The possibility of the use of modern psychological technologies by moral affairs units’ officers in educational institutions of Russia’s MIA in order to enhance their professional activity and improve the training quality of law-enforcement authorities’ future specialists is considered in this paper.
psychological technologies, training, professional activity, law-enforcement authorities.
В современных условиях подготовки компетентного сотрудника полиции на фоне продолжающегося реформирования правоохранительной системы существенно возросли требования к качеству воспитательной работы, проводимой в ведомственных образовательных организациях МВД России. С другой стороны, одним из основных принципов государственной политики в области образования Федеральным законом «Об образовании в Российской Федерации» [1] провозглашен «приоритет жизни и здоровья человека, прав и свобод личности, свободного развития личности, воспитание взаимоуважения» (п. 1 ст. 3). Закон также определяет, что воспитание должно быть направленно «на развитие личности, создание условий для самоопределения и социализации обучающегося» (п. 2 ст. 2). Таким образом, сотрудникам подразделений по работе с личным составом образовательных организаций МВД России необходимо владеть и широко использовать современные как педагогические, так и психологические технологии, направленные на развитие умения преодолевать негативные эмоциональные состояния, овладение основами психофизической и психоэнергетической регуляции, раскрытие потенциального резерва духовного и личностного развития, расширение мировосприятия, развитие креативности и внутренней целостности, а также на активизацию внутренних ресурсов организма на различных уровнях — физическом, психическом и духовном.
1. Federal Law of December 29, 2012 № 273-FZ "On Education in the Russian Federation". Available at: http://minobrnauki.rf/documents/2974 (accessed 25 January 2015).
2. Kondaurova O.P. Psychological training of professional communication public security police to citizens. Ministry of Internal Affairs of the Russian Federation. Nizhny Novgorod Acad., Izhevsk Izhevsk fil., 2007. (in Russian)
3. Makarenko Y.B. Features of professional self-determination of students of high school the Ministry of Interior of Russia. Bulletin of the Krasnodar University of the MOI of Russia. 2013, I. 1, pp. 88–91. (in Russian)
4. Maltseva T.V. Using the practices of transpersonal psychology in the educational environment of the university departmental. Moscow University Russian Interior Ministry. 2014, I. 10, pp. 140–144. (in Russian)
5. Maltseva T.V. Using the practices of transpersonal psychology as technologies for prevention and correction of stress disorders among university students departmental. Moral and psychological support operational activity of police officers: the state, problems and ways of improvement. Materials of All-Russian scientific-practical conference. Krasnodar, Krasnodar University of the Ministry of Interior of Russia Publ., 2014. pp 137–142. (in Russian)
6. Maltseva T.V. Psychological counseling cadets and students of higher educational institutions of the Russian Interior Ministry in situations of intrapersonal conflicts of professional formation. Moscow, Moscow University Russian Interior Ministry, URAO Publ., 2005. (in Russian)
7. Petrov V.E., Filipenkova N.Y. Working with the police, need extra attention from the psychologist. Domodedovo, Wiepke the Russian Interior Ministry Publ., 2011. (in Russian)
8. Sepiashvili E.N. Psychological problems of professional formation of the future experts. Education. Science. Brainpower, 2014, I. 1, pp. 228–234 , 1441. (in Russian)
9. Urazaeva G.I. The strategy of psychological training of police officers in the course of vocational training. Bulletin of Kazan Law Institute of the Russian Interior Ministry. 2012, I. 2, pp. 98–102.