005. (in Russian)

3. Kasanskaia O.W. From Distant Education to Electronic. Yournal «Sibirskii Otkrytii Universitet». 2009, I. 1. (in Russian)

4. Korablew M.A. Electronic Textbook as the Educational Medium Element. М: Znaniye. 2008. (in Russian)

5. Podkopaev D.A. Methodology of developing concept-image thinking of students using multimedia technologies. Cand. Diss. St. Petersburg, 2009. (in Russian)

6. Sergievskaia I.L. The Future Speech Action Field In Context of Multimedia Shere in Foreign Language Education. Prag, Védecko-vydavatelské centrum «Sociosféra-CZ» Publ., 2015. (inRussian)

Login or Create
* Forgot password?