The need of introduction the e-learning course “Academic skills” for the third year students-physicists after their having completed a two-years compulsory English course is substantiated in the article. The course contributes to further communicative competence forming. It implies informative foreign language reading skills development. This could allow engineering students to better understand general and complex scientific notions while reading articles on their future speciality. The author considers e-learning to be in demand in our modern society and this form of getting education distantly is regarded as most popular one successfully involved in educational milieu. It is e-learning developed within INFOMEPHIST system based on Moodle and having strong methodical, didactical and technical support that became popular in National Research Nuclear University (Moscow Engineering Physics Institute). The announced e-learning course is expected to be inserted in the unique education environment of the University.
distance learning, information and communicative technologies, e-learning, students-physicists, informative foreign language reading.
Сегодня никто не станет отрицать, что в российской образовательной среде происходит интенсивное формирование единого информационного пространства. Образование становится способом и инструментом информационного обмена, который предполагает не только усвоение и передачу знаний, но и генерирование информации. Естественно, что новые реалии требуют применения новых методов и методик обучения, новых подходов к традиционным моделям образования и освоения инновационных технологий, в первую очередь — информационно-коммуникационных (ИКТ). Их внедрение в образовательный процесс открывает перед студентами грандиозные перспективы, поскольку, во-первых, обеспечивает свободный доступ к мировым ресурсам информации и базам данных, во-вторых, способствует непрерывности образования, в том числе и профессионального.
В этой ситуации особенно актуальным становится дистанционное обучение, которое, согласно концептуальным основам создания и развития единой системы дистанционного образования в России, рассматривается как комплекс образовательных услуг, предоставляемых широким слоям населения в стране и за рубежом с помощью специализированной образовательной среды, основанной на использовании новейших информационных технологий, обеспечивающих обмен учебной информацией на расстоянии (спутниковое телевидение, компьютерные сети передачи данных и т.д.) [9]. Применение дистанционных образовательных технологий является одним из важнейших требований современного образовательного процесса, что законодательно зафиксировано в Федеральном законе от 29 декабря 2012 г. № 273-ФЗ «Об образовании в Российской Федерации».
1. Berman I.M. Metodika obuchenija anglijskomu jazyku v nejazykovom vuze [Methods of teaching English in non-linguistic higher education institution]. Moskva, Vyssh.shk. Publ., 1970. 230 p.
2. Bogomolov A.N. Nauchno-metodicheskaja razrabotka virtual’noj jazykovoj sredy distancionnogo obuchenija inostrannomu (russkomu) jazyku [Scientific-methodical development of a virtual language environment of distance learning a foreign language (Russian). PhD thesis in Phylology)]. Moskva, 2008. 43 p.
3. Vesna E.B. Modeli vzaimodejstvija organizacij pri setevoj forme realizacii obrazovatel’nyh programm [Models of interaction of organizations in the form of network educational programs]. Sovremennye problemy nauki i obrazovanija [Modern problems of science and education]. 2013, I. 6, pp. 1–16.
4. Guseva A.I. Metodicheskie materialy k sozdaniju jelektronnyh obrazovatel’nyh resursov na fakul’tete «U» [Methodical materials for creating e-learning resources at faculty “IM”]. Moskva, Izd-vo NIJaU MIFI Publ., 2014. 50 p.
5. Guseva A.I., Ivanov A.V., Kireev V.S., K ozhin I.M., Cyplakov A.S. Razvitie metodologii SCORM dlja sozdanija informacionno-obrazovatel’nyh resursov [The development of SCORM methodology for creating information-educational resources]. Informacionno-izmeritel’nye i upravljajushhie sistemy [Information-measuring and control systems]. 2012, I. 8, V.10, pp. 44–48.
6. Guseva A.I., Kireev V.S. Modeli i metody opredelenija rezul’tativnosti ispol’zovanija interaktivnyh jelektronnyh uchebnyh jelementov v uchebnom processe [Models and methods of determining percentage of successful results in using e-learning educational elements.]. Vestnik Rossijskogo universiteta druzhby narodov. Informatizacija obrazovanija. [People’s Friendship University of Russia newsletter. Development of IT-based Education]. 2012, I. 1, pp. 94–104.
7. Guseva A.I., Putilov A.V. Opyt ispol’zovanija informacionnyh tehnologij v oblasti inzhenernoj jekonomiki v NIJaU MIFI [Experience of using information technologies in the field of engineering economics in NRNU MEPHI]. Materialy Mezhdunar. Konf. IITO-2014 «Novye vyzovy dlja pedagogiki i kachestva obrazovanija: massovye otkrytye onlajn kursy, oblachnye servisy, mobil’nye tehnologii». 14–15 oktjabrja 2014 g. [Materials of International conference IITE-2014 “New challenges for pedagogy and quality of education: public open online courses, cloud services, mobile technologies]. Available at: http://conference2014.iite.unesco.org/wp-content/uploads/2014/11/Guseva-Putilov.pdf.
8. Karasev V.A., Karaseva V.V. Avtomatizirovannaja sistema obespechenija praktikuma po vysshej matematike [Automation system of providing Advanced Mathematics practicing]. Vestnik Moskovskogo gorodskogo pedagogicheskogo universiteta. Informatika i informatizacija obrazovanija [Moscow State Pedagogical University newsletter. Information Technology and computerizing of education]. 2012, I. 1(23), pp. 94–99.
9. Koncepcija sozdanija i razvitija edinoj sistemy distancionnogo obrazovanija v Rossii: Postanovlenie GK RF po VO ot 31.05.95 № 6 [The concept of creating and development of a combined distance learning system in Russia: enactment SC RF 31.05.95 № 6]. Available at: http://de.unicor.ru/science/groundwork/concept.html.
10. Mil’rud R.P., Maksimova I.R. Sovremennye konceptual’nye principy kommunikativnogo obuchenija inostrannym jazykam [Modern conceptual approaches of communicative teaching foreign languages]. Inostrannye jazyki v shkole [Foreign languages for schools]. 2000, I. 4–5, pp. 35–38.
11. Obdalova O.A. Psihologiko-pedagogicheskie osobennosti obuchenija professional’no-orientirovannomu informativnomu chteniju v jelektronnoj srede [Psychological and pedagogical features of teaching professionally-oriented informative reading in e-learning environment]. Jazyk i kul’tura. Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta [Language and culture. Tomsk state university newsletter]. 2009, I. 4, pp. 126–133.
12. Serova T.S. Psihologicheskie i lingvodidakticheskie aspekty obuchenija professional’no-orientirovannomu inojazychnomu chteniju v vuze [Psychological and linguistic-didactical aspects of teaching professionally-oriented foreign language reading in a higher educational institution]. Sverdlovsk, Ural. un-t, 1988. 229 p.
13. Sugak D.B. Veb-sajt kafedry v strukture edinoj informacionnoj obrazovatel’noj sredy. Cand. Diss. [Web-site of the department in the structure of a combined information educational milieu. PhD thesis in Phylology]. 2012. 22 p.
14. Jamskih T.N. Metodika distancionnogo obuchenija inojazychnomu informativnomu chteniju (anglijskij jazyk, nejazykovoj vuz) [Methods of distance learning informative foreign language reading (the English language, non-linguistic higher educational institution. Cand. Diss.]. Krasnojarsk, 2004. 210 p.