The article addresses the problem of adaptation of musical as a genre in the context of Russian musical theatre market. The study investigates the obstacles the genre faces, and focuses on finding efficient communication solutions for making musicals more accepted by the Russian audience. The author uses literature review combined with historical analysis and quantitative research in form of a poll to conceptualize Russian market of commercial musical theatre and understand how the audience perceives the genre and what expectations it has about it.
communication barriers, perception, musical, stereotypes, commercial musical theatre.
Мюзикл возник в процессе смешения переходных форм популярных сценических жанров и музыкальных стилей американской культуры [11, с. 13]. Результатом этого смешения, начавшегося еще в XIX в., стал единый спектакль с цельным сюжетом. Таким образом, мюзикл — это специфический театральный жанр, представляющий собой музыкально-драматическое произведение, в котором вокальная, хореографическая и драматическая составляющие являются равноправными выразительными средствами, с помощью которых происходит повествование и раскрывается сюжет. Обстоятельства, способствовавшие появлению мюзикла в Америке, определили его особенности, главная из которых — легкость восприятия сюжета, обусловленная широкой доступностью сценического языка, раскрывающего содержание, и позитивный характер повествования вне зависимости от истории, лежащей в основе спектакля.
Продвижение мюзиклов и общие коммуникационные приемы на американском и английском рынках в связи с привычностью жанра для аудитории напрямую связаны с моделью рационального выбора: при большом количестве дорогостоящих мюзиклов решение посетить тот или иной спектакль во многом зависит от отзывов авторитетных критиков, выполняющих роль своеобразного фильтра, которому зритель делегирует полномочия по формированию базового мнения о существующих постановках [12, с. 381].
1. Bakhtin A.A. Sintez iskusstv kak osnova myuzikla dlya vzroslykh i detey [Synthesis of the Arts as a basis for the musical for adults and children]. Moscow, 2006. 156 p.
2. Ganiyants M. Myuzikl v Rossii osvaivaet rynok i ishchet puti razvitiya, schitayut eksperty [musical masters in Russian market and is looking to expand, experts]. RIA NOVOSTI [RIA Novosti]. 2011. 15 December.
3. Grozdanov F. Kto s myuziklom k nam pridet, bednym ne ostanetsya. [Someone with musical will come to us, the poor will remain]: NORD-OST. Available at: http://www.nordost.ru/press/filing/625 (accessed 12 September 2015).
4. Mond O.-L. Sravnitel’nye kharakteristiki rossiyskikh i amerikanskikh zriteley muzykal’nogo teatra [Comparative characteristics of Russian and American musical theater audience]. Psikhologicheskie issledovaniya: elektron. nauch. Zhurn. [Psychological research: electron. Scientific journal]. 2011, I. 2. Available at: http://psystudy.ru (accessed 12 September 2015).
5. Prodyusery po-russki [Producers in Russian] KO.RU. Available at: http://ko.ru/articles/24587 (accessed 12 September 2015).
6. Rebel’ A. Umirayushchiy novyy zhanr. Myuzikl – v Rossii poka ne prizhilsya. [Dying new genre. Musical — Russia has not yet caught on]. Sostav.ru. Available at: http://www.sostav.ru/news/2006/08/28/28/ (accessed 12.09.2015).
7. Timasheva M. Puti razvitiya myuzikla v Rossii [Ways of development of the musical in Russia]. Radio Svoboda. Available at: http://www.svoboda.org/content/transcript/24252292.html/ (accessed 12 September 2015).
8. Khruleva E. Kakoe budushchee u myuzikla v Rossii? [What is the future of the musical in Russia?] Russkiy Mir. Available at: http://russkiymir.ru/publications/85873/ (accessed 12 September 2015).
9. Chernov A. Lyubit” myuzikl po-russki. V Rossii sformirovalas’ novaya biznes-nisha [Love music in Russian. In Russia, it has formed a new business niche]. Vedomosti [Vedomosti]. 2002. 26 June, p. 16.
10. Shvydkoy M. Net Brodveyu [No to Broadway]. Teatr [Theatre]. 2013, I. 15, pp. 129–134.
11. Kenrick J. Musical Theatre: A History. New York: Continuum International Publishing, 2010. 425 p.
12. Reddy S.K., Swaminathan V., Motley C.M. Exploring the Determinants of Broadway Show Success. Journal of Marketing Research. Vol. XXXV (August 1998), p. 370–383.