THE ISSUES OF CULTURAL IDENTITY IN THE CONTEXT OF MODERNIZED TOURIST INDUSTRY MANAGEMENT
Rubrics: TOURISM
Abstract and keywords
Abstract (English):
The article deals with the problems of reforming the current managerial approaches in response to the ongoing innovative reshaping of Russian economy. Considering the major stages of management in Russia, the author shows that tourism in Russia makes a glaring example of a unique economic domain immediately related to and heavily drawing upon the multifaceted traditional ethnoculture. Tourist specialists at all levels of Russia´s tourist industry, due to their Russian origin, interpret the cultural patterns, regarding themselves as descendants of Russian culture, folk traditions, and mental cultural values. The articles substantiates a conclusion that historical peculiarities of Russian perception of innovation as such is also tightly linked to the problem of improving the image of Russia as a tourist destination

Keywords:
innovative development, management modernization, cultural identity, tourist image of a country
Text


В современном российском обществе проблемы инновационного развития наиболее остры. Туризм — сфера экономики страны, требующая особого внимания, потому что обладает огромным резервным потенциалом. Проблемы развития российского туризма вызваны многими причинами, требующими осознания с позиций управления данной сферой. Россия — это территория, пережившая за свою историю множество политических переворотов, смен экономического уклада, населенная людьми различных этнокультурных традиций, бывшая свидетельницей многих войн и социальных проблем. Вопросы, волнующие сегодня многих, — как Россия переживет поворотный момент перехода к инновационному развитию, сможет ли она продемонстрировать «повторение истории» на новом спиральном витке развития, какие плоды сможет дать модернизированная модель управления в разных сферах и отраслях экономики, сможет ли русский человек «встроиться» в инновационные механизмы не только в Москве и крупных городах, а на всем пространстве нашей огромной страны. Для туризма ответы на эти вопросы имеют принципиальное значение, поскольку «малодоступные» экологичные местности представляют особый интерес для большинства путешественников.

Россия — страна, чрезвычайно богатая природными и культурными ресурсами, но страна небогатых граждан и утраченных ценностей. В области культурного наследия, которое является притягательным фактором для всех туристов, есть более «счастливые» страны (например, Италия, где, несмотря на не менее сложную историю, шедевры культуры удалось сохранить). Дело в том, что Россия — молодая страна, у европейских стран действительно было исторически больше времени для развития собственной культуры, и была, по сравнению с нашей, относительно «спокойная» история.

В современном виде Россия существует всего пять с небольшим веков, ведя циви-лизационный отсчет от времени правления

 

References

1. Babaian, Z.M. Irmovatsiormyi podkhod k rassmotreniiu problem kuFturnogo naslediia i kuFturnoi pamiati narodov i etnosov [Cultural heritage and the cultural mind of nations and ethnic groups: innovative approach to research]. Glo-balizatsiia i turizm: problem vzaimodeistviia. Tezisy Mezhdunarodnoi nauchnoi konferentsii 15—16 aprelia 2009 g. IIMO SGU [Globalization and tourism: problems of interaction. Theses of the International Research Conference held on April, 15-16, 2009 at Saratov State University]. Saratov, 2009. Retrieved on August, 17, 2013, from http:// www.sgu.ru/node/32835 (дата обращения: 17.08.2013).

2. Ionov, I.N. Postroenie obraza rossiiskoi tsivilizatsii v cvete psikhologii myshleniia i sotsiologii znaniia [Building a vision of Russian civilization in the light of psychological thinking and social knowledge]. Obshchestvennye nauki i sovremennost´ [Social Sciences and Modernity]. 2003. № 6. pp. 102—116.

3. Zamiatin, D.N. Dinamika geopoliticheskikh obrazov sovremennoi Rossii [The dynamics of geopolitical images of Russia]. Chelovek. [Human]. 2002. № 6. pp. 53-60.

4. Zaretskii, Iu. Pamiat´, istoriia, identichnost´: v poiskalh sukhogo ostatka [Memory, history, identity: in search of the dry residue]. Neprikosnovennyi zapas [Reserve stocks]. 2008. № 3 (59). pp. 39—48.

5. Klimova, S. Russkaia intelligentsia: maiatnik binarnogo soznaniia [Russian intelligentsia: the pendulum of binary consciousness]. Chelovek [Human]. 2006. № 3. pp. 62—71.

6. Likhachev, D.S. Ekologiia — problema nravstvennaia [Ecology as a moral problem]. Nashe nasledie [Our heritage]. 1991. №1. pp. 3-7.

7. http://culture.sochi2014.com/year2013/ (Accessed on August, 27, 2013).

8. Semenenko, I. Kul´tura, obshchestvo i obraz Rossii [Culture, society and the image of Russia]. Neprikosnovennyi zapas [Reserve stocks]. 2007. № 1 (51).

9. Sergeeva, A.V. Russkie: stereotypy povedeniia, traditsii, mental´nost´ [The Russians: Behavioural Stereotypes, Traditions, Mentality], 4-eizd.ispr [4thed. revised]. Moscow: HintaNaukaPubl., 2006. 320 p.

10. Slepokurov, V. C. Sotsionormativnoe regulirovanie i regional´naia kul´turnaia politika [Social statutory regulation and regional policy of culture]. Kul´tura, upravlenie, ekonomika, pravo [Culture, Management, Economics, Law]. 2004. № 4. pp. 21-23.

11. Solov´ev, A.V. Kontury kuFturnogo prostranstva informatsionnogo obshchestva [Outlining the cultural space in the context of information-oriented society]. Vestnik MGUKI [Bulletin of Moscow State University of Culture and Arts]. 2006. №2. pp. 14-21.

12. Polonskaia, IN. Traditsiia: smyslovyegraniponiatiia [Tradition: meaningness facets of the concept]. NauchnaiamysF Kavkaza [Caucasian Scientific Though]. 2004. № 2. pp. 21—24.

13. Poslanie prezidenta RF Dmitriia Medvedeva Federal´nomu Sobraniiu Rossiiskoi Federatsii [D. Medvedev´s Presidential address to the Federal Assembly of the Russian Federation]. Izvestia, November, 13, 2009.

14. Teoriia i praktika mezhkuFturnoi kommunikatsii [Crosscultural communication: theory and practice]. Moscow: ITDGK "Gnozis" Publ., 2003. 288p.

15. Fadeev, V.A. Obmanchivaia ochevidnost´ innovatsionnogo puti razvitiia [The deceptive simplicity of development through innovation]. Retrieved on may, 17, 2013fromhttp://raexpert.ru/sproject/innovation/seliger/part5.

16. Halbwachs, M. Sotsial´nye ramki pamiati ["Les cadres sociaux de la memoire" / On collective memory]. Moscow: Novoe Izdatel´stvo, 2007. 348 p.

17. Chebotareva, LA. Kul´turnyi turizm: mezhdunarodno-pravovoe regulirovanie [Cultural tourism: International legislation regulation]. Kul´tura, upravlenie, ekonomika, pravo [Culture, Management, Economics, Law]. 2004. № 3. pp. 44-47.

18. Cherniavskaya, Iu. V. Toska po prostranstvu [Desperate for space]. Chelovek [Human]. 2006. №4. pp. 31—46.

19. Sherengi, Fr. Pozhertvuem democratiei? Istoricheskoe soznanie rossiian glazami sotsiologa [Sacrificing democracy? Russian historical consciousness: a sociological perspective]. Rodina. 2002. № 10. pp. 9—12.

Login or Create
* Forgot password?