RESOURCE CONSTRUCTS SIMULATION IN SOCIOLOGY: METHODOLOGY, THEORY, PRACTICE
Abstract and keywords
Abstract (English):
The main stages of origin, operation and development of simulation modeling process in sociology based on consulting activity, as well as simulation models construction methods in the business games’ specifics are outlined in this paper. The author reveals underexplored problems in sociology at the concrete descriptions of social technologies for match practice, “decoding” the simulation modeling phenomenon as a consultmanagement resources. An innovation in this phenomenon understanding is a discovery by the author of two new functions during its study: structural and training ones. In the sociological encyclopedic dictionary, where the simulation modeling phenomenon is described, only five of its functions has been stated.

Keywords:
resource constructs, simulation modeling, interactive modeling methods, business games, visual graphic modeling, construct validity, temporary socio dynamics, social and cultural ideologies, management resources.
Text

Имитационное моделирование в социологии понимается как возможность наиболее эффективного использования социальных технологий в прикладном изучении человеческих ресурсов, прежде всего в игровых формах, что изложено в Энциклопедическом социологическом словаре [12]. Основанное на гипотетическом представлении об объекте исследований, оно конструируется как: а) формирование пространства переменных и описание их в терминах модельных единиц; б) организация исследований в определенной последовательности частных процессов; в) расшифровка причинно-следственных связей и ее визуальная представленность; г) определение исходного состояния моделей; д) отображение промежуточных состояний объекта исследований; е) отображение конечного состояния. При таком подходе разрабатываются и проигрываются различные сценарии, которые наполняются разными гипотезами и в которых раскрываются структурно-функциональные, причинно-следственные и генетические аспекты моделируемой системы. Специфическим способом получения новой информации с помощью имитационных моделей, ввиду указанных их свойств, является проведение серии экспериментов на основе единственной базовой выборки. Однако распространенность таких исследований в социологии незначительна, так как требует особой подготовки исследователя: методологической, теоретической, методической, практической, которые могли бы взять на себя такую ответственную роль. Используемый метод имитационного моделирования может включаться в познавательный процесс как на эмпирическом, так и на теоретическом уровнях познания. Имитационные модели выполняют, как правило, следующие функции: измерительную, описательную, объяснительную, критериальную, предсказательную [12].

References

1. Kameron K.S., Kuin R.E. Diagnotika i izmenenie organizatsionnoy kul’tury [Diagnosing and Changing Organizational Culture]. Saint Petersburg, 2001. 311 p.

2. Krasovskiy Yu.D. Arkhitektonika organizatsionnogo povedeniya [Arhitektonika organizational behavior]. Moscow, Yuniti-Dana Publ., 2003. 334 р.

3. Krasovskiy Yu.D. Konsalt-diagnostika upravlencheskikh otnosheniy firmy [Consult diagnostics management relations firm]. Moscow, Yuniti-Dana Publ., 2013. 232 p.

4. Krasovskiy Yu.D. Obuchayushchie modeli razvitiya upravlencheskikh znaniy [Teaching model of managerial knowledge]. Moscow, Yuniti-Dana Publ., 2010. 316 p.

5. Krasovskiy Yu.D. Organizatsionnaya diagnostika [Organizational diagnostics]. Moscow, Yuniti-Dana Publ., 2014. 295 p.

6. Krasovskiy Yu.D. Organizatsionnoe povedenie [Organizational behavior]. Moscow, Yuniti-Dana Publ., 2001. 472 p.

7. Krasovskiy Yu.D. Sotsiokul’turnye osnovy upravleniya biznes-organizatsiey [Social and cultural foundations of business management organization]. Moscow, Yuniti-Dana Publ., 2007. 391 p.

8. Krasovskiy Yu.D. Stsenarii organizatsionnogo konsul’tirovaniya [Scripts organizational consultation]. Moscow, News Publ., 2000. 366 p.

9. Krasovskiy Yu.D. Upravlenie povedeniem v firme: effekty i paradoksy [Management behavior in the company: the effects and paradoxes]. Moscow, Infra-M Publ., 1997. 352 p.

10. Prigozhin A.I. Metody razvitiya organizatsiy [Methods of development of the organizations]. Moscow, 2003. 863 p.

11. Khalikov M.S. Ekonomicheskaya sotsiologiya regionov: raspredelitel’nye otnosheniya [Economic sociology regions: distribution ratio]. Moscow, 1999. 245 p.

12. Entsiklopedicheskiy sotsiologicheskiy slovar’ [Encyclopedic Sociological Dictionary]. Moscow, 1995. 940 p.

Login or Create
* Forgot password?