Moskva, Moscow, Russian Federation
Siberian Federal University (Department of Economics and Business Process Management, Senior Lecturer)
Krasnoyarsk, Krasnoyarsk, Russian Federation
Krasnoyarsk, Krasnoyarsk, Russian Federation
Human resources are the main competitive advantage of the company in a market economy. The variety of forms of institutions and organizations becomes a factor of structuring and development of the regional economy. Special attention of scientists and practitioners in the fields of not only Economics, but also politics, law, sociology, psychology attracts collaboration as a poorly studied, but rapidly developing and effective form of relations between economic entities in order to increase competitiveness. The purpose of the article: to determine the features of collaborative interaction of the University in the management of human resources in the regional labor market. On the basis of the analysis of works of domestic and foreign scientists the essence and content of collaboration as process of joint labor, production or economic activity of two and more economic subjects for achievement of the General purposes is defined. It is revealed that the collaborative interaction is based on the principles of consent and trust, i.e. there is a mutually beneficial exchange of knowledge, training of participants to improve their competencies, the production of innovative products with a significant intellectual component to promote to the market and achieve effects in the development of competitiveness of the regional economy. In the course of the pilot study, the cycle and a number of features of the formation of students ‘ competitiveness as a human resource of the regional market are highlighted. In this article, the collaboration is considered from the position of technology to increase the competitiveness of human resources. As a result, the features and effects of collaboration between the University and representatives of the regional market of Krasnoyarsk region are highlighted. The author’s position in the definition of collaboration for companies and the University from the position of the strategy of coordination of interests in the regional labor market is based on the results of a pilot study and has practical significance in the development of the efficiency of human resources management in the region.
human resources management, University environment, competitive advantage, collaboration, technology of increasing competitiveness.
Современная концепция управления человеческими ресурсами зародилась и развивается в условиях нарастающей потребности использования личностного потенциала сотрудников для достижения целей компании. При этом экономический аспект управления человеческими ресурсами выражается в наращивании конкурентоспособности сотрудников, т.е. обладании уникальными знаниями, умениями и навыками, которых нет у сотрудников компаний данной отрасли. Данное положение подтверждают результаты анализа деятельности специалистов, работающих в сфере человеческих ресурсов. Рэндал С. Шулер отмечает, что около 70% менеджеров считают функцию управления человеческими ресурсами важнейшей для успеха организации, а более 90% склонны считать, что управление человеческими ресурсами станет определяющим в жизни организации [18, с. 164]. Ядром современной концепции управления человеческими ресурсами является желание сотрудников наращивать профессиональные знания, навыки и готовность применять их в интересах компании [8; 14; 16 и др.]. Таким образом, доминирующее положение в наращивании конкурентоспособности компании занимает управление человеческими ресурсами, а именно, стимулирование проявления социально-психологических особенностей личности: способности и готовности профессионального самоопределения и самореализации в заданных компанией условиях. Проблематизация вопроса заключается в том, что в научных трудах и практике управления университету как субъекту региональной экономики отводится исключительная роль в области формирования человеческого ресурса на рынке труда. Соответственно, и ответственность за качество и уровень профессиональной компетентности будущих специалистов возлагается на университет. При этом экономически обоснованное прохождение производственной практики на предприятиях и в организациях регионального экономического сектора в оценке уровня профессиональной компетентности не берется в расчет. Мы полагаем, что суть проблемы заключается в рассогласовании позиций университета и представителей регионального рынка. В результате пилотного исследования нами получены основания, которые позволяют выделить особенности партнерского взаимодействия университета и компаний регионального рынка в наращивании конкурентоспособности человеческого ресурса г. Красноярска и Красноярского края. Цель данной статьи заключается в определении особенностей и эффектов коллаборативного взаимодействия университета на региональном рынке труда, что позволит прояснить позицию вуза для партнеров.
1. Bagunts M.G. Konkurentosposobnost’ regiona: sushchnost’ i ponyatie [Competitiveness of the region: the essence and concept]. Molodoy uchenyy [Young Scientist]. 2015, I. 10, pp. 502–505. Available at: https://moluch.ru/archive/90/18785/ (accessed 19 August 2018).
2. Belyakova G.Ya., Bagdasaryan I.S., Vasileva Z.A., Almabekova O.A. Management strategy for regional labor market (case of the Krasnoyarsk krai). International multidisciplinary scientific conference on social sciences & ARTS, SGEM. 2016, pp. 395–399.
3. Gulyaeva G.Yu. Effektivnye mekhanizmy upravleniya [Effective mechanisms of management]. Penza: MTsNS «Nauka i Prosveshchenie» Publ. 2017. 244 p.
4. Dudkina G.V. Sovremennye tekhnologii obucheniya v vuze kak mekhanizm razvitiya sotsial’no-ekonomicheskikh system [Modern technologies of education in high school as a mechanism for the development of socio-economic systems]. Sotsial’no-ekonomicheskoe razvitie Rossii i Mongolii: problemy i perspektivy Materialy III Mezhdunarodnoy nauchno-prakticheskoy konferentsii [Social and Economic Development of Russia and Mongolia: Problems and Prospects Proceedings of the III International Scientific Practical Conference]. 2013, pp. 152–154.
5. Zhuk M. A. Model’ soglasovaniya ekonomicheskikh interesov vlastey i biznes- soobshchestva v strategii razvitiya regiona [Model for reconciling the economic interests of the authorities and the business community in a regional development strategy]. Upravlenie ekonomicheskimi sistemami [Economic Systems Management]. 2011, I. 34. Available at: https://cyberleninka.ru/article/n/model-soglasovaniya-ekonomicheskih-interesovvlastey-i-biznes-soobschestva-v-strategii-razvitiya-regiona (accessed 10 August 2018).
