In this article considers the factors of accessibility of higher education in Russia. By studying the problem of accessibility to higher education in the Russian society, it was identified two main criteria that are important for admission to higher education: social and cultural capital of the individual and the social and economic potential of his family. Also, accessibility of higher education is not only opportunity to go to university, but also to be able to go through the entire studying period. The main difficulties hindering the completion of education, is the difficulty in the studying of teaching material and in adaptation to loads, it is reasons related to the cultural capital of the family.
higher education, accessibility of higher education , the availability, factors of affordability, economic potential, cultural capital, social capital.
Состояние и перспективы высшего образования привлекают большое внимание и специалистов в этой области, и граждан нашей страны. Здесь происходят, возможно, значительные социальные, институциональные изменения. С одной стороны, количественные показатели развития профессионального образования в России свидетельствуют о повышении его доступности. Данные государственной статистики о численности выпускников 11-го класса и приеме в вузы в последние годы сближаются. С другой стороны, в связи с ростом расходов населения на подготовку для поступления в вуз на бюджет и развитие платных форм получения образования можно предположить, что экономические преграды на пути к получению высшего образования выросли, и, тем не менее, несмотря на увеличение общих показателей приема в вузы, снизилась их доступность для ряда социально уязвимых групп, прежде всего, детей из семей с низкими доходами и многодетных семей.
При изучении проблемы доступности высшего образования в российском обществе были выявлены два основных критерия, играющих важную роль при поступлении в высшее учебное заведение: социокультурный капитал индивида и социально-экономический потенциал его семьи.
1. Burd´e P. Formy kapitala [Forms of capital]. Available at: http://gtmarket.ru/laboratory/expertize/2009/2601 (accessed 04 September 2014).
2. Beloshapko E. Vysshee obrazovanie v Rossii: dostupnost´, platnost´, besplatnost´ [Higher Education in Russia: availability, serviceability, free of charge]. Available at: http://www.veorus.ru/EGR%20contest_2013/Beloshapko%20E.A.-EGR-2013.pdf (accessed 08 September 2014).
3. Voznesenskaya E.D. Dostupnost´ obrazovaniya kak sotsial´naya problema (differentsiatsiya dostupa k vysshemu obrazovaniyu i otnoshenie k ney naseleniya) [Access to education as a social problem (differentiation of access to higher education and the attitude of the population)]. Moscow, Nezavisimyy institut sotsial´noy politiki Publ., 2004.
4. Makarova M.N. Abiturienty v usloviyakh primeneniya EGE [Applicants for applications USE]. Sotsis. 2011, i. 2, pp. 93–98.
5. Sukhochev V.I. Dostupnost´ vysshego obrazovaniya v usloviyakh perekhoda k ekonomike znaniy [The availability of higher education in the transition to a knowledge economy]. Kreativnaya ekonomika [Creative Economy]. 2009, i. 9, pp. 8–16.
6. Shishkin S.V. Dostupnost´ vysshego obrazovaniya dlya naseleniya Rossii: chto pokazyvayut rezul´taty issledovaniy [Access to higher education for the population of Russia: what does Research results show]. Dostupnost´ vysshego obrazovaniya v Rossii [Availability of higher education in Russia]. Moscow, Nezavisimyy institut sotsial´noy politiki Publ., 2004.