THE FEATURES OF REALIZING THE ENERGY CATEGORIES IN SCIENTIFIC SHORT TEXTS FROM THE PERCEPTION POINT OF VIEW
Abstract and keywords
Abstract (English):
In the article we shall describe the features of realizing the energy categories (tensity and tension) in scientific short texts. There are described the tensity and tension categories, their complex description is given. The features of realizing the categories are studied on the base of two genres of scientific short text: abstracts and short popular scientific articles from children’s encyclopedia. The linguistic-mathematical model is created for each text analyzed (there is only one of them in this article given as an example in which the most typical and common features of both genres are revealed). The main features of realizing the energy categories in scientific short texts of both genres are determined. There is also described how the energy categories and their realizing features influence the perception of texts by receivers for whom the articles are in the foreign language.

Keywords:
tensity, tension, scientific short text, modeling, perception.
Text

В последние десятилетия как в отечественной, так и зарубежной лингвистике наметился поворот к изучению энергетических, энергейных и синергетических свойств текста [5; 10; 11; 14]. Тем не менее недостаточно изученными остаются энергейное пространство текста, формируемое его основными категориями напряженности и напряжения, а также их влияние на восприятие текста, что и определяет актуальность предпринятого исследования.

Впервые понятия «напряжение» и «напряженность» (нем. Spannung) в лингвистике упоминаются в трудах Э. Драха и К. Бооста в 30-х гг. XX в. [12; 13]. В отечественной лингвистике о разных видах напряжения писал В.Г. Адмони [1]. Развивая в дальнейшем идеи данных ученых, С.В. Куликов экспериментально доказал, что текст характеризуется напряженной структурой, а «реципиент начинает переживать состояние напряжения с началом восприятия речевого сообщения» [8, c. 13]. Таким образом, им впервые были разведены напряженность как характеристика текста (лингвистическая категория) и напряжение как состояние реципиента (психологическая категория). В ходе наших предыдущих исследований было доказано, что обе категории имеют лингвистический статус и обладают определенным набором составляющих, что позволяет строить их модели и изучать особенности их реализации на уровне простого предложения [3], сложного предложения [4], в микротекстах рекламы [5] и в учебных микротекстах [7] . Нами также было доказано, что данные категории играют важную роль и при восприятии простого [3] и сложного предложений [6]. Поэтому целью данного исследования является, во-первых, изучение особенностей реализации категорий напряжения и напряженности в микротекстах научного стиля, а во-вторых, влияние данных категорий на восприятие микротекстов научного стиля.

References

1. Admoni V.G. Sintagmaticheskoye napryazheniye v stikhe i v proze [Syntagmatical Tension in Poetry and Prose]. Invariantniye sintaksicheskiye znacheniya i struktura predlozheniya [Invariant Syntax Meanings and Sentence Structure]. Moscow, Nauka Publ., 1969, pp. 16–26.

2. Vestnik PNIPU. Social’no-economicheskiye nauki [Bulletin of PNRPU. Social and economic scince]. Perm, PNRPU Publ., 2012, I. 16.

3. Eltsova M.N. Kategorii napryazheniya i napryazhennisti prostogo povestvovatelnogo predlozhenya. Kand. Diss. [Categories of Tension and Tensity of simple sentence. Cand. Diss.]. Perm, 2006.

4. Eltsova M.N. Modelirovaniye kategoriy napryazheniya i napryazhennosti v slozhnom predlozhenii [Modeling of the Tension and Tensity cathegories in complex sentence]. Sinergeticheskaya linguistika vs lingvisticheskaya sinergetika [Synergetic Linguistics vs Linguistic Synergetics]. Materialy pervoy Mezhdunarodnoy nauchnoy konferentsii [Proceedings of the First International Scientific Conference]. Perm, PSTU Publ., 2010, pp. 150–159.

5. Eltsova M.N., Slovikova E.L. Metodika analiza sinergeticheskikh kategoriy diskursa (na materiale reklamnogo diskursa) [Method of Analyzing the Synergetic Categories of Discourse (on Advertising Discourse). Vestnik Chelyabinskogo gosudarstvennogo universiteta [Bulletin of Chelyabinsk State University]. 2012, V. 71, I. 32, pp. 43–46

6. Eltsova M.N., Shairadzyanova G.G. Osobennosti vospriyatiya nemetskogo slozhnogo izolirovannogo predlozheniya russkimi auditorami [Features of perception of German complex sentence without context by Russians]. Filologicheskiye nauki. Voprosy teorii i praktiki [Philological Sciense. Issues of Theory and Practics]. 2014, I. 4. V. II, pp. 87–91.

7. Eltsova M.N. Modelirovaniye kategoriy napryazhennosti i napryazheniya v angliyskom predlozhenii i texte [Modeling the Tensity and Tension Categories in English Sentence and Text]. Slovo, vyskazyvaniye, text v kognitivnom, pragmaticheskom i kulturologicheskom aspektakh [Word, Utterance, Text from Cognitive, Pragmatical and Culturological Point of View]. Chelyabinsk, Encyclopedia Publ., 2014, pp. 271–274.

8. Kulukov S.V. Minimalnaya edinica smyslovoy struktury texta (psikholingvisticheskoye issledovaniye). Kand. Diss. [Minimal unit of text semantic structure (psycholinguistic research). Cand. Diss.]. Moscow, 1985.

9. Moskalskaya O.I. Grammatika texta [Text Grammar]. Moscow, Vysshaya Shkola Publ., 1981.

10. Moskal’chuk G.G. Structura texta kak sinergeticheskiy protsess [Text Structure as a Synergetic Process]. Moscow, Editorial URSS Publ., 2003.

11. Myshkina N.L. Vnutrennyaya zhizn’ texta [Internal Life of Text]. Perm, Perm State University Press Publ., 1998.

12. Boost K. Neue Untersuchungen zum Wesen und Struktur des deutschen Satzes. Der Satz als Spannungsfeld [New Studies of Nature and Structure of German Sentence. Sentence as Tension Field]. Berlin: Akademie-Verlag, 1964.

13. Drach E. Grundgedanken des deutschen Satzes [Main Ideas about German sentence]. Darmstadt, Wissenschaftliche Buchgesellschaft Publ., 1963.

14. Hoffmann Ch., Krott A. Einführung in die Synergetische Linguistik [Introduction into Synergetic Linguistics]. Korpuslinguistische Untersuchungen zur quantitativen und systemtheoretischen Linguistik [Corus-linguistic Studies in Quantitativ and System Theoretical Linguistics]. Berlin, Walter de Gruyter GmbG & Co. KG, 2002, pp. 1–29.

15. Warum? Weshalb? Wieso? Ein Frage-und-Antwort-Buch für Kinder [Why? What for? How. Question-and-Answer-Book for Children]. Berlin, Verlag Junge Welt, 1985.

Login or Create
* Forgot password?