Penza, Russian Federation
In the article the essence of concept of image of higher education institution is opened; the making components of image of higher education institution are studied; features of image of higher education institution are investigated; results of an assessment of image of higher education institution are presented by various subjects of the market of educational services; the model of improvement of image of higher education institution is offered.
image of higher education institution, features of image of higher education institution, subjects of the market of educational services, assessment of image of higher education institution, model of improvement of image of higher education institution
С обострением конкурентной борьбы за потенциальных потребителей образовательных услуг все большее значение приобретают нематериальные факторы и инструменты маркетинга, к которым относится имидж вуза. Проблемы репутации, общественного мнения о конкретном высшем учебном заведении и, следовательно, формирование и управление его привлекательным образом получают все более широкий отклик в сфере образования, в средствах массовой информации, на уровне межличностного общения субъектов рынка образовательных услуг.
Впервые понятие «имидж» было использовано в рекламной практике в Америке в 50-х гг. В научное употребление понятие «имидж» было введено толь¬ко в начале 60-х гг. XX столетия К. Болдингом. В России область научного исследования имиджа стала складываться с начала 90-х г. XX в., когда появились первые теоретические работы, выполненные на базе социально-перцептивного подхода (А.А. Бодалев), психологии социального познания (Г.М. Андреева) и психологии общения (А.А. Леонтьев).
1. BelyavskijV.K. Marketingovoe issledovanie: informaciya, analiz, prognoz [Marketingresearch: information, analysis, forecast]. Moscow, Finance and statistics Publ., 2010.
2. Blazhnov E.A. Pablik rileyshnz: Priglashenie v mir civilizovannih rinochnih i obschestvennih otnosheniy [Public relations: an invitation to the world of civilized market and public relations]. Moscow, IMA-press, 2010.
3. Dancheeva O.V., ShvalbYu.M. Odinochestvo: social’nopsihologicheskie problemi [Loneliness: social and psychological problems]. Kiev, 2011.
4. Moiseeva N.K. Marketing and competitiveness of educational institutions .Marketing, 2009, no 5, p. 77–81.
5. Pochepcov G.G. Imidzhelogiya [Imageology]. Kiev, Wakler Publ.,2009, p. 251.
6. Reznik G.A., Kurdova M.A. Features of modern university education in the context of globalization. Ekonomika i predprinimatel’stvo [Economics and entrepreneurship], 2013, no 7, p. 153–156.
7. Reznik G.A., PonomarenkoYu.S., Kolesnikova A.S. The image as a key factor in College choice. Mir nauki [The world of science], 2014,no 4.URL: http://mir-nauki.com/PDF/27PMN414.pdf.
8. Reznik G.A., Spirina S.G. The motives of savings in reforming society. Sociologicheskie issledovaniya [Sociological research], 2006, no 9, p. 120.
9. Reznik G.A., Kolesnikova A.S. Image as a factor of competitiveness of the university. Problemi social’noekonomicheskoy ustoychivosti regiona [The problems of socio-economic sustainability of the region]: a collection of articles of XI International scientific and practical conference. Penza, 2014. P. 60–65.
10. Reznik G.A., SavenkovaYu.S. The formation of loyalty programs as a factor of competitiveness of the university. Problemi teorii i praktiki upravleniya [Problems of theory and management practice], 2009, no 2, p. 83–92.
11. SavenkovaYu.S., Sovetkina A.A. Management of competitiveness of the university in modern socio-economic conditions. Voprosi obrazovaniya [Issues of education], 2009, no 4, p. 182–199.