MISSION AS A BASIS FOR CREATING CORPORATE CULTURE AT THE FAR EASTERN FEDERAL UNIVERSITY
Abstract and keywords
Abstract (English):
In the late twentieth century a new concept of corporate culture emerged in the field of management theory, while practical studies of organizational performance has found, that success is directly related to creating appropriate corporate culture. As for this country, attention to corporate culture has been driven mostly by overall change in value system, taken place at the societal level, at the government level and at the level of individual organizations as well. Nurturing corporate culture within each higher educational institution has become urgent, due to crucial changes in the educational activities as s whole. Two factors, crucial to the success of a higher educational institution, are abilities to integrate all its internal resources and to adapt to its external environment. To become profitable and competitive, a higher educational institution should develop such key abilities, as flexibility and readiness to change itself. The major role of mission in the process of corporate culture shaping and nurturing, as well as functions, required for specific goals of a higher educational institution to be achieved, are considered in this paper as exemplified by the case of the Far Eastern Federal University. Objective hardships and problems, hampering the process of developing such unique body, as the Far-Eastern Scientific and Educational Center, are also highlighted.

Keywords:
corporate culture, organizational mission, corporate culture functions.
Text

В начале 80-х гг. прошлого века за рубежом появился интерес к корпоративной культуре. Причиной этому стали изменения во внешней среде организаций: загрязнение окружающей среды, ограничение технических возможностей в решении проблем, связанных с питанием, ростом безработицы, мотивационный кризис и потеря человеком смысла жизни. Данные изменения во внешней среде повлекли изменения внутриорганизационной среды: возник кризис доверия между руководителем и подчиненным, появился недостаток идентификации работника с организацией.

Управление персоналом требовало новых подходов, которые формировали бы у работников чувство «мы», воспитывали ответственность организации и ее членов перед обществом. Возникла необходимость учитывать в управлении психологические составляющие. В теории управления сформировалась концепция  корпоративных культур, а практические исследования деятельности всех процветающих компаний показали, что их успех напрямую связан с формированием корпоративной культуры.

Сущность и содержание корпоративной культуры исследователи определяют по-разному. Одной из самых известных теорий является теория Э. Шейна.

По этой теории существует три уровня организационной (корпоративной) культуры:

  • артефакты — поверхностный, который может увидеть сторонний наблюдатель;
  • ценности, нормы — снаружи можно увидеть только небольшую часть;
  • поведение, архетипы — глубинный, который не всегда осознается носителями ценностей, но который
  • определяет истинные мотивы поступков [9].

В исследованиях корпоративной культуры теоретики и практики часто опираются на эти уровни.

References

1. Baranenko S.P., Dudin M.N., Lyasnikov N.V. Korporativnyy menedzhment. M.: Tsentrpoligraf, 2010.

2. Gosudarstvennaya programma «Sotsial´no-ekonomicheskoe razvitie Dal´nego Vostoka i Baykal´skogo regiona». URL: http://amurmedia.ru/news/economics/22.03.2013/264861/pravitelstvo-rf-odobriloprogrammu-razvitiya-dalnego-vostoka.html

3. Mukhamedzyanova O.R. Korporativnaya kul´tura kak instrument razvitiya vuza. URL: http://elib.sfu-kras.ru/handle/2311/7713

4. Persikova T.N. Mezhkul´turnaya kommunikatsiya i korporativnaya kul´tura: Ucheb. posobie. M.: Logos, 2002.

5. Strekalova N.D. Korporativnaya kul´tura i strategiya vuza: problemy vzaimodeystviya. Mir gumanitarnoy kul´tury akademika D.S. Likhacheva: mezhdunarodnye likhachevskie nauchnye chteniya (g. Sankt-Peterburg, 14–24 maya 2002 g.).

6. Tesakova N.V. Missiya i Korporativnyy kodeks. M.: RIP-Kholding, 2004.

7. Tikhomirova O.G. Organizatsionnaya kul´tura: formirovanie, razvitie i otsenka. SPb.: ITMO, 2008.

8. Tomson K.M. Retsepty korporativnoy kul´tury: Kak izmenit´ privychnoe povedenie / Per. s angl. M.: Balans Biznes Buks, 2005.

9. Schein E.H. Organizational Culture and Leadership. Second edition. San Francisco: Jossey-Bass, 1992.

10. Schneider B. (ed.) Organizational Climate and Culture. SanFrancisco: Jossey-Bass, 1990.

11. URL: http://www.dvfu.ru/

Login or Create
* Forgot password?