CAUSES AND TYPES OF POSITIONAL CONFLICTS IN ORGANIZATIONS ADVERTISING SERVICES
Abstract and keywords
Abstract (English):
Confl icts are born and develop in situations divergent interests, goals, of attitudes of people. The key to eff ective confl ict management is their classifi cation. There are diff erent approaches to the labeling of confl icts. Organizational confl ict is a special type of interaction. It is based on diff erences in interests, values, goals, people, concentrated in the organization. Creating a typology of organizational confl icts will develop diagnostic techniques which will enable to identify the deep contradictions in the organization. Research in the fi eld of confl ict laid the methodological foundations for the study of labor confl icts in various spheres of human activity. Promotional activity has its specifi c content, due to the uniqueness of advertising services. In the implementation of promotional activities confl icts inevitably arise. The causes of confl ict in organizations Advertising services. The authors proposed a typology of organizational confl icts in promotional activities, which will be the basis in the creation of diagnostic tools and technologies for managing confl icts.

Keywords:
advertising, advertising service, the contradictions in promotional activities, organizational confl ict, types of confl ict in promotional activities.
Text

ВВЕДЕНИЕ

Трудовые конфликты зарождаются и развиваются в ситуациях, характеризующихся тем, что между людьми (индивидами) и их общностями происходит несовпадение интересов, целей, ролевых ожиданий в поведении, мировоззрения, жизненных установок. В определенный момент разногласия между индивидами достигают критического уровня. Любой конфликт чаще всего ассоциируется с агрессией, враждебностью, угрозами и т.п. С этой точки зрения конфликт — явление негативное, его необходимо избегать или разрешать при его возникновении. Иная точка зрения заключается в том, что даже в успешно функционирующих организациях имеют место определенные виды конфликтов, и они желательны. К началу XX в. конфликт признается нормальным социальным явлением. Указывается на ряд биологических, психологических, социальных и других факторов, которые неизбежно порождают конфликты, и отмечается, что, в свою очередь, конфликты могут выполнять позитивную роль, когда удается взаимно уравновешивать несовпадающие интересы социальных групп и общественных сил [5]. Главным условием для эффективного управления трудовыми конфликтами является их классификация. Во время трудовой деятельности сотрудников конфликты могут принимать различные формы. Сегодня существует большое число типологий конфликтов, определяемых направлением научных и практических интересов исследователей. 

РАЗЛИЧНЫЕ ПОДХОДЫ К КЛАССИФИКАЦИИ КОНФЛИКТОВ

Классификация — это научный метод, заключающийся в разъединении всего множества изучаемых объектов и последующем их слиянии в группы, основываясь на какомлибо признаке. Основная задача классификации — выявить те системные признаки, которые уже объективно существуют во всем множестве конфликтов. Если за основу классификации берется характеристика, присущая всем конфликтам, то классификация называется общей, в противоположном случае — частной [1]. Различные подходы к разработке типологии конфликтов представлены в табл.1.

References

1. Antsupov A.Y., Shilov A.I. Conflict. Moscow, UNITY-DANA Publ., 2004. 591 p. (in Russian)

2. Balaeva O., Predvaditeleva M., Reshetnikovа K. Conflicts in service organizations: Sources and Solutions. Marketing uslug [Marketing services]. 2010, no.01 (21), pp. 66–78.(in Russian)

3. Grishina N.V. Psychology of conflict. St. Petersburg, Peter Publ., 2008. 544 p. (in Russian)

4. .Zaitsev A.K. Socialniy konflikt [Social conflict]. Moscow, Academia Publ., 2001. 464 p.

5. Kibanov A.Y., Vorozheikin I.E., Zakharov D.K., Konovalova V.G. Konfliktologia [Conflict]. Moscow, Infra-M Publ., 2014. 301 p.

6. Prigogine A.I. Goals and values. New ways of working with the future. Moscow, Delo ANX Publ., 2010. 432 p. (in Russian).

7. Resetnicova K.V. Organizacionaya konfliktologia [Organizational Conflict]. Moscow, INFRA-M Publ., 2013. 175 p.

8. Romat E.V. Reklama [Advertising]. St. Petersburg, Peter Publ., 2008. 208 p.

9. Choi L.N. Organizing Conflict Management: 111 questions 111answers. Moscow, Book World Publ., 2007. 352 p. (in Russian)

10. Shalenko V.N. Trudovie konflikti; metodologia, teoria i upravlenie [Labour conflicts: methodology, theory and management]. Moscow: APC and PPRO Publ., 2008. 321 p.

11. Schegulina O. Schegulin A. Management of the organization Advertising services for the use of intellectual and creative resources. Kadrovik [Personnel]. 2014, I.7, pp. 65–73.(in Russian)

12. Deutsch M. Constructive Conflict resolution: Principles, training and research. Journal of social issues. Vol. 50. № 1. 1994. P. 13–32.

13. Dahrendorf R. Towards a Theory of Social Conflict. Journal of Conflict – Resolution. 2. June. 1958, pp 170–183. Available at: http://www.csun.edu/~snk1966/

Login or Create
* Forgot password?