, Россия
, Россия
BISAC MAT034000 Mathematical Analysis
Системы фотореалистичного рендеринга недавно нашли новые применения в искусственном интеллекте, в частности, в компьютерном зрении с целью создания наборов данных изображений и видеопоследовательностей. Проблема, связанная с этим приложением, заключается в создании большого количества фотореалистичных изображений с большой вариативностью 3D-моделей и их внешнего вида. В этой работе мы предлагаем подход, основанный на сочетании существующих методов процедурной генерации текстур и рандомизации предметной области для генерации большого количества сильно изменчивых цифровых активов в процессе рендеринга. Это устраняет необходимость в большой уже существующей базе данных цифровых активов (требуется только небольшой набор 3D-моделей) и генерирует объекты с уникальным внешним видом на этапе рендеринга, уменьшая необходимую пост-обработку изображений и требования к хранилищу. Наш подход использует процедурное текстурирование и замену материалов для быстрого создания большого количества вариаций цифровых активов. Предлагаемое решение может быть использовано для создания обучающих наборов данных для приложений искусственного интеллекта и может быть объединено с большинством современных методов генерации сцен.
фотореалистичный рендеринг, процедурная генерация, синтетические наборы данных, компьютерное зрение
1. Karpathy, Andrej, et al. Large-scale video classification with convolutional neural networks. // Proceedings of the IEEE conference on Computer Vision and Pattern Recognition. 2014
2. Wu, Zuxuan, et al. Deep learning for video classification and captioning // Frontiers of multimedia research. 2017. 3-29.
3. Фаизов Б.В., Шахуро В.И., Санжаров В.В., Конушин А.С. Классификация редких дорожных знаков // Компьютерная Оптика, T. 44, №2, 2020
4. Moehrmann, Julia, and Gunther Heidemann. Efficient annotation of image data sets for computer vision applications. // Proceedings of the 1st International Workshop on Visual Interfaces for Ground Truth Collection in Computer Vision Applications. 2012.
5. Gao, Chao, Dongguo Zhou, and Yongcai Guo. Automatic iterative algorithm for image segmentation using a modified pulse-coupled neural network. // Neurocomputing 119 (2013): 332-338.
6. Su, Hao, et al. Render for cnn: Viewpoint estimation in images using cnns trained with rendered 3d model views. // Proceedings of the IEEE International Conference on Computer Vision. 2015.
7. Kirsanov, Pavel, et al. DISCOMAN: Dataset of Indoor Sсenes for Odometry, Mapping And Navigation. // arXiv preprint arXiv:1909.12146 (2019).
8. Nguyen, Anh, Jason Yosinski, and Jeff Clune. Deep neural networks are easily fooled: High confidence predictions for unrecognizable images. // Proceedings of the IEEE conference on computer vision and pattern recognition. 2015.
9. Zhang, Chiyuan, et al. Understanding deep learning requires rethinking generalization. // arXiv preprint arXiv:1611.03530 (2016).
10. Montavon, Grégoire, Wojciech Samek, and Klaus-Robert Müller. Methods for interpreting and understanding deep neural networks // Digital Signal Processing 73 (2018): 1-15.
11. Movshovitz-Attias, Yair, Takeo Kanade, and Yaser Sheikh. How useful is photo-realistic rendering for visual learning?. // European Conference on Computer Vision. Springer, Cham, 2016.
12. Tsirikoglou, Apostolia, et al. Procedural modeling and physically based rendering for synthetic data generation in automotive applications. // arXiv preprint arXiv:1710.06270 (2017).
13. Zhang, Yinda, et al. Physically-based rendering for indoor scene understanding using convolutional neural networks. // Proceedings of the IEEE Conference on Computer Vision and Pattern Recognition. 2017
14. Sanzharov V., Gorbonosov A., Frolov V., Voloboy A. Examination of the Nvidia RTX // CEUR Workshop Proceedings, vol. 2485 (2019), p. 7-12
15. S.V.Ershov, D.D.Zhdanov, A.G.Voloboy, V.A.Galaktionov. Two denoising algorithms for bi-directional Monte Carlo ray tracing // Mathematica Montisnigri, Vol. XLIII, 2018, p. 78-100. https://lppm3.ru/files/journal/XLIII/MathMontXLIII-Ershov.pdf
16. Alhaija, Hassan Abu, et al. Augmented reality meets computer vision: Efficient data generation for urban driving scenes. // International Journal of Computer Vision 126.9 (2018): 961-972.
17. Dosovitskiy, Alexey, et al. Flownet: Learning optical flow with convolutional networks. // Proceedings of the IEEE international conference on computer vision. 2015.
18. Varol, Gul, et al. Learning from synthetic humans. // Proceedings of the IEEE Conference on Computer Vision and Pattern Recognition. 2017.
19. Chen, Wenzheng, et al. Synthesizing training images for boosting human 3d pose estimation. // 2016 Fourth International Conference on 3D Vision (3DV). IEEE, 2016.
20. Tobin, Josh, et al. Domain randomization for transferring deep neural networks from simulation to the real world. // 2017 IEEE/RSJ international conference on intelligent robots and systems (IROS). IEEE, 2017
21. Prakash, Aayush, et al. Structured domain randomization: Bridging the reality gap by context-aware synthetic data. // 2019 International Conference on Robotics and Automation (ICRA). IEEE, 2019
22. Mitash, Chaitanya, Kostas E. Bekris, and Abdeslam Boularias. A self-supervised learning system for object detection using physics simulation and multi-view pose estimation. // 2017 IEEE/RSJ International Conference on Intelligent Robots and Systems (IROS). IEEE, 2017.
23. Fremont, Daniel J., et al. Scenic: a language for scenario specification and scene generation. // Proceedings of the 40th ACM SIGPLAN Conference on Programming Language Design and Implementation. 2019
24. Armeni, Iro, et al. 3D Scene Graph: A Structure for Unified Semantics, 3D Space, and Camera. // Proceedings of the IEEE International Conference on Computer Vision. 2019
25. Jiang, Chenfanfu, et al. "Configurable 3d scene synthesis and 2d image rendering with per-pixel ground truth using stochastic grammars." International Journal of Computer Vision 126.9 (2018): 920-941.
26. Kar, Amlan, et al. Meta-sim: Learning to generate synthetic datasets. // Proceedings of the IEEE International Conference on Computer Vision. 2019.
27. Hoffman, Judy, et al. Cycada: Cycle-consistent adversarial domain adaptation. // arXiv preprint arXiv:1711.03213 (2017).
28. French, Geoffrey, Michal Mackiewicz, and Mark Fisher. Self-ensembling for visual domain adaptation. // arXiv preprint arXiv:1706.05208 (2017)
29. Ray Tracing Systems, Keldysh Institute of Applied Mathematics, Moscow State Uiversity. Hydra Renderer. Open source rendering system, 2019, https://github.com/Ray-Tracing-Systems/HydraAPI
30. V.V. Sanzharov, V.F. Frolov. Level of Detail for Precomputed Procedural Textures // Programming and Computer Software, 2019, V. 45, Issue 4, pp. 187-195 DOI:10.1134/S0361768819040078
31. Natron, Open Source Compositing Software For VFX and Motion Graphics https://natrongithub.github.io/
32. A.E. Bondarev. On visualization problems in a generalized computational experiment (2019). Scientific Visualization 11.2: 156 - 162, DOI: 10.26583/sv.11.2.12 (Scopus) http://www.sv-journal.org/2019-2/12/
33. Chang, Angel X., et al. "Shapenet: An information-rich 3d model repository." arXiv preprint arXiv:1512.03012 (2015).