The article concerns the main objective of Program for International Student Assessment (PISA), namely, assessment of school students’ ability to apply acquired knowledge in practice and to solve problems, they encounter when deal with real-life situations. As it is anticipated, implementation of the State Program of the Russian Federation on Development of Education for 2013– 2020 years would enhance Russian schoolchildren’s learning achievements in terms of results of international comparative research on quality of education. This aim can be achieved through incorporating problem-based learning method in school curricula, as the problem-based learning method supposes essentially to use tasks aimed at problem solving. Also the paper considers the very essence of «a problem» as the notion, both in general and in the context of PISA.
international comparative research, assessment of learning achievement, Programme for International Student Assessment (PISA), problem, problem-based learning method.
Что есть жизнь, как не постоянное преодоление проблемных ситуаций?
Р. Декарт
В романе Даниэля Дефо «Робинзон Крузо» главный герой попадает на необитаемый остров. Сначала он должен раздобыть еду. С целью решения этой проблемы он занимается сельским хозяйством и скотоводством. Затем он должен решить свою основную проблему – построить лодку без инструментов, из ствола большого дерева. Он сталкивается с проблемами, которые требуют от него определенных действий.
Проблемы – это ситуации без очевидного решения. Решение проблем требует критического мышления и обучения в действии и предполагает обращение к интуиции, обычно на основе догадок и чувств, экспериментального взаимодействия с окружающей средой с целью прояснения природы проблемы и ее потенциальных решений. Человек, решающий проблему, может узнать больше о сущности проблемы и ее эффективных стратегиях, изменить направление данных стратегий и начать очередной тур экспериментальных взаимодействий с окружающей средой.
Первая стратегия Робинзона Крузо — выбраться с острова на лодке — не увенчалась успехом. Все мысли героя были сосредоточены только на том, как выбраться с острова именно на лодке. Других вариантов спасения он не рассматривал. Мы, как и Робинзон Крузо, каждый день сталкиваемся с проблемами, которые требуют решения, например: У вас сломался мобильный телефон. Как сообщить друзьям, что вы опаздываете на встречу? Вы не знаете местного языка страны, в которую планируете поехать. В той стране говорят только на местном языке. Каким образом вы будете общаться с местными жителями, например, чтобы спросить дорогу в интересующее вас место?
1. Aristotle. Topiks. Sochineniya [Works]. Vol. 2. Moscow. 1978.
2. Gosudarstvennaja programma Rossijskoj Federacii «Razvitieobrazovanija» na 2013–2020 gody [State program of Russian Federation "Development of Education" for 2013–2020 years]. 2012. (in Russian). Available at: http://nios.ru/files/razvitie.pdf (Accessed 15 October 2014).
3. Spiridonov V.F. Psihologijamyshlenija: Resheniezadachi problem [Psychology of thinking: Solving of tasks and problems]. Moscow, Genezis, 2006.
4. Barrows H.S. Problem-based Learning: An approach to medical education. Springer series on Medical Education. New York. 1980.
5. Mayer R.E. Cognitive, metacognitive, and motivational aspects of problem solving, Instructional Science, 1998, v. 26, p. 49–63.
6. Skills Outlook 2013: First Results from the Survey of Adult Skills, OECD Publishing. 2013. Available at: http://dx.doi.org/10.1787/9789264204256-en (Accessed 15 October 2014).
7. PISA 2012 Results: Creative problem solving. Students´ skills in tackling real-life problems, Volume V. OECD. 2014. Available at: http://www.oecd.org/pisa/keyfindings/PISA-2012-resultsvolume-V.pdf (Accessed 15 October 2014).
8. PISA 2012 Results in Focus. What 15-year-olds know and what they can do with what they know. Programme of International Student Assessment. OECD. 2014. Available at: http://www.oecd.org/pisa/keyfindings/pisa-2012-results-overview.pdf (Accessed 15 October 2014).