SPEECH PLAYING HEADING OF MODERN PRINTED MASS-MEDIA AS A FORM OF COMMUNICATION
Abstract and keywords
Abstract (English):
Research is sanctified to the analysis of the modern heading of materials of printed mass-media as form of communication. Description of basic forms of speech game is in-process given, correlation of heading is analysed with maintenance of material and format of newspaper and magazine. An author examines heading, from one side, as independent texts due to that modern mediacommunication comes true. On the other hand, indissoluble connection of maintenance of the article and his title is illuminated. Long-term experience of author is in-process systematized in research of heading of the news materials and reasons, presented in the press of entertaining character. An author offers the classification of forms of speech game, based on the philological analysis of modern media-texts.

Keywords:
media-discourse, speech game, head-ups, printed mass-media.
Text

Периодическая печать является отражением и средством формирования окружающей и социальной картины мира, что находит непосредственный отклик в заголовках прессы. Современный печатный заголовок — «визитная карточка» любого материала, важнейший композиционный и идейно-содержательный фрагмент журналистского произведения, создаваемый для удобства восприятия и интерпретации текста, сообщение, адресованное читателю. В названии статьи находит практическое применение реализация коммуникативной формулы, предложенной Р. Якобсоном: Адресант–Сообщение и Код-Адресат.

С одной стороны, заголовок может рассматриваться как текст. Так, например, М.М. Бахтин считает, что текст — это «знаковый комплекс, относящийся к высказываниям и имеющий те же признаки, что и высказывание» [1, с. 310]. По мнению Е.С. Кубряковой, текстом является «информационно самодостаточное речевое сообщение с ясно оформленным целеполаганием и ориентированного по своему замыслу на своего адресата» и «в известных условиях самодостаточным оказывается и отдельно взятое предложение и даже отдельное высказывание (имплицирующее предикат, но не содержащее его в явной форме). Таковы, например, тексты заголовков или названий произведений живописи… Тексты такого рода информационны, самодостаточны для интерпретации, имеют своего адресата и преследуют вполне ясные цели» [11, с. 76]. Как самостоятельная речевая единица заголовок обладает большими выразительными возможностями, которые являются важнейшей формой проявления функции привлечения внимания читателя.

С другой стороны, заголовок неразрывно связан с текстом и является его смысловым отражением. Содержательное единство с текстом позволяет рассматривать заголовок и как отдельный композиционный компонент текста, оформляемый в том числе и экстралингвистическими средствами, как часть единой текстовой макроструктуры.

References

1. Bakhtin M. M. Problem of speech genres. Literary-criticism. Moscow, Khudozh. lit. Publ., 1986, pp. 428–472. (in Russian)

2. Bogdanova O.Y. The problem of the connection of the header with the content of the text. The Yaroslavl pedagogical. Herald. 2007, I. 3, pp. 25–29. (in Russian)

3. Valgina N. With. The theory of the text. Moscow, Aspect Press Publ., 2003. 341 p. (in Russian)

4. Vinokur G.O. On the language of fiction. Moscow, Higher school Publ., 1991. 423 p.

5. Vomperskii V.A. To the study of the syntactic structure of a newspaper headline. The Art of journalism (theory and skills). Alma-ATA Publ., 1966, pp. 82–85. (in Russian)

6. Galperin I.R. Text as an object of linguistic research. Moscow, Editorial URSS Publ., 2005. 144 p. (in Russian)

7. Gorkina B.M., Mamonov A.A., Mann I.B. PR is 100%. How to become a good Manager of PR. Moscow, Alpina Business Books Publ., 2004. 240 p. (in Russian)

8. Karaulov Yu.N. Russian language and linguistic personality. Moscow, Nauka Publ., 1987, p. 216. (in Russian)

9. Kozhina N. The title of the artwork: Structure, function, typology (on the material of Russian prose XIX–XX centuries). Moscow, 1986. 22 p. (in Russian)

10. Kostomarov V.G. observations of the language of Newspapers: Newspapers headlines. Experience of teaching of Russian language Russian. Moscow, 1965, V. 3, pp. 162–185. (in Russian)

11. Kubryakova E.S. About the text and criteria of its selection. Text. Structure and semantics. V. 1. Moscow, MSU Publishing house, 2001, pp. 50–123. (in Russian)

12. Lazareva E.A. The headline in the newspaper. Sverdlovsk, Ural. state University Publ., 1989. 123 p. (in Russian)

13. Popov A.S. The syntactic structure of modern newspaper titles and its development. The development of the syntax of modern Russian language. Moscow, 1966. (in Russian)

14. Sorokin Yu.A., Tarasov E.F. Creolized texts and their communicative function. Optimization of speech impact. Moscow, MSU Publ., 1990. (in Russian)

15. Khazagerov T.G. Functions of stylistic devices in newspaper headlines (on materials of “Komsomolskaya Pravda”). Rostov-on-don, 1984. 24 p. (in Russian)

16. Kharchenko N.P. Titles, their function and structure. On a material of scientific style of modern Russian language. Leningrad, 1988. 21 p. (in Russian)

Login or Create
* Forgot password?