Moskva, Moscow, Russian Federation
The article is devoted to the peculiarities of “Speech Pathology Education” Ph.D. program against the reforms of the education of persons with disabilities. The work implements competency-based approach to the preparation of students for the Master´s program. Competences of the Master of psychological-pedagogical diagnostics and one’s activities in the field of integrated studying of persons with disabilities, as well as of teaching and research activities, are described. To assess the development of diagnostic competence authors developed and submitted tasks of different levels of complexity, allowing to assess competence at different stages of learning. The article presents an innovative technology of application of a "Portfolio" didactic method in the formation of diagnostic competence, describes the contents of the “Portfolio” (created by the magistrand), and provides evaluation criteria for the performance of the proposed technology.
speech pathology education, magistrand, person with disabilities, diagnostic competencies, “Portfolio” method, competency assessment test.
Анализ тенденций развития специального (дефектологического) образования свидетельствует о необходимости расширения и совершенствования подготовки высококвалифицированных педагогических кадров, особенно в условиях реализации ФГОС для обучающихся с ограниченными возможностями здоровья (ОВЗ), перехода к инклюзивным формам образования, расширения функций психолого-медико-педагогических комиссий (ПМПК). Современная система высшего дефектологического образования ориентирована на то, чтобы подготовить выпускников профессионально мобильными, расширить возможности их трудоустройства и обеспечить широкий диапазон деятельности в организациях образования, здравоохранения, социальной сфере. Особые возможности для решения этих задач дает обучение в магистратуре по направлению «Специальное (дефектологическое) образование».
В Федеральном государственном образовательном стандарте высшего профессионального образования (ФГОС ВПО) третьего поколения (2010) и ФГОС ВПО 3+ (2013) предложена компетентностная модель подготовки магистра, осуществляющего деятельность по комплексному сопровождению развития лиц (детей, подростков, взрослых) с ограниченными возможностями здоровья (ОВЗ) в различных типах организаций образовательной и реабилитационной направленности, определены его профессиональные задачи, представлены необходимые для решения этих задач компетенции [4].
1. Logunova E.V. Osobennosti organizatsii uchebnogo protsessa pri podgotovke magistrov spetsial’nogo (defektologicheskogo) obrazovaniya [Features of the educational process in the preparation of special masters (defectological) Education]. Materialy IV Mezhdunarodnoy nauchno-prakticheskoy konferentsii «Tekhnologii postroeniya sistem obrazovaniya s zadannymi svoystvami» [Proceedings of the IV International scientific and practical conference “Technologies of construction of educational systems with desired properties”]. Moscow, 2014.
2. Strebeleva E.A. Psikhologo-pedagogicheskaya diagnostika detey rannego i doshkol’nogo vozrasta [Psycho-pedagogical diagnosis of infants and preschool children]. Moscow, Prosveshchenie Publ., 1995.
3. Levchenko I.Yu., Zabramnaya S.D. Psikhologopedagogicheskaya diagnostika narusheniy razvitiya lits s ogranichennymi vozmozhnostyami zdorov’ya [Psychopedagogical diagnosis of disorders of persons with disabilities]. Moscow, Akademiya Publ., 2013.
4. Federal’nyy gosudarstvennyy obrazovatel’nyy standart po napravleniyu podgotovki «Spetsial’noe (defektologicheskoe) obrazovanie» [Federal State Educational Standard for direction “Special (defectological) education”], 2014. (in Russian)