Psychological and pedagogical features related to professional training of officers of special units of the Ministry of the Interior of the Russian Federation have been considered in this paper. The paper’s aim is to identify psychological and pedagogical features of professional trainings and prospects of professional training organization for officers of the Ministry of the Interior of the Russian Federation in general and special units’ officers in particular according to identified circumstances. The paper’s significance is determined by ascertaining of stress conditions dominating in employment activity of officers of special units of Ministry of the Interior of the Russian Federation. These conditions that affects negatively the results of professional in-service trainings as well as the employment activity effectiveness in units’ permanent and temporary dislocation, especially in the North Caucasus region of the Russian Federation. The paper emphasizes on a functional conditions classification of the Special Rapid Response Unit (SOBR) and Special Police Forces (OMON) in stressful situations that reflects urgent and objective need to improve a professionalism of special units’ officers based on training modernization.
officers of special units of the Ministry of the Interior of the Russian Federation, trainings, psychological and pedagogical features
Российская концепция непрерывного образования представляет собой систему взглядов на развитие образовательной практики, провозглашая образовательную деятельность личности как неотъемлемую и естественную составляющую часть ее образа жизни в любом возрасте [12], что актуализирует проблему внедрения инновационных подходов во все формы и виды профессионального образования, профессионального обучения [18] сотрудников подразделений специального назначения МВД России.
В связи с этим становится необходимым переосмыслить организацию системы профессиональной подготовки сотрудников МВД России в целом и сотрудников подразделений специального назначения МВД России в частности, с учетом осуществления ими своих служебных обязанностей в определенном функциональном состоянии, которое определяется В.И. Медведевым как «интегральный комплекс наличных характеристик тех функций и качеств человека, которые прямо или косвенно обусловливают выполнение деятельности» [3].
1. Bazhin E.F., Korneva T.V., Etkind A.M. Issledovanie obraznogo urovnya vospriyatiya emotsiy. Psikhologicheskiy zhurnal. 1983. № 3. S. 81–84.
2. Bordovskiy G.L. Upravlenie kachestvom obrazovatel´nogo protsessa. SPb.: Izd-vo RGPU im. A.I. Gertsena, 2001. 359 s.
3. Vvedenie v ergonomiku / pod red. V.P. Zinchenko. M.: Sovetskoe radio, 1974. S. 94.
4. Vladislavlev A.P. Edinaya sistema nepreryvnogo obrazovaniya. Sovetskaya pedagogika. 1982. № 6. S. 22–28.
5. Gorokhov V.A., Kokhanova L.A. Osnovy nepreryvnogo obrazovaniya v SSSR / pod red. V.G. Onushkina. M.: Vysshaya shkola, 1987. 364 s.
6. Darinskiy A.V. Nepreryvnoe obrazovanie. Sovetskaya pedagogika. 1975. № 1. S. 17–19.
7. Derkach A.A., Zazykin V.G. Professional´naya deyatel´nost´ v osobykh i ekstremal´nykh usloviyakh (psikhologo-akmeologicheskie osnovy). M.: RAGS, 1998. S. 8, 9.
8. Zhil´tsova I.I. Izuchenie sostoyaniya zdorov´ya letchikov VMF. Vest. Ros. voen.-med. akad. 2007. № 4. S. 24, 25.
9. Kuptsov O.V. Nepreryvnoe obrazovanie rukovoditeley i spetsialistov narodnogo khozyaystva. Sovetskaya pedagogika. 1982. № 6. S. 29, 30.
10. Kutsov S.N. Spetsnaz vnutrennikh voysk gotov k resheniyu antiterroristicheskikh zadach lyuboy slozhnosti. Voenno-promyshlennyy kur´er. 2005. № 2. 19 yanv.
11. Litvintsev S.V., Snedkov E.V., Reznik A.M. Boevaya psikhicheskaya travma: rukovodstvo dlya vrachey. M.: Meditsina, 2005. 432 s.
12. Osnovy andragogiki. Terminologicheskiy slovar´-spravochnik dlya studentov sotsial´no-gumanitarnykh spetsial´nostey / sost. V.V. Maslova. Mariupol´, 2004. 19 s.
13. Patashkin E.M., Vul´fov, B.3. Pedagogicheskie situatsii. M.: Pedagogika, 1983. 224 s.
14. Popov Yu.V., Vid V.D. Sovremennaya klinicheskaya psikhiatriya. M.: Ekspertnoe byuro, 1997. 496 s.
15. Sankin L.A., Tonkonogaya E.P. Upravlenie kachestvom obrazovaniya v gumanitarnom vuze. Izvestiya RAO. № 2. S. 61–73.
16. Subetto A.I. Kachestvo nepreryvnogo obrazovaniya v Rossiyskoy Federatsii: sostoyanie, tendentsii, problemy i perspektivy. SPb.; M.: Issledovatel´skiy tsentr problem kachestva podgotovki spetsialistov, 2000. 498 s.
17. Teoreticheskie osnovy nepreryvnogo obrazovaniya / pod red. V.G. Onushkina. M.: Pedagogika, 1987. 208 s.
18. Federal´nyy zakon ot 29 dekabrya 2012 g. № 273-FZ «Ob obrazovanii v Rossiyskoy Federatsii».
19. Chuev Yu.F. Osobennosti formirovaniya suitsidal´nogo povedeniya pri stressovoy situatsionnoy nagruzke. Nevrologiya i psikhiatriya. Kiev, 1986. S. 38–40.
20. Shishov S.E. Shkola: monitoring kachestva obrazovaniya. M.: Pedagogicheskoe obshchestvo Rossii, 2000. 320s.