The article examines the key issues and risks of the governing and socio-economic development of the Canadian Arctic regions. The relevance of this subject is determined by scientific and practical interest in adapting in Russia the most effective approaches and practices for realizing the economic potential of circumpolar regions in foreign countries. With regard to areas of the Arctic zone of the Russian Federation (characterized by low population density of vast areas, the absence of large urban settlements with scientific and cultural centers, undeveloped ground transport infrastructure, extreme climatic and geological conditions, the absence of large industrial and energy facilities) special interest represents the relevant Canadian experience. The article shows that in the 2000s, Canada did not come close to turning industry into a leading factor in the economy of the Arctic territories. At the same time, a series of federal programs for the modernization of social and transport infrastructure also did not become a significant incentive for the development of the northern regions. As federal statistics shows, the largest share of their GRP is still formed in the public sector, and the degree of diversification of the regional economy remains extremely low. The modern economy of the circumpolar Canada is based on the dominance of the state in investments and stimulating consumer demand. The consequence of this is an increase in wages, provoking an increase in the cost of all goods and the cost of living in general. Small businesses are unable to compete with the public sector for labor, which constrains private entrepreneurship. For Canada, the Arctic has not yet become the driver of national economic growth, and the lack of infrastructure is a serious obstacle to large-scale investment.
Canada, arctic territories, balanced development, economic structure, budget transfers, problem of diversification
Введение
Научно-прикладное решение задач сбалансированного развития арктических территорий России закономерно формирует запрос на анализ и адаптацию аналогичного зарубежного опыта. При этом сама Арктическая зона Российской Федерации (АЗРФ) имеет существенную внутреннюю дифференциацию, не обладает внутренней однородностью с точек зрения истории заселения и освоения, демографических и климатических условий, качественных и количественных показателей промышленности и инфраструктуры.
Поэтому целесообразно различать следующие сектора АЗРФ:
– Европейский сектор АЗРФ в составе территорий Мурманской и Архангельской областей с Ненецким АО, республики Карелия и Коми, т.е. исторически первые районы нынешней АЗРФ, колонизированные и освоенные русским населением, и интегрированные в юрисдикцию российской государственности. Данная часть характеризуется концентрацией основной части населения и крупнейших «старых» городов АЗРФ, в целом европейской системой расселения с существенной долей сельских жителей, наличием крупных научных центров и диверсифицированной промышленности, относительно высокой инфраструктурной освоенностью, наличием крупных портов и международных аэропортов, относительно мягкими климатическими условиями, позволяющими, в том числе, ведение традиционного сельского хозяйства.
– Уральско-Красноярский «центр» АЗРФ в составе Ямало-Ненецкого АО и Таймырского Долгано-Ненецкого района. В числе отличительных особенностей выделяются сырьевая специализация промышленности при высоком удельном вкладе в ВВП страны, концентрация населения в монопрофильных «новых» промышленных городах при общей его низкой плотности, недостаточное развитие транспортной и научно-инновационной инфраструктуры, экстремальные природные и климатические условия;
– Дальневосточный сектор АЗРФ – территории Республики Саха –Якутия и Чукотского АО. К ключевым характеристикам в первую очередь следует отнести критически низкие показатели заселённости обширных пространств, отсутствие крупных городских поселений с научными и культурными центрами, затруднённая или отсутствующая наземная транспортная инфраструктура, экстремальные климатические и геологические условия, отсутствие крупных объектов промышленности и энергетики.
С учётом данной внутренней дифференциации АЗРФ наибольший научно-практический интерес представляет опыт политики устойчивого сбалансированного развития арктических территорий Канады, которые демонстрируют типологическое сходство с некоторыми районами АЗРФ.
Материалы и методы
Методологическую основу составляют совокупность общенаучных методов, включающая анализ и синтез, систематизацию и сравнение. Проведённое эмпирическое исследование представляет собой изучение проблемы экономической устойчивости и самодостаточности арктических регионов Канады, основанное на обобщении данных государственной статистики, решений органов государственной власти, а также положений отечественной и зарубежной научной литературы. Статистические материалы, охватывающие период 2010-х годов, раскрывают такие показатели, как вклад секторов экономики в ВРП, уровень располагаемых доходов, ВВП на душу населения, доля федеральных трансфертов в доходной части бюджетов регионов.
1. Canada’s Arctic and Northern Policy Framework. Government of Canada. 2019. September. [Elektronnyy resurs]. URL: https://www.rcaanc-cirnac.gc.ca/eng/1560523306861/1560523330587 (data obrascheniya: 15.11.2021).
2. Canada’s Northern Strategy: Our North, Our Heritage, Our Future. Ottawa, 2009. –P. 40 [Elektronnyy resurs]. URL: https://www.canada.ca/en/news/archive/2013/08/canada-northern-strategy.html (data obrascheniya: 15.11.2021).
