Beogorod, Belgorod, Russian Federation
The author presents the content of the students’ research potential development in the didactic module in the context of the ideas of integrity, cultural genesis and systemogenesis. The implementation of the idea of integrity allows providing harmonious combination of what a student has learnt and his unstructured knowledge, invariant and variant parts of the content including present scientifi c achievements, problem and hypothetical knowledge, knowledge of tomorrow’s science in the form of the objects of observation or refl ection. The idea of cultural genesis makes it possible to determine the accents in the cultural composition of the syllabus. The idea of systemogenesis leads to understanding the methods of selection of universal educational activities, which will be implemente d by a student while solving problems.
development of research potential, schoolchildren, educational standards, educational situation, learning content.
В контексте требований Федерального государственного образовательного стандарта (ФГОС) общего образования исследовательский потенциал школьников является новым самоценным результатом обучения. Разработка содержательной линии развития исследовательского потенциала школьника призвана решить противоречие между внедрением в общеобразовательные организации нового стандарта и отсутствием понимания способов включения нового содержания в теорию и практику его развития.
Чтобы подойти к осмыслению способов построения содержательной линии получения нового образовательного результата, рассмотрим сущность понятий «исследовательский потенциал школьника», «развитие исследовательского потенциала школьника». С позиций антропологического, культурологического, системно-деятельностного подходов исследовательский потенциал школьника определен нами как системное образование, динамичный ресурс, включающий единство развитых природных задатков (интеллекта, сензитивности к новизне ситуации, исследовательской активности, коммуникативности), ценностно-смыслового отношения к результатам исследования, обобщенных знаний о Вселенной, живой природе, обществе и человеке, умений использовать научные методы познания окружающего мира, который в разной мере актуализируется в виде диапазона и величины проявлений школьником себя в качестве исследователя в ходе целенаправленного получения им результатов познания (понимания себя, других людей, мира) и обеспечивает эффективную перестройку направления и содержания познавательной деятельности, творческую продуктивность, личностное самоопределение и творческое саморазвитие.
1. Krasnova L.A. The content of education: traditions and prospects of development [Теxt] / L.A. Krasnova // Otechestvennay i zarubejnay pedagogika [Domestic and foreign pedagogy]. — 2014. — № 4 (19). — Рp. 35–44. (in Russian)
2. Kudryavtsev V.T. Creative trend in the mental development of the child’s fi rst reading [Теxt] / V.T. Kudryavtsev // Pervie chteniy pamati Davydov’s [The fi rst reading of the memory Davydova]. — 1999. — Рp. 57–100. (in Russian)
3. Makotrova G.V. High school students’ research potential: construction of educational tasks [Теxt] / G.V. Makotrova // Narodnoie obrazovanie [People education]. — 2013. — № 7. — Рp. 153–159. (in Russian)
4. Makotrova G.V. Research potential of schoolchildren in terms of universal educational activities [Теxt] / G.V. Makotrova // Standarty i monitoring v obrazovanii [Standards and monitoring in Education]. — 2014. — № 6. — Рp. 23–36. (in Russian)
5. Perminova L.M. Interconnection standards fi rst and second generations [Теxt] / L.M. Perminova // Narodnoie obrazovanie [People education]. — 2010. — № 7. — Рp. 209–216. (in Russian)
6. Perminova L.M. Didactics in the light of modern scientifi c knowledge classifi cation [Теxt] / L.M. Perminova // Otechestvennay i zarubejnay pedagogika [Domestic and foreign pedagogy]. — 2014. — № 4 (19). — Р. 26. (in Russian)
7. Perminova L.M. Didactic experiment as a means of developing the theory and practice of training [Теxt] / L.M. Perminova // Osnovnye tendentsii razvitia obrazovaniy: teoriy i praktika [Abstract book of All-Russian scientifi c-practical conference]. — Moscow, 2014. — Рp.17–22. (in Russian)
8. Perminova L.M. Methodological bases of teaching subjects [Теxt] / L.M. Perminova // Innovazii v obrazovanii [Innovation in Education]. — 2012. — № 11. — Рp. 76–87. (in Russian)
9. Perminova L.M. Methodological support interconnection of school education standards in a succession of secondary and higher education [Теxt] / L.M. Perminova // Obrazovatel’nye technologii [Educational Technology]. — 2013. — № 4. — Рp. 39–49. (in Russian)
10. Teoreticheskie osnovy soderzhaniy obshchego srednego obrazovaniy [Theoretical basis of general secondary education] ed. V.V. Krajewski, I.J. Lerner [Теxt]. — Moscow, Prosveshchenie Publ., 1983. — 352 p. (in Russian)
11. Finkelstein E.B. Picture of consciousness and developing environment [Теxt] / E.B. Finkelstein // Upravlenie sovremennoy shkoloy. Zavuch [Managing a modern school. The director of studies]. — 2009. — № 6. — Рp. 132–144. (in Russian)