Stavropol', Russian Federation
The article is related to the organization of educational process with the application of electronic training and distant learning technologies. The issues of establishing and functioning of the unifi ed electronic information and education environment including various instruments and training resources in the educational institution are considered. The means of information and communication technologies, in particular, educational integration platforms which can be used for the development, management and distribution of online materials as a part of the distant training courses are analyzed. The main criteria, essential when choosing the tools for the organization of electronic training are revealed. The analysis of the information development and the functionality of the educational integration platforms from the learning content management systems (LCMS) and the learning management systems (LMS) to up to date personal learning environment (PLE) and virtual learning environment (VLE) is carried out. The issues of the incorporation of the PLE and VLE tools into the LMS are considered, the ways of their integration are set forward.
distant learning technologies, electronic training, means of information and communication technologies, electronic information and education environment, educational integration platform, learning content management systems (LCMS), learning management systems (LMS), personal learning environment (PLE), virtual learning environment (VLE).
Информационные технологии развиваются колоссальными темпами. В современном образовании происходят значительные изменения, развиваются и совершенствуются различные подходы и технологии, что влечет за собой все более серьезные требования, предъявляемые к организации образовательного процесса. К современной тенденции относится использование дистанционных образовательных технологий, которые не только позволяют применять инновационные методики в обучении, но и дают возможность получить равный доступ к учебным материалам и ресурсам разным категориям обучающихся. В Федеральном законе № 273-ФЗ «Об образовании в Российской Федерации» определены базовые юридические условия, которые позволяют реализовывать образовательные программы с применением дистанционных образовательных технологий и электронного обучения [5]. Этот процесс связан с решением актуальной проблемы современного образования — создания в стране единого информационно-образовательного пространства. С этой целью могут быть использованы различные инструментальные средства информационных и коммуникационных технологий, которые позволяют в организации, осуществляющей образовательную деятельность, создать условия для функционирования электронной информационно-образовательной среды, включающей в себя различные электронные учебные материалы и средства обучения, дистанционные учебные курсы и т.д. Среди этих средств особо можно выделить образовательные интеграционные платформы, обладающие достаточно мощными функциональными возможностями для реализации электронного обучения [4]. Правильный выбор программного средства для создания дистанционного учебного курса позволяет реализовать все дидактические возможности и преимущества дистанционных образовательных технологий [3]. В настоящее время существует множество программных сред, оболочек или платформ для создания дистанционного курса. Например, такие средства, как: ATutor, Claroline, Dokeos, LAMS, OLAT, OpenACS, Sakai, Moodle и др.
1. Zaharova U.S., Serbin V.A., Feschenko A.V. Integratsiya personal’nykh uchebnykh sred s LMS MOODLE [Integrating Personal Learning Environment with LMS Moodle]. Otkritoye distantsionnoye obrazovanie [Open distant education]. 2016, I. 4(64), pp. 44-53 (in Russian).
2. Zenkina S.V., Sharonova O.V., Savchenkova M.V. Obzor distantsionnykh obrazovatel’nykh tekhnologiy, realizuemykh na raznykh tekhnicheskikh platformakh [Review of Distance Education Technologies Implemented at Various Technical Platforms]. Akademicheskiy vestnik Akademii sotsialnogo upravleniya [Academic Bulletin of the Academy of Social Management]. 2016, I. 3 (21), pp. 10-22 (in Russian).
3. Kulikova T.A, Poddubnaya N.A. Sovershenstvovanie professional’noy kompetentnosti pedagoga v organizatsii proektnoy deyatel’nosti uchashchikhsya [Information and Communication Technologies’ Means Application in Future Subject Teacher’s Vocational Training Improvement]. Standarti i monitoring v obrazovanii [Standards and monitoring in education]. 2014, Vol. 2, I. 3, pp. 28-31 (in Russian).
4. Kulikova T.A, Poddubnaya N.A. Primenenie sredstv informatsionno-kommunikatsionnykh tekhnologiy v sovershenstvovanii professional’noy podgotovki budushchego uchitelya-predmetnika [The enhancement of professional teaching competence in the organization of student project activities]. Infomatika i obrazovanie [Information and Education]. 2017, I. 1 (280), pp. 38–41 (in Russian).
5. Federal’nyy zakon «Ob obrazovanii v Rossiyskoy Federatsii» ot 29.12.2012 № 273-FZ [The federal law «About Education in the Russian Federation» from 29.12.2012 № 273 (Federal Law)] Available at: http://www.consultant.ru/document/cons_ doc_LAW_140174/ (Accessed 15 November 2018) (in Russian).
6. Downes S. Personal and Personalized Learning Feb 17, 2016. EMMA Newsletter, European Multiple MOOCs Aggregator. // URL: https://www.downes.ca/me/publications.htm (Accessed 5 November 2018).