The paper reveals preventive measures for educators´ selfpreservation based on an experimental programme for school teachers, professors of universities and colleges "Prophylaxis for educators´ self-preservation" in the system of professional development. The use of methods of self-regulation is effective in the prevention of tension, averting the occupational burnout syndrome. Diagnostic technique for prompt assessment of general health, activity and mood is proposed. Long-term outcome and indicator of the effectiveness of the programme of self-preservation are physical as well as professional and creative longevity of a person.
professional self-preservation, occupational burnout, self-regulation, diagnostics.
Профессиональное развитие педагога невозможно без самосохранения целостной личности и нормального функционирования его организма [11]. Людям, которые сумели сохранить свою личность, здоровье при эффективной трудовой деятельности, удается сохранить себя, несмотря на напряженную профессиональную деятельность (а может быть, отчасти благодаря ей) для ее дальнейшего продолжения. Поэтому профессиональное самосохранение — это проблема не отдельно взятого педагога, а всего общества, которое должно быть заинтересовано в сбережении трудового и профессионального потенциала, психического здоровья работников сферы образования [7].
Актуальность данной проблемы обусловлена тем, что в условиях реформации сферы образования растут требования, предъявляемые к уровню профессионализма педагогов, их личности, так как профессия преподавателя, учителя обладает огромной социальной важностью. С другой стороны, профессиональная деятельность педагогов предполагает работу в ситуациях интенсивного профессионального общения, и одним из частых негативных проявлений у педагогов является «феномен эмоционального выгорания» или, в другой редакции, «синдром эмоционального выгорания», который является одним из важнейших показателей профессионального самосохранения. Поэтому часто говорят не об эмоциональном, а о профессиональном выгорании.
1. Vodop´yanova N.E., Starchenkova E.S. Sindrom vygoraniya: diagnostika i profilaktika [Burnout syndrome: diagnosis and prevention]. St. Petersburg, Piter Publ., 2005. 184 p.
2. Gurman Yu. Professional´noe vygoranie sotrudnikov i organizatsiy [Professional burnout of employees and organizations]. Available at: http://www.eduevents.ru/articles/567 (accessed 25 December 2016).
3. Doskin V.A., Lavrent´eva N.A., Miroshnikov M.P., Sharay V.B. Test differentsirovannoy samootsenki funktsional´nogo sostoyaniya [Test differentiated self-assessment of the functional state]. Voprosy psikhologii [Questions of psychology]. 1973, I. 6, pp. 141–145.
4. Zbrovskaya I.V. Samoregulyatsiya psikhicheskoy ustoychivosti uchitelya [Self-teacher mental stability]. Prikladnaya psikhologiya [Applied Psychology]. 2001, I. 6, pp. 55–65.
5. Ivanov A.I., Kal´ney V.A., Kulikova S.A. Aksiologicheskaya napravlennost´ pedagogicheskogo obrazovaniya [Axiological orientation of teacher education]. Teoreticheskie i metodicheskie problemy razvitiya sovremennogo obrazovaniya. Sbornik materialov mezhdunarodnoy nauchno-prakticheskoy konferentsii 17–18 fevralya 2016 g.; «MGUTU imeni K.G Razumovskogo (PKU)» [Theoretical and methodological problems of the development of modern education / Collected materials of the international scientific-practical conference February 17–18, 2016; "MSUTM name K.G Razumovsky (PKU)”]. 2016. pp. 9–16.
6. Ivanov A.I., Kiseleva Yu.G., Kulikova S.A. Lichnostnoe samorazvitie uchashchikhsya: teoreticheskie aspekty [Personal self-development of students: Theoretical Aspects]. Nauchnye issledovaniya i razrabotki. Sotsial´no-gumanitarnye issledovaniya i tekhnologii [Research and development. The social and humanitarian research and technology]. 2014. I. 4, pp. 3–8.
7. Markova A.K. Psikhologiya professionalizma [Psychology of professionalism]. Moscow, Mezhdunarodnyy gumanitarnyy fond «Znanie» Publ., 1996. 312 p.
8. Matveeva T.M. Uchet tvorcheskogo, empatiynogo i masshtabnogo myshleniya pri postroenii modeli vysshego professional´nogo obrazovaniya [Accounting creativity, empathy, and the scale of thinking in the construction of higher education model]. Nauchnye issledovaniya i razrabotki. Sotsial´no-gumanitarnye issledovaniya i tekhnologii [Research and development. The social and humanitarian research and technology]. 2012, I. 1, pp. 52–55.
9. Milyaeva M.V., Rabadanova R.S. Issledovanie spetsifiki trevozhnosti i strakhov detey s narusheniyami v razvitii [Study specifics of anxiety and fear of children with developmental disorders]. Nauchnye issledovaniya i razrabotki. Sotsial´no-gumanitarnye issledovaniya i tekhnologii [Research and development. The social and humanitarian research and technology]. 2014, I. 1, pp. 40–46.
10. Orlova I.K. Trebovaniya k urovnyu professional´noy kompetentnosti pedagogov-organizatorov vospitatel´noy raboty v usloviyakh modernizatsii otechestvennogo obrazovaniya [Requirements to the level of professional competence of teachers and organizers of educational work in the conditions of modernization of national education]. Razvitie regional´noy sistemy dopolnitel´nogo pedagogicheskogo obrazovaniya v usloviyakh ego modernizatsii: opyt, problemy, perspektivy [Development of a regional system of an additional pedagogical education in the conditions of its modernization: experience, problems, perspectives]. Stavropol´, 2006. V. 1.
11. Rabadanov Z.R. K probleme tsennosti chelovecheskoy zhizni v postindustrial´noy Rossii [On the problem of the value of human life in the post-industrial Russia]. Nauchnye issledovaniya i razrabotki. Sotsial´no-gumanitarnye issledovaniya i tekhnologii [Research and development. The social and humanitarian research and technology]. 2012, I. 1. pp. 55–58.
12. Romashina C.Ya. Podgotovka pedagoga k fasilitiruyushchemu vzaimodeystviyu s obuchayushchimisya [Preparing teachers to interact with students fasilitirujushchemu]. Nauchnye issledovaniya i razrabotki. Sotsial´no-gumanitarnye issledovaniya i tekhnologii [Research and development. The social and humanitarian research and technology]. 2014, I. 1, pp. 9–15.