MULTIFACETED APPROACH TO SPIRITUAL AND MORAL EDUCATION OF CHILDREN IN THE CONTEXT OF SUPPLEMENTARY EDUCATION
Abstract and keywords
Abstract (English):
The paper considers the multifaceted approach to spiritual and moral education of adolescents and children, which helps to understand and taking in and accepting the national values. Ways to cope with this task are suggested, including such, as imparting school students to various branches of art, help them to develop communicative skills; boost their drive to personal fulfillment; shaping socially desirable personal qualities; instill insights about family values, traditions etc. Special attention is given to the role of supplementary educational institutions at a small Russian town.

Keywords:
national values, traditions, Orthodox Christian education, supplementary educational institution, socially desirable personal qualities, patriotic education, ecological education.
Text

Никто не ставит под сомнение значимость хорошего образования. Однако хорошее образование должно обеспечивать не только интеллектуальное развитие, но и духовно-нравственное воспитание подрастающего поколения, бережно относящегося к общенациональным ценностям. Особую остроту это приобретает в малых городах России, где не так много учреждений культуры, отсутствуют возможности для проведения масштабных мероприятий, не хватает финансовых ресурсов и пр.

ОБРАЗОВАТЕЛЬНАЯ ДЕЯТЕЛЬНОСТЬ ДВОРЦА ТВОРЧЕСТВА ДЕТЕЙ И МОЛОДЁЖИ «ИСТОКИ»

Мы предлагаем познакомиться с опытом работы Дворца творчества детей и молодежи (ДТДМ) «Истоки» г. Сергиев Посад Московской области, который, на наш взгляд, весьма интересен и показателен. 

Коллектив ДТДМ «Истоки» использует в своей деятельности комплексный подход. Это предполагает учет местных условий, сотрудничество с Русской Православной Церковью, в частности с Троице-Сергиевой лаврой. Множество мероприятий, посвященных историческим событиям общенационального масштаба, имеющим особую значимость для Радонежской земли, а также планомерная работа каждого руководителя в объединениях позволяют учащимся лучше узнать и изучить национальную культуру России, воспитать в них честность и милосердие, стойкость и веру. Используемые в Доме творчества программы: «Взгляд», «Кинопараллель», «Цветокуб», «Память поколений», «Лестница» и др. — позволяют формировать у детей и подростков гуманистические идеалы и нравственные принципы, пропагандировать  общечеловеческие ценности.

References

1. Gorskiy V.A. Zhivoe obrazovanie [Living education]. Moscow, Prosveshchenie Publ., 2011.

2. Kabkova E.P. Pedagogicheskie tekhnologii v dopolnitel’nom khudozhestvennom obrazovanii detey: metodika [Educational technology in additional art education children: technique]. Moscow, Prosveshchenie Publ., 2011.

3. Kargina Z.A. Tekhnologiya razrabotki obrazovatel’noy programmy dopolnitel’nogo obrazovaniya detey [Technology development of educational programs of additional education of children]. Vneshkol’nik , 2006, I. 5.

4. Kosareva E.P., Chernysheva M.P. Parametry i kriterii otsenki dopolnitel’nykh obrazovatel’nykh programm v UDOD: rekomendatsii v pomoshch’ metodistam i rukovoditelyam OU [Parameters and criteria for evaluation of additional educational programs in the Hoopoe: recommendations to help supervisors and managers OS]. Dopolnitel’noe obrazovanie i vospitanie [additional education and training], 2007, I. 7.

5. Leonenko N.A., Zav’yalova T.V., Kuznetsov A.V. Programma dopolnitel’nogo obrazovaniya detey — osnovnoy dokument pedagoga [Program additional education of children - the main document of the teacher]. Informatsionnometodicheskiy sbornik [Information methodical collection]. St. Petersburg, Department of Education Administration Krasnogvardeisky district of St. Petersburg Publ., 2010, I. 5.

6. Morgun D.V., Orlova L.M. Dopolnitel’noe obrazovanie detey v voprosakh i otvetakh [Additional education of children in the questions and answers]. Moscow, Ekopress Publ., 2012.

Login or Create
* Forgot password?