HOW TO MONITOR MATURITY OF LEARNERS’ SCIENTIFIC WORLD OUTLOOK COMPONENTS IN THE SPHERE OF NATURAL SCIENCES
Abstract and keywords
Abstract (English):
The authors share their experience on how to put in place monitoring procedure to find out whether components of the university students’ scientific world outlook are mature enough. It is described, how to structure questionnaire, also presented are examples of tasks as well as diagnostics results and results, obtained by statistical processing of invariable section of the questionnaire, filled in by students of higher institutions, specializing in Economics and Pedagogy. Components of educational process, conducive to sustainable development, are discussed. It is emphasized, that issues concerning environment protection, care of living and eating healthy should be integral parts of modern world outlook and be properly attended by higher institutions in organizing educational process. Examples of tasks on chemistry of nutrition, chemistry of environment and chemistry of health are presented, and the authors recommend to use these tasks in the educational process. The set of diagnostic tools, designed to evaluate components of scientific world outlook, is provided. The authors have also developed a comprehensive questionnaire, with both invariable (generalized) and variable-based sections (aimed at developing professional competencies in significant (relevant spheres of natural science). The suggested methodology of monitoring is applicable in both core and non-core higher educational institutions.

Keywords:
scientific world outlook, monitoring, literacy, skillfulness, competence, questionnaire, higher school.
Text

Одной из важнейших задач образовательного процесса является формирование научной картины мира как особой формы систематизации теоретического знания. Чаще всего под научной картиной мира понимается система общих принципов, понятий, законов и наглядных представлений, формируемая на основе синтеза научных знаний [3]. Изменившаяся за последние годы историческая, научная и образовательная ситуация в России потребовала переосмысления проблемы формирования научного мировоззрения в учебном процессе. В Национальной доктрине образования в Российской Федерации до 2025 года [7] в качестве одной из приоритетных задач совершенствования обучения названо «формирование у детей и молодежи целостного миропонимания и современного научного мировоззрения», что определяет актуальность выбранной темы исследования. Формирование естественнонаучной картины мира неразрывно связано со становлением научного мировоззрения.

Сформированность научного мировоззрения подразумевает не просто обладание определенными знаниями, но: 

  • сформированность базовых понятий, законов, теорий;
  • комплексное применение полученных знаний для решения практических задач в профессиональной области, соответствующей направлению обучения;
  • наличие убеждений, жизненной позиции, компетентности в определенных областях.

Высший уровень обобщения предполагает обобщение всех имеющихся знаний: предметных, философских, естественнонаучных в целом, необходимых как для решения профессиональных задач, так и для полноценного существования индивида в окружающей среде. Когда происходит переход на такой уровень обобщения и систематизации, то можно говорить о формировании научного мировоззрения студентов.

References

1. Gilyazova I.B. Monitoring ekologicheskogo mirovozzreniya kak chasti nauchnoy kartiny prirody studentov [Monitoring of ecological worldview as part of the scientific picture of nature students]. Vestnik Chelyabinskogo Gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta [Bulletin of the Chelyabinsk State Pedagogical University]. Chelyabinsk, 2011, no. 1, pp. 39–48

2. Gilyazova I.B. Razvitie ekologicheskogo mirovozzreniya kak chasti estestvennonauchnogo mirovozzreniya i nauchnoy kartiny prirody u studentov v vuze [Development of ecological worldview as part of natural science and the scientific worldview pictures of nature at students in high school]. Omskiy nauchnyy vestnik. Seriya «Obshchestvo. Istoriya. Sovremennost´» [Omsk Scientific Gazette. Series «Society. History. Present.»]. 2011, no. 4 (99), pp. 190–194.

3. Dobrovol´skaya T.V. Mir: estestvennonauchnye, gumanitarnye i vnenauchnye modeli [World: natural sciences, humanities and nonscientific models]. Omsk, OmGPU Publ., 2007. 168 p.

4. Kurdumanova O.I. Formirovanie sistemy biokhimicheskikh znaniy budushchikh uchiteley v svete kontseptsii ustoychivogo razvitiya tsivilizatsii [Formation of biochemical knowledge of future teachers in the light of the concept of sustainable development of civilization]. Omsk, OmGPU Publ., 2007. 176 p.

5. Mel´nikova O.Yu. Razvitie ekologicheskogo mirovozzreniya studentov [Development of ecological worldview students]. Omsk, Omsk economical institute Publ., 2006. 53 p.

6. Strategiya Evropeyskoy ekonomicheskoy komissii OON dlya obrazovaniya v interesakh ustoychivogo razvitiya [Strategy United Nations Economic Commission for Education for sustainable development]. Ofits. tekst. Soveshchanie vysokogo urovnya predstaviteley ministerstv okhrany okruzhayushchey sredy i obrazovaniya [Official text. The high-level representatives of the Ministries of Environment and Education]. Vil´nyus, 2005.

7. O Natsional´noy doktrine obrazovaniya v Rossiyskoy Federatsii: postanovlenie Pravitel´stva RF ot 4 oktyabrya 2000 g. № 751 [On the National Doctrine of Education in the Russian Federation: Russian Federation Government Resolution dated 4 October 2000 № 751].

8. Shelontsev V.A. Analiz rezul´tatov pedagogicheskogo eksperimenta [Analysis of the results of the pedagogical experiment]. Omsk, Gumanitarnyy tsentr Al´fa i Omega Publ., 2008. 32 p.

Login or Create
* Forgot password?