Abstract and keywords
Abstract (English):
this article discusses a method of increasing the safety of passenger traffic by monitoring psychophysiological indicators of the driver. Different methods to monitor the status of the driver. Produced rationale for the selection of a method based on the analysis of electrodermal activity as providing the lowest probability of a dangerous failure. The principle of operation of the system "Vigiton." Displaying the operation status of the remote control driver.

Keywords:
transport, human factor, driver, driver alertness, electrodermal activity, remote monitoring, passenger transportation, «Vigiton» system.
Text

УДК 656.06

Макаев Д. В.

инженер, ЗАО «НЕЙРОКОМ»,

Москва, РФ

Makaev D. V.

engineer, JSC NEUROCOM,

Moscow, Russian Federation

Иванов И. И.

зам. начальника отдела,

ЗАО «НЕЙРОКОМ»,

Москва, РФ

Ivanov I. I.

deputy head of department,

JSC NEUROCOM,

Moscow, Russian Federation

Юров А. П.

канд.техн.наук, доцент,

ЗАО «НЕЙРОКОМ»,

Москва, РФ

Yurov A. P.

Ph.D., assistant professor,

JSC NEUROCOM,

Moscow, Russian Federation

 

DOI: 10.12737/14729

ДИСТАНЦИОННЫЙ КОНТРОЛЬ СОСТОЯНИЯ ВОДИТЕЛЯ В РЕЙСЕ

REMOTE MONITORING OF THE STATE OF THE DRIVER ON THE ROAD

 

Ключевые слова: транспорт, человеческий фактор, водитель, уровень бодрствования, электродермальная активность, дистанционный контроль, пассажирские перевозки, система «Вигитон».

Аннотация: в статье рассматривается способ повышения безопасности пассажирских перевозок путем контроля психофизиологических показателей водителя. Рассмотрены различные методы контроля состояния водителя. Произведено обоснование выбора метода, основанного на анализе электродермальной активности, как обеспечивающего наименьшую вероятность опасного отказа. Описан принцип работы системы «Вигитон». Рассмотрено функционирование системы дистанционного контроля состояния водителя.

 

Key words: transport, human factor, driver, driver alertness, electrodermal activity, remote monitoring, passenger transportation, «Vigiton» system.

Summary: this article discusses a method of increasing the safety of passenger traffic by monitoring psychophysiological indicators of the driver. Different methods to monitor the status of the driver. Produced rationale for the selection of a method based on the analysis of electrodermal activity as providing the lowest probability of a dangerous failure. The principle of operation of the system "Vigiton." Displaying the operation status of the remote control driver.

 

Известно, что от 80 до 90 процентов аварийных ситуаций сложных технических систем – следствие неправильных действий человека-оператора. На автомобильных дорогах России ежегодно гибнут десятки тысяч людей, сотни тысяч получают ранения. Из доступной статистики ДТП следует, что около 80 % этих случаев происходят по вине водителя. При этом 20 % ДТП с тяжелыми последствиями могут быть отнесены на счет низкого уровня бодрствования, а именно: снижение бдительности, состояние дремоты, засыпание за рулём [1, 2].

 

В настоящее время существует большое количество законченных научных разработок, в той или иной степени решающих проблему контроля состояния водителя. Эти системы основаны на анализе одного или нескольких физиологических и (или) поведенческих параметров [3, 4]. В таблице 1 представлены данные о параметрах методик контроля состояния, оцененных по научным источникам и проверенных в экспериментах по засыпанию водителя.

References

1. Horne J. A., Reyner L. Vehicle accidents related to sleep: a review. / Occup. Environ. Med. – 1999. – N. 56.

2. Horne J. A., Reyner L. A. Sleep related vehicle accidents. / BMJ. 1995. – 310 (6979).

3. Commercial motor vehicle driver fatigue and alertness study. Technical summary. / FHWA report number: FHWA-MC-97-001, TC report number: TP 12876E, Transport Canada, 1997.

4. Driver vigilance devices: systems review. /London, Railway Safety, 2002.

5. Ogilvie R. D., Simons I. A., Kuderian R. H., MacDonald T., Rustenburg J. Behavioral, event-related potential, and EEG/FFT changes at sleep onset / Psychophysiology. – 1991. – № 28.

6. Dorokhov V. B., Dementienko V. V., Koreneva L. G., Markov A. G., Shakhnarovitch V. M. On the possibility of using EDR for estimation the vigilance changes. / Int. J. Psychophysiol. – 1998. – V.30/1-2/.

7. Sposob kontrolya urovnya bodrstvovaniya cheloveka i ustroystvo dlya ego osushchestvle-niya. Patent na izobretenie № 2025731.

8. Alexander S. Kremez, Vasily V. Bonch-Bruevitch, Valery V. Dementienko Comprehensive Approach To Improvement Driver-cased Accidents Risk. / ICDBT 2013, Helsinki. – 2013. – V.


Login or Create
* Forgot password?