3. Canada's Arctic Agenda: Into the Vortex. Edited by John Higginbotham and Jennifer Spence. Waterloo, 2019. P. 18
4. Canadian Northern Economic Development Agency. [Elektronnyy resurs]. URL: https://www.cannor.gc.ca/eng/1351104567432/1351104589057 (data obrascheniya: 15.11.2021).
5. CanNor Programs and Services. [Elektronnyy resurs]. URL: https://www.cannor.gc.ca/eng/1381325363616/1381325380355 (data obrascheniya: 15.11.2021).
6. Charron A. Common Ground: Why Russia and Canada Should Cooperate in the Arctic. [Elektronnyy resurs]. URL: https://carnegiemoscow.org/commentary/85034 (data obrascheniya: 15.11.2021).
7. Glomsrød S., Duhaime G., Aslaksen I. The Economy of the North 2015; 2020. Oslo: Statistisk sentralbyrå. –2017. –168 p.; –2021. –200 p.
8. Heleniak T., Turunen E., Wang S. Cities on Ice: Population change in the Arctic. [Elektronnyy resurs]. URL: https://nordregio.org/nordregio-magazine/issues/arctic-changes-and-challenges/cities-on-ice-population-change-in-the-arctic (data obrascheniya: 15.11.2021).
9. Pipeline Profiles: Enbridge Norman Wells. [Elektronnyy resurs]. URL: https://www.cer-rec.gc.ca/en/data-analysis/facilities-we-regulate/pipeline-profiles/oil-and-liquids/pipeline-profiles-enbridge-norman-wells.html (data obrascheniya: 15.11.2021).
10. Regional Air Transportation Initiative[Elektronnyy resurs]. URL: https://www.canada.ca/en/atlantic-canada-opportunities/campaigns/covid19/regional-air-transportation-initiative.html (data obrascheniya: 15.11.2021)
11. Rodon T., Therrien A. Resource Development & Land Claim Settlements in the Canadian Arctic: Multilevel Governance, Subsidiarity and Streamlining. Arctic Yearbook, 2015. [Elektronnyy resurs]. URL: https://arcticyearbook.com/arctic-yearbook/2015 (data obrascheniya: 15.11.2021).
12. Shigley J.E., Shor R., Padua P., Breeding C.M., Shirey S.B., Ashbury D. Mining Diamonds in the Canadian Arctic// Gems and Gemology. –2016. –Vol. 52. –№ 2. –P. 104–131.
13. Smith Gordon W. The Historical and Legal Background of Canada’s Arctic Claims. Waterloo: Centre on Foreign Policy and Federalism. –2016. –p. 3.
14. Statement on Canada’s Foreign Arctic policy. Exercising Sovereignty and Promoting Canada’s Northern Strategy Abroad. [Elektronnyy resurs] URL: http://www.international.gc.ca/arctic-arctique (data obrascheniya: 15.11.2021).
15. Statistics Canada. [Elektronnyy resurs]. URL: https://www150.statcan.gc.ca/n1/en/type/analysis?MM=1 (data obrascheniya: 15.11.2021).
16. Steinveg B. Canada’s Arctic policy: Striking a balance between national interests and circumpolar cooperation. Tromsø: UiT, STV-3900. –2014. –p. 1.
17. The Government of Canada Launches Co-Developed Arctic and Northern Policy Framework: Budget 2019. [Elektronnyy resurs]. URL: https://www.budget.gc.ca/2019/docs/plan/chap-02-en.html#Part-4-Building-a-Better-Future-for-Canadas-North (data obrascheniya: 15.11.2021).
18. U.S., Canada ban offshore drilling in Arctic waters. [Elektronnyy resurs] URL: https://www.cbc.ca/news/science/obama-ban-offshore-drilling-arctic-atlantic-1.3905384 (data obrascheniya: 15.11.2021).
19. Verbinenko E.A., Badylevich R.V. Finansovoe regulirovanie razvitiya arkticheskih territoriy v zarubezhnyh stranah// Fundamental'nye issledovaniya. –2017. –№ 4-1. –S. 126–132
20. Kazanin A. G. Arkticheskaya politika SShA i Kanady i ee neftegazovyy aspekt// Voprosy upravleniya. –2019. –№ 3 (39). –S. 46–57.
21. Ryzhova A.V. Arkticheskaya politika liberal'nogo pravitel'stva Kanady// Problemy nacional'noy strategii. –2020. –№ 2 (59). –S. 156;
22. Selin V.S. Ekonomicheskaya politika v Arktike: sravnitel'nyy analiz// Problemy razvitiya territorii. –2016. –Vyp. 5 (85). –S. 178.