PRINCIPLES AND CONDITIONS FOR INTERACTIVE ENVIRONMENT CREATION IN EDUCATIONAL PROCESS
Abstract and keywords
Abstract (English):
The research plan for creation an interactive educational environment in the context of humanitarian methodology is laid out in this paper.

Keywords:
educational environment, interactive educational environment, humanitarian methodology, research plan.
Text

Педагогическая наука, обладая богатым опытом моделирования педагогических явлений и событий, в современной ситуации актуализирует ряд известных подходов, обновляя их содержание и улучшая структуру.

В первую очередь, это касается средового подхода в образовании, в рамках которого внедрение компетентностной модели обучающегося обусловило востребованность имеющегося педагогического опыта по формированию (созданию) интерактивной среды в образовательном процессе. В рамках гуманитарной парадигмы, основываясь на положениях рефлексивно-гуманистической педагогики, рассмотрим некоторые аспекты указанного процесса, который в значительной степени повышает эффективность образовательной практики, в том числе в высшем образовании.

References

1. Belozertsev Ye., Usachev A. To the question of the status of the category «cultural educational environment». Alma Mater (Vestnik vysshei shkoly) [Alma Mater (Journal of higher school)], 2003, I. 9, pp. 30–36.

2. Belyaev V.I. Metodologiya pedogogicheskogo issledovaniya: osnovnye podhody i printsypy [Methodology of pedagogical research: the main approaches and principles]. Magadan, NESU Publ., 2013. 301 p.

3. Borytko N.M., Molozhavenko А.V., Solovtsova I.А. Metodologiya psihologo-pedogogicheskih issledovanii [Methodology of psychological and pedagogical research]. Volgograd, VSIQI EW Publ., 2006. 284 p.

4. Vlasenko S.V., Chemodanova G.I. Pedagogical interaction as a way of professional adaptation of a teacher. Vektor nauki TGU [Vector of science TSU], 2012, I. 2(9), pp. 73–75. (in Russian)

5. Gushcha Yu.V. Evolution of the concept of interactive learning. Available at: http://www.rusnauka.cjm/32_PRNT_2013/Pedagogica/1_149145.doc.htm (Accessed 13 June 2015). (in Russian)

6. Dobrynina T.N. Pedagogicheskie usloviya primeneniya interaktivnyh form obucheniya v pedagogicheskom vuze. Kand. Diss. [Pedagogical conditions of application of interactive forms of training in pedagogical University. Cand. Diss.]. Moscow, 2003. 24 p.

7. Novye tsennosti obrazovaniya: tezaurus dlya uchitelei i shkolnyh psihologov [New education values: Thesaurus for Teachers and Schools Psychologists]. Moscow, RBRF-IPI Publ., 1995. 114 p.

8. Reprintsev А.V. Cultural-educational environment in formation the personality of the Russian man (to the 75-th anniversary Ye.P. Belozertsev). Pedagogika [Pedagogy], 2015, I. 1, pp. 88-96. (in Russian)

9. Stupina S.B. Tehnologii interaktivnogo obucheniya v vysshei shkole [Interactive technology learning in higher education]. Saratov, Science Publ., 2009. 52 p.

10. Tyumaseva Z.I., Bogdanjv Ye.N., Shcherbak N.P. Slovar-spravochnik sovremennogo obshchego obrazovaniya: akmeologicheskie, valeologicheskie i ekologicheskie tainy [The dictionary of modern General education: acmeological, valeological and ecological secrets]. St. Petersburg, Piter Publ., 2004. 464 p.

Login or Create
* Forgot password?