The problem of the new ontology of the communication in the information society is actualized. Communicational discourse of the modern reality got the semantic network character that penetrates all human life spheres and gives some program to the human activity. The formation of the phenomenon of realities’ communication (virtual and objective) is educed. The new type reality forms some new type of thinking namely network thinking. Network culture by no means replace culture of objective reality but only doubles it, completes, gives the person new liberty. Dual character of communication enlarges peculiarity that appears together with the legitimization of the interest to the individual. This circumstance points out that dialectical idea of the synergies between opposites doesn’t disappear from the today generalizing thought but it has been reconstructing according to new conditions. The main modern trend is striving for individual prominence, to be spotted, to confirm one’s identity. The conclusion is made about the necessity to develop modern methodology of communication reality’s research, because it is impossible to comprehend new reality using traditional methods.
communication, virtual reality, objective reality, subject, network culture, information society.
В условиях беспрецедентного наращивания информационных технологий и глобализации международного пространства лидирующее место в современном обществе заняла коммуникация. Человеческая история есть в некотором роде история эволюции коммуникации. Коммуникативный империализм захватил социальную реальность, подчиняя себе сознание, образ мышления и бытия. Расширение возможностей обеспечивать невозможное раньше качество современной реальности связано с изменением роли коммуникации в обществе. К. Ясперс подчеркивал, что коммуникация является ключевым понятием бытия человека: «Все то, что есть человек и что есть для человека, достигается в коммуникации» [7, с. 441]. Такое понимание коммуникации предполагает ее бесконечную вовлеченность во все значимые формы человеческой деятельности. Именно это и обусловливает необходимость рассмотрения проблемы имманентности коммуникации человеку, его мышлению и действиям в контексте современных тенденций.
1. Jaspers K. Smisl i naznachenie istorii: razum i kommunikaciya [The meaning and the purpose of the history: intelligence and communication]. Moscow, Politizdat Publ, 1991. 528 p. (in Russian)
2. Akhiezer A., Ryabova M.E. Social philosophy in the complex world [Socialnaya filosofiay v uslozhnyauschemsya mire]. Obschestvennie nauki i sovremennost [Social studies and the modernity], 2005, I. 3, pp. 137–143. (in Russian)
3. Castels M. Informacionnaya epokha: ekonomika, obschestvo i kultura [The Information Age: Economy, Society and Culture]. Moskow, GU-VSHE Publ, 2000. 608 p. (in Russian)
4. Moiseev N.N. Sovremenniy razionalizm [Modern rationalism]. Moscow, MGWP KOKS Publ, 1995. 376 p. (in Russian)
5. Tulchynskiy G.L. Person as the selfproject and the brand: some consequences. Filisofskie nauki [Philosophical Sciences], 2009, I. 9, pp. 30–50. (in Russian)
6. The Lonely Society. Available at: mentalhealth.org.uk/content/assets/PDF/publications/the_lonely_society_report.pdf (accessed 12 December 2015).
7. Ortega y Gasset J. Ideas and beliefs. Ch. Ortega i Gasset. Izbrannie trudi [J. Ortega y Gasset. Selected works]. Moscow, 1997. 528 p. (in Russian)
8. Ryabova M. E. The formation of new identities: the dialectic of global and regional. Regionologiya [Regional Studies], 2009, I. 4, pp. 9–16. (in Russian)