6. Inshakov, O.V. Kollaboratsiya kak global’naya forma organizatsii ekonomiki znaniy [Collaboration as a global form of organization of the knowledge economy]. Ekonomika regiona [Economy of the region]. 2013, I. 3, pp. 38–44.
7. Inshakov, O.V. Strategirovanie sotsial’no-ekonomicheskogo razvitiya regiona: nauchnoe obosnovanie i aktualizatsiya modeli [Strategizing the socio-economic development of the region]. Regional’naya ekonomika. Yug Rossii [Regional Economics. South of Russia]. 2018, I. 1 (19), pp. 23–43.
8. Kibanov A.Ya. Staff marketing and image formation of employers [Elektronnyy resurs] / A.Ya. Kibanov, I.B. Durakova // European Ssience and Technology [Text]: materials of the VI international research and practice conference, Vol. I, Munich, December 27th — 28th, 2013 / publishing office Vela Verlag-Waldkraiburg — Munich — Germany, 2013 -R. 170-174.
9. Korobkina Yu.Sh. Nauchnye kollaboratsii: opredelenie, klassifikatsii i kharakteristiki [Scientific collaborations: definition, classifications and characteristics]. Ekonomika: vchera, segodnya, zavtra [Economy: yesterday, today, tomorrow]. 2017, V. 7, I. 4A, pp. 72–83.
10. Malinovskiy V.P. Transprofessionalizm kak kriteriy effektivnosti upravleniya chelovecheskim potentsialom [Transprofessionalism as a criterion for the effectiveness of human potential management]. PROMETA Kazan’ 2003 «Kompetentsii i chelovecheskiy kapital» Vystupleniya i doklady [PROMETA Kazan 2003 “Competences and human capital” Speeches and reports]. Available at: http://prometa.ru/archive/policy/capital/reports/3 (accessed 10 August 2018).
11. Osipova L.B. Infrastrukturnaya podderzhka razvitiya molodezhnogo segmenta regional’nogo rynka truda [Infrastructure support for the development of the youth segment of the regional labor market]. Ekonomicheskie i sotsial’nye peremeny: fakty, tendentsii, prognoz [Economic and social changes: facts, trends, forecast]. 2018, V. 11, I. 2, pp. 175–191. DOI: 10.15838/esc.2018.2.56.12.
12. Selezneva A.V. Konkurentosposobnoe predpriyatie: osnovnye tendentsii preobrazovaniya [Competitive enterprise: the main trends of transformation]. Vestnik PNIPU. Mashinostroenie, materialovedenie [Bulletin of the PNRPU. Mechanical Engineering, Materials Science]. 2014, I. 2, pp. 105–110.
13. Sirazitdinova Y. Project management practices in engineering university / Sirazitdinova Y., Dulzon A., Mueller B. // IOP Conference Series: Materials Science and Engineering 21st International Conference for Students and Young Scientists. 2015. S. 012080.
14. Solov’ev M.Yu. Formirovanie instrumentov upravleniya ekonomikoy regiona na osnove sotsial’nogo partnerstva. Kand. Diss. [Formation of instruments for managing the region’s economy on the basis of social partnership. Cand. Diss.]. Vladimir, 2006. 28 p.
15. Tikhomirova O.G. Korporativnaya kollaboratsiya i vzaimodeystvie: reshenie problemy samoorganizatsii sotsial’no-ekonomicheskikh system [Corporate Collaboration and Interaction: Solving the Problem of Self-Organization of Socio-Economic Systems]. Fundamental’nye issledovaniya [Fundamental Research]. 2014, I. 9-5, pp. 1082–1086.
16. Upravlenie personalom v Rossii: novye funktsii i novoe v funktsiyakh [Personnel management in Russia: new functions and new in functions]. Moscow: INFRA-M Publ., 2017. 242 p. DOI: 10.12737/2506.
17. Shekhovtseva L.S. Mnogomernaya strukturizatsiya institutsional’nogo obespecheniya prostranstvennogo razvitiya regiona: printsipy i metodologiya [Multidimensional structuring of institutional support for the spatial development of a region: principles and methodology]. Ekonomika i sotsiologiya [Economics and Sociology]. 2018, I. 1, pp. 32–51.
18. Shuler Rendal S. Upravlenie chelovecheskimi resursami [Human Resource Management]. Upravlenie chelovecheskimi resursami [Human Resource Management]. St. Petersburg: Piter Publ., 2002, pp. 163–190.
19. Yakhontova E.S. Strategicheskoe upravlenie personalom [Strategic personnel management]. Moscow: «Delo» RANKhiGS Publ., 2013. 384 p.
20. Downes S. The Cloud and Collaboration. 2009. Available at: http://www.downes.ca/post/51343/
21. MacGregor S.P., Carleton T. (ed.). Sustaining Innovation. Collaboration Models for a Complex World. New York: Springer, 2012. 172 p.
22. Olson G.M., Zimmerman A., Bos N. (ed.). Scientific Collaboration on the Internet. Massachusetts: The MIT Press, Cambridge, 2008. 406 p.
23. Thomson A.M., Perry J.L. Collaboration Processes: Inside the Black Box// Public Administration Review. 2006. Vol. 66. No. s1. Pp. 20–32. DOI: 10.1111/j.1540-6210.2006.00663.x.