Moskva, Moscow, Russian Federation
Moskva, Moscow, Russian Federation
GRNTI 14.15 Система образования
GRNTI 14.25 Общеобразовательная школа. Педагогика общеобразовательной школы
The article deals with one of the priorities of the modern primary school, reflected in the requirements of the Federal State Educational Standard of the Primary Education of the Second Generation, the formation of information literacy of students. It describes the characteristics of three groups of informational educational activities, including the readiness of the younger schoolchildren: to use the source of information; understand and present information in different forms; evaluate the reliability, reliability of this or received information. The difficulties faced by elementary school students in mastering information and educational activities are analyzed. The directions of work of the teacher to overcome them and improve the information culture of students are outlined.
younger schoolchild; the priorities of modern primary education; requirements of the Federal State Educational Standard of Primary General Education; the concept of “information”; formation of information culture of elementary school students; three groups of informational educational activities.
Еще десяток лет назад младший школьник не знал, что такое гаджет, не пользовался Интернетом, не занимался играми на планшете, то есть его информационная среда была менее богатой и разнообразной. Зато ребенок младшего школьного возраста с удовольствием играл со сверстниками в подвижные и ролевые игры, а чтение для многих детей было любимым занятием. Известно, что прогресс остановить нельзя, техника развивается, информационные средства меняют не только свое содержание, но и форму его представления. Сегодня привычной стала жизненная картинка, когда у каждого школьника есть мобильный телефон, дети пишут друг другу смс, а информацию к предложенному докладу находят в Интернете. И, безусловно, это хорошо, так как человек не может не следовать за прогрессом, однако не учитывать риски неосторожного использования новых информационных
средств – значит нарушать гиппократовское правило «Не навреди», вполне применимое и к сфере педагогики.
СТАНОВЛЕНИЕ ОСНОВ
ИНФОРМАЦИОННОЙ КУЛЬТУРЫ
УЧАЩИХСЯ КАК ЗАДАЧА
НАЧАЛЬНОЙ ШКОЛЫ
Актуальность формирования информационной грамотности младшего школьника подчеркивается в требованиях Федерального государственного образовательного стандарта начального общего образования (ФГОС НОО) 2009 г., где указано, что на этом этапе обучения у школьника должны сложиться такие умения, как «использование различных способов поиска, сбора, обработки, анализа, организации, передачи и интерпретации информации в соответствии с коммуникативными и познавательными задачами» [8]. Одной из приоритетных задач начального образования сегодня является становление основ информационной культуры обучающихся: младший школьник учится ориентироваться в потоке воспринимаемой информации, применять ее для решения различных учебных и житейских задач, осуществлять анализ и оценку получаемых сведений, представлять их в разном виде и стилевом оформлении.
1. Vinogradova N.F., Kalinova G.S. Okruzhayushchiy mir: uchebnik dlya uchashchikhsya obshcheobrazovatel’nykh uchrezhdeniy [The world around us: a textbook for students of educational institutions]. Moscow, Rossiyskiy uchebnik Publ., 2017. 128 p.
2. Kovaleva G.S., Krasnyanskaya K.A., Rydze O.A. Matematika: standartizirovannye materialy dlya itogovoy attestatsii. 4 klass [Mathematics: standardized materials for final certification. Grade 4]. Moscow, St. Petersburg, Prosveshchenie Publ., 2013. 60 p.
3. Minaeva S.S., Roslova L.O., Rydze O.A. Matematika: uchebnik dlya uchashchikhsya obshcheobrazovatel’nykh uchrezhdeniy. 3 klass [Mathematics: a textbook for students of educational institutions. 3 class]. Moscow, Rossiyskiy uchebnik Publ., 2016. 144 p.
4. Littl A., Lokkhed M.E., Chaynapa V. Novoe v otsenke obrazovatel’nykh rezul’tatov: mezhdunarodnyy aspekt [New in the evaluation of educational results: an international aspect]. Moscow, Prosveshchenie Publ., 2007. 367 p.
5. Kovaleva G.S., Krasnyanskaya K.A. Rezul’taty vypolneniya diagnosticheskikh rabot po matematike, russkomu yazyku i chitatel’skoy gramotnosti uchashchimisya 5-kh klassov Respubliki Tatarstan: proekt «Issledovanie gotovnosti i adaptatsii uchashchikhsya 5-kh klassov k obucheniyu v osnovnoy shkole» [The results of the implementation of diagnostic work in mathematics, Russian language and reading literacy by students of the 5th grade of the Republic of Tatarstan: the project “Study on the readiness and adaptation of students of the 5th grade to the primary school”]. Moscow, Tsentr otsenki kachestva ISRO RAO Publ., 2017, pp. 3–27.
6. Universal’nye uchebnye deystviya kak rezul’tat obucheniya v nachal’noy shkole: soderzhanie i metodika formirovaniya universal’nykh uchebnykh deystviy mladshego shkol’nika [Universal learning activities as a result of training in elementary school: content and methodology for the formation of universal learning actions of a younger student]. Moscow, Institut strategii razvitiya obrazovaniya RAO Publ., 2016. 224 p.
7. Federal’nyy gosudarstvennyy obrazovatel’nyy standart nachal’nogo obshchego obrazovaniya / utv. Prikazom Ministerstva obrazovaniya i nauki RF ot 06.10.2009 № 373; v red. prikazov ot 26.11.2010. № 1241, ot 22.09.2011 № 2357 [Federal State Educational Standard of Primary General Education / approved. Order of the Ministry of Education and Science of the Russian Federation of 06.10.2009 No. 373; in ed. orders of 11/26/2010. No. 1241, dated 09/22/2011 No. 2357]. Available at: https://xn--80abucjiibhv9a.xn--p1ai/%D0%B4%D0%BE%D0%BA%D1%83%D0%BC%D0%B5%D0%BD%D1%82%D1%8B/922 (data obrashcheniya: 16.01.2019).
8. Funktsional’naya gramotnost’ mladshego shkol’nika: kniga dlya uchitelya [Functional literacy of the younger student: a book for a teacher]. Moscow, Ventana-Graf Publ., 2018. 279 p.
9. Fook J. Beyond reflective practice: reqorking the ‘critical’ in critical reflection // Beyond Reflective Practice: New approaches to professional lifelong learning / Eds. Y. Bradbury, N. Frost, S. Kulminster, M. Zukas. London, Routledge, 2010. P. 37–51.
10. Hoffer Alan R., Lainwand Steven J., Musser Gary L. Mathematics in Action. Macmillan/McGraw-Hill School Publishing Company. New York/Chicago/Columbus. 1991. 536 r.
11. Issues and Methodologies in Large-Scale Assessments. IERI Monograph Series. Vol. 1. Hamburg.: IEA-ETS Research Institute. 2008. 128 p.
12. Lompscher J. Motivation and activity // European Journal of Psychology of Education. 1999. I. 1. P.11–21.
13. Zuckerman Galina A., Kovaleva Galina S., Kuznetsova Marina I. Between PIRLS and PISA: The advancement of reading literacy in a 10–15-year-old cohort. Learning and Individual Differences. 2013. I. 26. P. 64–73.
14. Mezhdunarodnoe monitoringovoe issledovanie po otsenke kachestva matematicheskogo i estestvennonauchnogo obrazovaniya TIMSS-2015 (Trends in Mathematics and Science Study) [International monitoring study on assessing the quality of mathematical and science education. TIMSS-2015 (Trends in Mathematics and Science Study)]. Available at: http://www.centeroko.ru/timss15/timss15_pub.htm (accessed 15 January 2019).