EXPERIMENTAL APPROACH TO PROCESS OPTIMIZATION OF PRESCHOOL CHILDREN’S COMMUNICATIVE AND PERSONNEL DEVELOPMENT
Abstract and keywords
Abstract (English):
The article presents the results of empirical research focused on the study of the level of communicative and personal development of preschool children. The subject of organized research activity is a communicative sphere of the person at baseline levels of ontogeny, the means and ways of its effective development. The result of the pilot study was the selection of basic parameters of the communicative development of preschool children, a diagnostic cutoff, which showed the need to develop the system of measures for optimizing the development of communicative sphere of children. The program of activities is given.

Keywords:
pre-school children, communication, communicative sphere of the person, optimization of communication activities, basic parameters, program of measures for correction of communicative-personal sphere of preschool children.
Text

Практическим работникам начальной школы хорошо известно, что в Федеральном государственном образовательном стандарте начального общего образования особое внимание уделяется такому планируемому результату обучения, как универсальные коммуникативные действия. Это требование государства к системе начального образования обусловлено тем, что дети приходят в школу с недостаточно развитой произвольной речью. Несомненно, дети умеют общаться с взрослыми и сверстниками в обычных жизненных ситуациях, но сталкиваются с трудностями при выполнении предложений учителя: «опиши», «расскажи», «составь рассуждение» и т.п., то есть умение строить диалог и монолог в произвольной деятельности в условиях требования педагога сформировано у них недостаточно.

В свою очередь, и учитель должен быть хорошо осведомлен об особенностях речевого развития детей, пришедших в школу. Поэтому ознакомление с исследованием, в котором характеризуется специфика общения дошкольников разного возраста с объектами и предметами окружающего мира, поможет педагогу расширить свои знания о психолого-педагогической характеристике первоклассника, о генезисе развития деятельности общения в дошкольном детстве. С этих позиций предлагаемая публикация может оказаться не только интересной, но и полезной для широкого круга читателей.

От редакции

References

1. Galiguzova L.N., Smirnova E.O. Stupeni obshcheniya: ot goda do semi let [Levels of communication: from one year to seven years]. Moscow, Prosveshchenie Publ., 1992. 143 p.

2. Lisina M.I. Problemy ontogeneza obshcheniya [Problems of ontogeny of communication]. Moscow, Pedagogika Publ., 1986. 144 p.

3. Zaporozhets A.V. Razvitie obshcheniya u doshkol’nikov [Development of communication in preschool children]. Moscow, Pedagogika Publ., 1974. 288 p.

4. Ruzskaya A.G. Razvitie obshcheniya doshkol’nikov so sverstnikami [The development of dialogue of preschool children with their peers]. Moscow, Pedagogika Publ., 1989. 216 p.

Login or Create
* Forgot password?