Moskva, Moscow, Russian Federation
Russian educational space’s high-quality filling depends on professionalism of the teacher, his competence in the area of innovative technologies, ability to react quickly to occurring changes in society and education. Pedagogical interaction and cooperation (communication component of professional activity) is one of future teacher’s important competences. For development of modern information and educational environment there is a need for competent teacher, able to combine traditional and innovative technologies of training with educational process participants’ network interaction types. Use of educational web resources and possession of Internet technologies allows the teacher to carry out information and educational activity directed on search, collecting, processing, storage, producing and transfer of educational information, promotes the use of innovative methods and forms of education, as well as improvement of traditional ones, formation of abilities to carry out educational information interaction in professional activity. The circle of these problems has been designated in this paper.
professional competence, innovative educational technology, pedagogical interaction, network interaction
В соответствии с Концепцией долгосроч- ного социально-экономического развития Российской Федерации на период до 2020 года переход к инновационному социально ориенти- рованному типу экономики достигается путем ориентации системы образования на достижение современных образовательных результатов. Одним из важнейших факторов их успешного достижения является использование в образовательном процессе компетентностного подхода.
Модернизация современного высшего профессионального образования направлена на реализацию требований федеральных государственных образовательных стандартов высшего профессионального образования (ФГОС ВПО) третьего поколения, которые связаны с формированием личности современного преподавателя, способного решать сложные профессиональные задачи, владеющего инновационными образовательными технологиями обучения на базе средств информационно-коммуникационных технологий (ИКТ), способного адекватно реагировать на изменение социальных процессов.
1. Nimatulaev M.N. Podgotovka budushchikh uchiteley informatiki k ispol´zovaniyu Web-tekhnologiy v professional´noy deyatel´nosti v usloviyakh in- formatsionno-obrazovatel´noy sredy. M., 2012. 168 s.
2. Slastenin V.A. Sub´´ektno-deyatel´nostnoe soderzhanie professional´no-lichnogo razvitiya uchitelya. Professionalizm pedagoga: kompetentnostnyy podkhod v obrazovanii. M.: MANPO, 2011. 692 s.
3. Federal´nyy zakon ot 29 dekabrya 2012 g № 273-FZ «Ob obrazovanii v Rossiyskoy Federatsii».