"COMPETENCE" IS A HUMAN EMERGENT PROPERTY AS A RESPONSE TO PROBLEM SITUATION
Abstract and keywords
Abstract (English):
The article is dedicated to system and process approach by understanding the phenomenon of "competence" and "expert knowledge" of a person. We are trying to represent “competence” as human emergent properties, which are generated and implemented to resolve the problem situation through the actualization and interaction of a set of selectively involved competencies.

Keywords:
expert knowledge, competence, competence approach, adaptation, situation, system, system and process approach.
Text

ПСИХОЛОГИЯ, СОЦИОЛОГИЯ И ПЕДАГОГИКА

 

УДК 37.001:001.4

«КОМПЕТЕНТНОСТЬ» - ЭМЕРДЖЕНТНОЕ СВОЙСТВО ЧЕЛОВЕКА КАК РЕАКЦИЯ НА ПРОБЛЕМНУЮ СИТУАЦИЮ

"Competence" is a human emergent property  as a response to problem situation

Бекиров  Ш.Н., к.т.н.,

старший преподаватель

Государственное бюджетное образовательное учреждение высшего образования «Крымский инженерно-педагогический университет»

Россия, Симферополь

DOI: 10.12737/10604

 

Аннотация: Статья посвящена системно – процессному подходу к пониманию феномена «компетентность» и «компетенции» человека. Дается попытка представления компетентности как системного возникающего свойства человека, формируемого и реализуемого для  разрешения проблемной ситуации за счет актуализации и взаимодействия некоторого множества избирательно вовлеченных компетенций.

Summary: The article is dedicated to system and process approach by understanding the phenomenon of "competence" and "expert knowledge" of a person. We are trying to represent “competence” as human emergent properties, which are generated and implemented to resolve the problem situation through the actualization and interaction of a set of selectively involved competencies.

Ключевые слова: компетенция, компетентность, компетентностный подход, адаптация, ситуация, система, системно – процессный подход.

 

Keywords:expert knowledge, competence, competence approach, adaptation, situation, system, system and process approach.

References

1. Senge P. Pyataya distsiplina. Iskusstvo i praktika samoobuchayushcheysya organizatsii / P.Senge – M.: Olimp-Biznes, 2003. – 384s.

2. Nikitina Yu.A. Razvitie vysshikh form adaptatsii sotsial´nykh sistem v usloviyakh nestabil´noy vneshney sredy / Yu.A. Nikitina. Izvestiya TPU. – 2007, №7.- S.138 – 142.

3. Koneva E.V. Vospriyatie situatsii prakticheskoy deyatel´nosti kak etap myshleniya professionala// Psikhologiya sub´´ekta professional´noy deyatel´nosti: Sb. nauchnykh trudov / Pod red. V.A. Barabanshchikova, Karpova A.V. Vyp. II. Moskva, Yaroslavl´, 2002. ¬- S.128-139.

4. Koverzneva I.A. Psikhologiya aktivnosti i povedeniya: ucheb.-metod. kompleks / avt.-sost. I.A.Koverzneva.-Minsk: izdatel´stvo MIU, 2010.-316 s.

5. Khutorskoy A.V. Klyuchevye kompetentsii kak komponent lichnostno-orientirovannogo obrazovaniya.. Narodnoe obrazovanie. – 2003. – № 2. – S. 58-64.

6. Shadrikov V.D. Bazovye kompetentsii pedagogicheskoy deyatel´nosti.. Sibirskiy uchitel´. – 2007. – N 6. – S. 5-15.


Login or Create
* Forgot password?