The data of internal and external communications in the system of maturing personality professionalization were considered. The periods of early development, of maturing, socialization and professionalization were considered. It is proposed to extend the ontology of knowledge about internal and external communications of the person to including in it: the genetic capital , the personal and the collective unconsciousness, the reflection, the choice, the network forms of social interactions. This publication is focused on the systems of the convergence of knowledge about personality development in education and human resource development system of modern organizations.
communication, individuation, development, maturing personality, knowledge.
Важнейшим фактором, обусловливающим феномен глобализации, является бурный рост информационных технологий, ведущий к формированию всемирной сети социальных коммуникаций, внешних по отношению к личности. Одно из последствий глобализации – обострение культурных, национальных, политических, религиозных конфликтов на границах столкновения ищущих самоидентификации социальных групп. Прирост социальных страт лавинообразен, они стремительно видоизменяются. Идентификация страт и формирование самоидентификации в сложной среде – проблема для взрослеющего человека.
Сергей Петрович Капица считал, что глобальное развитие людей на Земле определяется сознанием человека, его культурой, системой коммуникаций в производстве и передаче знаний. По его мнению, современная демографическая революция состоит в смене тенденции роста населения нашей планеты его стабилизацией, и это самое крупное событие и потрясение за всю историю развития человечества [13].
Развитие человека — основная проблема начала ХХI в., от успешности ее разрешения зависит глобальное выживание1. Переход к мультидисциплинарному мировосприятию социума как системы сетевых информационных взаимодействий и к технологиям принятия решений в условиях неопределенности – это новая неизведанная для науки область знаний.
Объем и скорость прироста данных в мире возрастают столь стремительно, что само осознание происходящего, по мнению Александра Некласса, представляет собой трудноразрешимую методологическую проблему [23].
Взрослеющий в информационном обществе человек все меньше сталкивается с экологически валидной средой и все больше погружается в техносферу виртуальной внешней среды. Имея с ранних лет доступ к глобальным информационным ресурсам, тем не менее, он не обладает необходимыми ему современными технологиями саморазвития и информационной гигиены. В этой связи ответственность за смысловую позицию (относительно истины, морали и нравственности), свой жизненный маршрут, свою профессионализацию переходит к личности. В этих условиях уже не общее развитие, не профессионализация, а индивидуация и формирование внутренней культуры для личности становятся зоной персонального риска.
_____________
1Моисеев Н.Н., Пригожин И.Р. URL: http://nnmoiseev.ru
1. Amen Daniel G. Magnificent Mind at Any Age: Natural Ways to Unleash Your Brain’s Maximum Potential. Random House LLC, 2008. 340 p. (Russ. ed.: Amen D.Dzh. Velikolepnyy mozg v lyubom vozraste. Moscow, Eksmo Publ., 2011.).
2. Amen Daniel G. Change Your Brain, Change Your Life: The Breakthrough Program for Conquering Anxiety, Depression, Obsessiveness, Anger, and Impulsiveness. Harmony, 1999. 352 p. (Russ. еd.: Amen D.Dzh., Izmenite svoy mozg — izmenitsya i zhizn! Moscow, Eksmo Publ., 2009.).
3. Asmolov A.G., Yagodin G.A. Education as empowerment of personal development (from diagnostic screening - diagnostics-development). Doklad k VII Mezhdunarodnoy konferentsii po professional’noy orientatsii v universitete Asiya (Yaponiya) «Obrazovanie kak rasshirenie vozmozhnostey razvitiya lichnosti (ot diagnostiki otbora — k diagnostike razvitiya)», 9–11 May 1991[Report to the VII International Conference on Vocational Guidance at the University of Asiya (Japan), 9-11 May 1991]. Available at: http://www.voppsvl.ru/4v/ISSUES/1992/921/921006.php (Accessed 5 March 2012). (In Russian)
4. Assagioli R. Psychosynthesis. A Manual of Principles and Techniques. Hobbs, Dormann & Company, New York, 1965. (Russ. еd.: Assadzhioli R. Psikhosintez: Printsipy i tekhniki. Moscow, Psikhoterapiya Publ., 2008.).
5. Belkovskiy A.N., Khachaturov A.E. Evolyutsiya cheloveka i sotsial’noe upravlenie. Menedzhment v Rossii i za rubezhom [Human Evolution and Social Management. Management in Russia and abroad]. 2003, no. 6, pp. 107–114.
6. Baudrillard J. A l’ombre des majorités silencieuses, ou la fin du social. Editions DENOEL, 1982. (Russ. еd.: V teni molchalivogo bol’shinstva, ili Konets sotsial’nogo, Ekaterinburg, Urals State University Publ., 2000.).
7. Vygotskiy L.S. Pedagogicheskaya psikhologiya [Educational psychology]. Moscow, 1926.
8. Grinev G.N. Konvergentsiya znaniy v sotsial’nykh sistemakh upravleniya [Convergence of knowledge in social systems control]. Menedzhment v Rossii i za rubezhom [Management in Russia and abroad]. 2012, no. 6, pp. 111–119.
9. Grof S. Psychology of the future. Lessons from Modern Consciousness Research. State University of New York Press, 2000. (Russ. еd.: Psikhologiya budushchego. Uroki sovremennykh issledovaniy soznaniya Moscow, Publishing House of the Institute of Transpersonal Psychology, Kravchuka Publ., AST Publ., 2001.).
10. Grof C., Laslo E., Rassel P. Revolyutsiya soznaniya: transatlanticheskiy dialog [Consciousness Revolution: transatlantic dialogue]. Moscow, AST Publ., 2004.
