The paper summarizes the findings of surveys among teachers of preschool educational institutions on issues concerning the arrangement of integrated educational activities of preschool children. The author provides quantitative and qualitative analyses of the teachers’ level of readiness to practice integrated teaching; assesses the degree of teachers’ commitment to practice this kind of teaching; reveals the main obstacles, the teachers encounter in the course of integrated educational activities.
Federal State Educational Standard Of Preschool Education, integrated teaching activities, cognitive development, teachers’ commitment to practice integrated teaching, quantitative and qualitative analyses.
ПОЗИЦИИ СТАНДАРТА ДОШКОЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ, ОПРЕДЕЛЯЮЩИЕ ПРОЦЕСС ОБУЧЕНИЯ ДОШКОЛЬНИКОВ
Подготовка ребенка дошкольного возраста к школе состоит в развитии базовых способностей дошкольника, формировании его социальных, культурных навыков и представлений. В соответствии с Федеральным государственным стандартом дошкольного образования (Приказ Министерства образования и науки РФ от 17.10.2013 № 1155. Далее — ФГОС ДО) обязательная часть основной общеобразовательной программы включает пять образовательных областей:
- «Социально-коммуникативное развитие».
- «Познавательное развитие».
- «Речевое развитие».
- «Художественно-эстетическое развитие».
- «Физическое развитие».
Можно обозначить два основания, в соответствии с которыми выделен этот перечень образовательных областей.
Первое основание — возможность реализации деятельностного подхода, позволяющего направить каждую образовательную область на развитие какой-либо детской деятельности:
- «Познавательное развитие» связано с познавательно-исследовательской деятельностью;
- «Социально-коммуникативное развитие» — с общением и игрой;
- «Физическое развитие» — с двигательной деятельностью и т.д.
Таким образом, ФГОС ДО опирается на современную и полную типологию видов детской деятельности, представленных в работах А.Н. Леонтьева, А.В. Запорожца, Д.Б. Эльконина, А.В.Петровского и др.
1. Bol´shakova M.D., Tselishcheva I.I., Rumyantseva I.B. Okruzhayushchiy mir i matematika v zhizni detey 5–7 let (opyt podgotovki rebenka k shkole) [The world around us, and mathematics in the lives of children 5–7 years]. Nachal´noe obrazovanie [Primary Education]. 2010, I. 3–6.
2. Rumyantseva I.B. Aktual´nost´ razvitiya gotovnosti vospitateley DOU k resheniyu professional´nykh zadach v sisteme integrirovannogo obucheniya [Relevance of readiness preschool educators to address professional problems in the system of integrated education]. Nauchnyy poisk [Scientific Search]. 2012, I. 4.1.
3. Rumyantseva I.B. Struktura gotovnosti studentov k organizatsii integrirovannoy obrazovatel´noy deyatel´nosti detey [The structure of the readiness of students to the organization of integrated educational activities for children]. V mire nauchnykh otkrytiy [In the world of scientific discovery]. 2013, I. 1.4 (37).
4. Federal´nyy gosudarstvennyy obrazovatel´nyy standart doshkol´nogo obrazovaniya. Prikaz Ministerstva obrazovaniya i nauki RF ot 17.10.2013 g. № 1155 [Federal state educational standard of preschool education. Ministry of Education and Science of the Russian Federation of 17.10.2013, № 1155]. Available at: http://www.rg.ru/2013/11/25/doshk-standart-dok.html (Accessed 15 September 2014).
5. Tselishcheva I.I., Rumyantseva I.B. Matematika vokrug nas: vtoraya mladshaya gruppa DOU [Mathematics around us: the second youngest group preschool educational training]. Moscow, ILEKSA Publ., 2008.
6. Tselishcheva I.I., Rumyantseva I.B. Matematika vokrug nas: podgotovitel´naya gruppa DOU [Mathematics around us: the preparatory group preschool educational training]. Moscow, ILEKSA Publ., 2012.
7. Tselishcheva I. I., Rumyantseva I.B. Matematika vokrug nas: srednyaya gruppa DOU [Mathematics around us: the average group of preschool]. Moscow, ILEKSA Publ., 2008.
8. Tselishcheva I.I., Rumyantseva I.B. Matematika vokrug nas: starshaya gruppa DOU [Mathematics around us: the older group of preschool educational training]. Moscow, ILEKSA Publ., 2008.