employee
Moscow, Russian Federation
An activity of museums today experiences the growing influence of a number of factors. Museums in the modern world no longer act only as guardian of cultural and historical values and research centers. A museum today - multipurpose facility, which serves different target groups and accomplishes diversified activities. Demand from the local community enhances the sociocultural and educational function of a museum. The integration of a museum in the tourism industry actualizes the issues of support of effective tourist-excursion service. Visitors to a museum are different by gender, age, interests and needs. A museum for each visitor is a special kind of product, concerning to which, in the same way as to others, the special requirements and expectations exist, and after - the attitude is formed. Modern management concepts are grounded on the priorities of customized solutions, i.e., they support the desire to provide opportunity to the consumers to form product in accordance with their opinion with the necessary attributes and characteristics. The same position is true for museums. With the help of modern technologies and the development of the service space museums allow each visitor to see and use the correct museum product. The article presents the composition of the service space of a museum and defines its place in the integrated museum product.
museum, product, complex, service space
Современный музей представляет собой многопрофильное учреждение,
существующее на высококонкурентном рынке услуг. Музей выполняет ряд
разнообразных функций, и по роду своей деятельности, даже мономузей не может
фокусироваться на обслуживании единственной целевой аудитории. Его работа в
социальном и культурном пространстве города (или иного поселения), интеграция в
туриндустрию привлекают разнообразные половозрастные категории посетителей из
числа местного населения, туристов и экскурсантов, с различными интересами, мотивами
посещения и потребностями. Эксперты утверждают, что современные музеи должны
реализовывать «… высокий стандарт, позволяющий человеку ориентироваться в
незнакомом ему культурном пространстве. Если музейный продукт или музейное
действие не будет узнаваться в привычных формах повседневной жизни, музею грозит
превращение в резервацию» [4]. Это говорит о том, что музейный продукт должен быть
доступен, понятен каждому посетителю, который при этом должен чувствовать себя
комфортно в музейном пространстве.
1. Kontseptual´nye i metodologicheskie aspekty formirovaniya servisologii – nauki sinergiynogo tipa: monografiya / T.N. Anan´eva, V.E. Bagdasaryan, M.N. Butkevich, I.V. Bushueva, O.I. Vapnyarskaya i dr. – M.: Sobranie, 2008.
2. Bushueva I.V., Vapnyarskaya O.I., Platonova N.A. Kontseptual´nye polozheniya servisologii. Servis plus. – 2011. – №1. – S. 4–14.
3. Godin S. Fioletovaya korova: sdelayte svoy biznes zapominayushchimsya. – M.: Rosmen-Biznes, 2004.
4. Dukel´skiy V.Yu. Obraztsy i obrazy sovremennoy muzeynoy deyatel´nosti. [Elektronnyy resurs]: URL: Bestmuseums.ru (data obrashcheniya: 12.03.2015).
5. D´yachenko A.V. Iskusstvo v povyshenii potrebitel´nykh tsennostey uslug. Aktual´nye problemy strategicheskogo upravleniya: materialy vserossiyskoy zaochnoy nauchno-prakticheskoy konferentsii FGBOU VPO «RGUTiS» 31 maya 2013. Servis v Rossii i za rubezhom. – 2013. – №7 (45). [Elektronnyy resurs]: URL: http://old.rguts.ru/electronic_journal/number45/contents (data obrashcheniya: 12.03.2015).
6. Zaytseva G.A., Frizin N.N., Skorokhodov M.V. Marketing v muzeynom dele. Rasshirenie spektra muzeynykh uslug. [Elektronnyy resurs]: URL: http://www.ecokultura.ru/wp-content/uploads/2014/02/ (data obrashcheniya: 12.03.2015).
7. Kopatskaya S.A. Upravlenie muzeem v ramkakh strategii sozdaniya muzeynykh kompleksov: dis.... kand. ekonom. nauk: 08.00.05. – SPb., 2000. – 206 c.
8. Mastenitsa E.N., Shlyakhtina L.M. Muzey i turist: upravlenie protsessom mezhkul´turnoy kommunikatsii. Menedzhment. Nauka. Obrazovanie. Kul´tura: sb. nauch. tr. – SPb.: SPbGUKI, 2003. – 312. (Trudy.T. 155). – S. 194–208.
9. Payn B. Dzhozef II, Gilmor Dzheyms Kh. Ekonomika vpechatleniy. Rabota – eto teatr, a kazhdyy biznes – stsena. – M.: izd-vo «Vil´yams», 2005.
10. Rutins´kiy M.I., Stetsyuk O.V. Muzeevedenie: ucheb. posobie. – M., 2008.
11. Tarasova M.V. Sovremennye mekhanizmy upravleniya rossiyskimi muzeynymi organizatsiyami: dis.... kand. sotsiol. nauk: 22.00.08. – M., 2006. – 173 s.
12. Khavanova N.V., Krivosheeva T.M., Osokin V.M.Ispol´zovanie instrumentariya marketinga vpechatleniy v industrii turizma. Servis v Rossii i za rubezhom. – 2014. – T. 8. № 3 (50). [Elektronnyy resurs]: URL: http://old.rguts.ru/electronic_journal/number50/contents (data obrashcheniya: 12.03.2015).
13. Kharitonova T.V., Krivosheeva T.M., Kazakova S.A.Obespechenie kompleksnosti i dostupnosti uslug pri formirovanii servisnykh prostranstv sovremennykh gorodov (na primere sfery bytovogo obsluzhivaniya naseleniya v gorodskom poselenii Mytishchi). Vestnik Assotsiatsii VUZov turizma i servisa. – 2014. – T. 8. № 3. – S. 44–53.