This article discusses the current trends in the education of the younger generation. It analyzes the basic tenets of conservative education system. At the same time an attempt is made to understand how actual the ideas of a conservative education system are for the current trends of modern demands of society and the state in the education of socially active society members with a sense of civic responsibility.
education, conservative system of education, socialization, education technology.
В современном обществе развернулась борьба за умы молодого поколения. Вопрос воспитания современной молодежи становится очень важным. Стремительные изменения последних лет заставляют искать новые подходы к воспитанию молодежи. Особенно актуальной сегодня стала коммуникация с молодежной аудиторией.
В постиндустриальную эпоху образование становится наиважнейшим элементом жизни общества. Воспитание превращается в одну из общих целей образования: воспитание социально активных, творческих членов общества, овладевших системой общечеловеческих и национальных ценностей и идеалов, способных к преобразованию производства, производственных, экономических и общественных отношений, участию в управлении; обладающих чувством гражданской ответственности за свою жизнь и жизнь своей семьи, за результаты своей деятельности, за сохранение природы, за судьбы страны и мира [7].
В данной статье мы хотели подвергнуть анализу изменения во взглядах на воспитание российского общества за последние четверть века. Мы обсудим, что такое воспитание, особенности консервативной системы воспитания, в чем особенности современных запросов общества к воспитанию, а также насколько современные тренды в обществе склоняются к консервативной системе воспитания.
1. Astafjev P.E. Nacional´nost´ i obshhechelovecheskie zadachi [National and universal problem]. Moscow, 1890, p. 44.
2. Vvedensky A.I. Na sovremennye temy [On modern themes]. Moscow, 1900, p. 19.
3. Golubinsky F.A. Umozritel´naja psihologija [Speculative psychology]. Moscow, 1897, p. 33.
4. Desjatiletie ministerstva narodnogo prosveshhenija (1833-1843). Zapiska, predstavlennaja gosudarju imperatoru Nikolaju Pavlovichu ministrom narodnogo prosveshhenija grafom Uvarovym [Decade of the Ministry of Education (1833–43). Note by the Emperor Nicholas Pavlovich Minister of Education Count Uvarov]. Saint Petersburg, 1864, pp. 3–4.
5. Kovalev A.I. Socializacija [Socialization]. Encyclopedia of the humanities. Moscow, 2004, I., pp. 139–143. (in Russian)
6. Menshikov M.O. Dumy o schast´e [Thoughts of happiness]. St. Petersburg, 1901, pp. 153–154.
7. Novikov A.M. Postindustrial´noe obrazovanie [Post-industrial education]. Moscow, Egves Publ., 2008.
8. Novikov A.M. Ja — pedagog [I am a teacher]. Moscow, Egves Publ., 2011.
9. O vospitanii strogom i nestrogom [About education strict and mild]. Available at: http://fom.ru/Rabota-i-dom/10974
10. O kachestve obrazovanija i zadachah shkoly [On the quality of education and the tasks of school]. Available at: http://fom.ru/Nauka-i-obrazovanie/11753
11. Omelchenko E. Subkul´tury, pokolenija, solidarnosti? K voprosu o konceptualizacii novyh form kommunikacii v molodjozhnoj srede [Subcultures, generations, solidarity? On the question of the conceptualization of new forms of communication among young people]. XII International Academic Conference on Economic and Social Development. Bk. 4. Moscow, Higher School of Economics Publ., 2012, pp. 478–488.
12. Pustarnakov V.F. Universitetskaja filosofija v Rossii. Idei. Personalii. Osnovnye centry [University philosophy in Russia. Ideas. People. The main centers]. St. Petersburg, 2003., p. 514.
13. Rossijane o duhovnosti [Russians about spirituality]. Available at: http://fom.ru/TSennosti/11589
14. Tikhomirov L.A. Letopis´ pechati [Chronicle of the press]. Russian review. 1894, V. 3, pp. 342.
15. Tikhomirov L.A. Pamjati Ju.N. Govoruhi-Otroka [Memory Ju.N. Govoruhi-Otroka]. Moscow, 1896, p. 10.
16. Tikhomirov L.A. Religiozno-filosofskie osnovy istorii [Religious and philosophical foundations of history]. Moscow, 1997, p. 25.
17. Ustrialov N.G. O sisteme pragmaticheskoj russkoj istorii [About pragmatic Russian history]. St. Petersburg, 1836, p. 3.
18. Fischer A. O hode obrazovanija v Rossii i ob uchastii, kakoe dolzhna prinimat´ v nem filosofija [On the progress of education in Russia and participation, which shall take it philosophy]. Magazine of the Ministry of Education. 1835. Part 5, pp. 28–29.
19. Khomyakov D.A. Pravoslavie, samoderzhavie, narodnost´ [Orthodoxy, Autocracy, Nationality]. Minsk, 1997, pp. 184, 197, 202.
20. Shevyrev S.P. Vzgljad russkogo na sovremennoe obrazovanie [Russian Looking for modern education in Europe]. Moskvityanin. 1841, I. 1, pp. 294–295.
21. Moiseeva О. The problem of the organization of education of today´s youth: current trends. Materials of the XII Annual International Conference of the Bulgarian Comparative Education Society (BCES). Sofia & Nessebar, Bulgaria 15–20 June 2014. Education’s Role in Preparing Globally Competent Citizens.