11. Dremova Yu.G. Problemy razvitiya vzrosleyushchego cheloveka v informatsionnom obshchestve [Problems of development of a growing person in the Information Society]. Obrazovanie i obshchestvo [Education and Society]. 2006, no. 1, pp. 26–31.
12. Zoya L. Sozidanie dushi [Creation soul]. Moscow, PER SE Publ., 2004. Available at: http://www.jungland.ru/node/998 (Accessed 21 May 2013).
13. Kapitsa S.P. Paradoksy rosta. Zakony razvitiya chelovechestva [Paradoxes growth. Laws of human development]. Moscow, Al’pina non-fikshn Publ., 2010, p. 192. Available at: http://elementy.ru/lib/430963 (Accessed 14 October 2013).
14. King A., Shnayder B. Pervaya global’naya revolyutsiya. Doklad Rimskogo kluba. [The First Global Revolution. Club of Rome report]. Moscow, 1991.
15. Kovalev S.V. Vostochnaya versiya neyroprogrammirovaniya, ili uchebniki umeniya zhit’. Psikhoterapiya lichnoy istorii: Psikhoterapiya izmeneniya proshlogo i sozdaniya budushchego. [Eastern version, or the ability to live tutorials Psychotherapy personal history: Psychotherapy change the past and create the future]. Moscow, Moscow Psychological and Social Institute Publ., 2008.
16. Kovalev S.V. My rodom iz Strashnogo Detstva, ili Kak stat’ khozyainom svoego proshlogo, nastoyashchego i budushchego [We come from the Last Childhood, or How to become the master of your past, present and future]. Rostov-on-Don, Feniks Publ., 2006.
17. Lavinskaya Ya. Iz dvoechnika v otlichniki za 10 dney [From Losers honors in 10 days] Utro.ru. Available at: http://www.niipsychology.ru (Accessed 8 April 2005).
18. Linksman R. How to learn anything quickly. Barnes and Noble Books; English Language edition, 2001. (Russ. еd.: Kak bystro izuchit’ lyuboy predmet. Minsk, Popurri Publ., 2003).
19. Luman N. Ponyatie obshchestva. Problemy teoreticheskoy sotsiologii [The notion of society. How quickly learn any subject], 1994, pp. 25–42. Available at: http://gtmarket.ru/laboratory/expertize/2969 (Accessed 23 July 2013).
20. Merkur’eva Yu.V. Shkol’noe obrazovanie v kontekste krizisa tekhnogennoy tsivilizatsii. [School education in the context of the crisis of the technogenic civilization]. Zhurnal sotsiologii i sotsial’noy antropologii [The Journal of Sociology and social anthropology]. 1998, vol. 1, no. 4.
21. Mureyko L.V., Bakhtin M.V. Klimenko I.I., Faktor vremeni v massovom soznanii: epistemologicheskiy aspekt problemy [The time factor in the mass consciousness: an epistemological aspect of the problem]. Vestnik Moskovskogo gosudarstvennogo oblastnogo universiteta. [Bulletin of Moscow State Regional University]. Russian State Pedagogical University named after A.I. Herzen Publ., 2012, no. 1.
22. Mukhanov V. Obrazovanie v Yaponii [Education in Japan]. Available at: http://www.edimews.ru/articles/iapan edu.htm (Accessed 5 March 2012).
23. Neklessa A. Transmutatsiya budushchego. Razvitie i ekonomika [Development and Economy]. 2012, no. 3. Available at: http://gtmarket.ru/laboratory/expertize/6113 (Accessed 15 March 2013).
24. Plomin R. Nasledstvennost’ i vospitanie [Genetics and education]. Available at: http://www.scorcher.ru/neuro/neuro_sys/inheritance/inheritance8.php.
25. Searle J. The Construction of Social Reality. New York: Free Press, 1995. (Russ. ed.: Serl Dzh. R. Konstruirovanie sotsial’noy real’nosti. O knige «Konstruirovanie sotsial’noy real’nosti»]. 1999.). Available at: http://www.amazon.com/exec/obidos/ change-style/ASIN/0029280451/002-85191814229456 (Accessed 10 November 2013).
26. Sokolov A.V. Obshchaya teoriya sotsial’noy kommunikatsii [The general theory of social communication]. St. Petersburg, Mikhaylova V.A. Publ., 2002.
27. El’konin B.D. Zinchenko V.P., Psikhologiya razvitiya [Developmental Psychology]. Available at: http://www.psychology.ru/library/00073.shtml (Accessed 25 November 2013).
28. Сооley Ch. The Social Self. The Two Major Works of Charles H. Cooley; Human Nature and the Social Order & Social Organization. Glencoe, 1956. Cooley Ch. Primary Groups. Cooley Ch. Social Organization. Cilencoe, 1956 (Russ. еd.: Sotsial’naya samost’. Pervichnye gruppy. Available at: http://www.fidel-kastro.ru/sociologia/cooley02.htm (Accessed 15 May 2014).
29. Toynbee Arnold J. A study of history. Oxford University Press, USA, 1987. (Russ. еd.: Postizhenie istorii: Sbornik. Moscow: Rol’f Publ., 2001.).
30. Toffler E. Tret’ya volna [The Third Wave]. Moscow, AST Publ., 2003, pp. 38-40.
31. Yung K.G. Soznanie i bessoznatel’noe [Consciousness and unconscious]. Moscow. Akademicheskiy proekt Publ, 2009.).