Improvement of the management of the University today is of great importance. Although the entire administrative staff in their work should be guided by job descriptions that defi ne functional responsibilities of all University employees, some peculiarities of their activities are put to consideration on the basis of practical experience. Managing a University is quite a diffi cult task. This not only implies top managers’ ability to place personnel well, but also requires selecting capable and creative leaders for subordinate levels of management. Special attention is necessary to prevent merely formalistic work of managers at all levels of management. Today formalisticmanagement issues lack attention. This happens because it is diffi cult to separate positive and negative aspects of formalism. That is why consideration of the issues raised is timely and relevant.
formalism, quality of training, competence, faculty council, faculty meeting.
ВВЕДЕНИЕ
Остаются актуальными слова В.М. Филиппова о том, что «действенная внутривузовская система формирования, обучения и развития управленческого персонала в большинстве вузов до настоящего времени не создана. В результате этого многие вновь избранные или назначенные руководители крайне медленно, используя лишь собственный опыт, повышают квалификацию. Нередко сами тормозят реформирование и развитие высшей школы» [1, с. 4]. К удивлению многих руководителей рекомендации по совершенствованию их труда до очевидности просты, но оказывается, что внедрение этих рекомендаций потребует перестроить многое. Часто руководитель высшего звена управления, при наличии полномочий, назначает руководителей низшего звена без обсуждения, не признавая, что такое авторитарное руководство также может тормозить реформирование и развитие высшей школы. Особенно это чувствительно на уровне кафедры, когда без обсуждения на заседании кафедры назначаются или выдвигаются руководители общеобразовательной программы (ООП) или кандидаты в рецензенты и оппоненты. Как правило, при этом назначаются формальные исполнители, причем не специалисты в определенной области преподаватели. Естественно, в этом случае ни о каком развитии кафедры или качественной подготовке выпускников говорить не приходится.
1. Reznik S.D. Upravlenie kafedroyi. Uchebnik. 2-e izd. Pererab. i dopol. M.: IFFRA-M, 2005. 635 s. Reznik S.D. Management of the department. Uchebnik. 2 ed., Rev. and dop. M.: INFRA-M, 2005. 635s.]
2. Belyi W.M., Makeeva D.R. O rabotedekana I zaveduyuchegokafedroy. Upravlenie personalom i intellektualnym resursom Rossii. № 2, 2015g. [Belyi W.M., Makeeva D.R. On the work of the Dean and head of Department. Personnel management and intellectual resources of the Russian Federation. No. 2, 2015.]
3. Ediny kvalifikaziony spravochnik dolgnostei rukovoditeley, spezialistov i slugachih. Rasdel «Kvalifikazionye charakteristiki dolgnostey rukovoditeley i spezialistovv yschego profesionalnogo i dopolnitelnogo profesionalnogo obrazovaniya». Prilogenie k prikazu Ministerstva zdravoochraneniya i sozialnogo razvitiy z RF ot 11.01.2011g. №1ng Rossiyskaygazeta. 19 ayn.2015g.[A single qualifying handbook for managers, professionals and employees. See «Qualification requirements for managers and specialists of higher vocational and additional vocationaltraining». Annex to the Order of the Ministry of Health and Social Development of the Russian Federation from 11 01.2011. Number 1ng. Rossiyskaya gazeta.19.01.2015. (in Russian)]
4. Belyi W.M., Belyi R.W. Effektivnosntinformatsionnych system iinformatsionny chtechnologiy. Yaroslavl, OOO pfk SOUSPRESS Publ., 2013. 320 р.[The effectiveness of information systems and information technology. Yaroslavl, OOO pfk SOUS-PRESS Publ., 2013. 320 р.].
5. Belyi W.M., Zinoviev V.N., Marennikova I.V. Information menedgment: Yaroslavl, OOO pfkSOUSPRESS Publ., 2013. 320 р. [Belyi W.M., Zinoviev V.N., MarennikovaI.V.Information Management. Yaroslavl, OOO pfkSOUS-PRESS Publ., 2013. 320 р.].
6. Belyi W.M., Zinoviev V.N., Kasparian E.S., Marennikova I.V. Information obespechenie business planirovania i upravlenia projectami. Yaroslavl: OOO pfk SOUSPRESS Publ., 2013. 256 р. [Belyi W.M., Zinoviev V.N., Kasparian E.S., Marennikova I.V. Information support of business planning andproject management. Yaroslavl: OOO pfk SOUSPRESS Publ., 2013. 256 р].
7. Kadrovyipotenzialcictemyobrazovania RF, 1991-2001gg. Statisticheskiy sbornik. M. Institute upravleniya obrazovaniem RAO, zentrinnovazi v ingenernom obrazovanii MADI (GTU), 2003.67s [Staff potential of the education system of the Russian Federation, 1991–2001. Statistical collection. Moscow, Institutefor Education Management RW; Center for Innovation in Engineering Education MADI (STU) Publ., 2003. 67 p. (in Russian)].
8. KlikunovN.D, Shapovalov V.L.Roldezentralizacii, kontrolinga I autsorsinga v effektivnomu pravlenii vuzom.Universitetskoe upravlenie – praktika i analiz. 2004. № 2(31), S. 35–42. [Klikunov N.D, Shapovalov V.L. The role of decentralization, controlling and outsourcing effektivnom university management. University Management: Practice and Analysis. 2004, I. 2 (31), pp. 35–42. (in Russian)]
9. VladimirovV. Organiazionaya struktura Rossiyskich vusov. Vyischee obrazovanie v Rossii. 2001. №5. S.5-11. [Vladimirov V. Organizational Structure Russian universities. Higher education in Russia. 2001, I. 5, pp. 5–11. (in Russian)]
10. Available at: htth://2balla.ru/referats/preview/41311
11. Available at: htth://5ballov.ru/referats/preview/41353
12. Available at: htth://5ballov.ru/referats/preview/41564
13. Available at: http:vasilievaa.narod.ru/ptpu/18_5_97.html
14. Available at: http://www.delod.odessa.net/book/idl13_14.zip