The article discusses special features of information culture acquisition by higher school students considering the transformation of learning environment that is under way in contemporary universities. The author gives a detailed analysis of the concept of computer-mediated communication, which is now becoming a top priority in learning process modernization. The article considers the advantages of e-learning and a new learning format — digital textbook. It points out that the new approach to learning process involves the appearance of new academic subjects to be taught by modular principle. One of such “modular subjects” is a course of vocationally- oriented informative reading in English. To illustrate the conclusion that this course completion results in acquisition of the whole complex of new communicative skills, the author gives an example of a text and tasks from the elective course “Academic skilis”, which is now being developed within the Online University of the National Nuclear Research University “MEPhI” for physics students.
information culture, digital textbook, e-learning, physics students, foreign-language informative reading.
Термин «информационная культура» вошел в научный обиход примерно в 70-е гг. прошлого века. Изначально он практически отождествлялся с понятием информационной грамотности, но чуть позднее стал пониматься ýже — как компьютерная грамотность. Попытки дать более или менее строгое определение информационной культуре начинают предприниматься в 1990-х гг. Однако в то время ее широкие трактовки сводились к общим рассуждениям о «новых взглядах на информацию», «объемах информации» или «способах взаимодействия человека и технических средств», требующих применения новейших информационных технологий, причем понятия «информационная культура» и «образование» редко использовались в одних и тех же научных контекстах. Пожалуй, перовой научной дефиницией информационной культуры, ориентированной на нужды сферы образования и культуры, в отечественной педагогике дала С.Г. Антонова. Она подчеркнула, что знания, которыми должен владеть специалист, включают не только количественные, но и качественные характеристики, такие как «диалогичность», «вариативность», «открытость», конкретное содержание которых должно определяться особенностями профессиональной ориентации [2, c. 82–89].
1. Agapitova T.G. Obuchenie inojazychnomu informativnomu chteniju v uslovijah formirovanija professional’noj kul’tury budushhego uchitelja inostrannogo jazyka. Kand. Diss. [Teaching foreign-language informative reading in the context of shaping the professional culture of a foreign language teacher. Cand. Diss]. Ekaterinburg, 2000. 24 p.
2. Antonova S.G. Informacionnaja kul’tura lichnosti. Voprosy formirovanija [A person’s information culture. Acquisition aspects]. Vysshee obrazovanie v Rossii [High education in Russia]. 1994, I. 1, pp. 82–89.
3. Gavrilov S.I. Modeli, metody i programmnye sredstva ocenki kachestva informacionno-obrazovatel’nyh resursov. Kand. Diss. [Models, methods and software for assessment of informational and educational resources. Cand. Diss.]. Moscow, 2011. 138 p.
4. Vojskunskiy A.E. Gumanitarnye issledovanija v Internete [Humanitarian research in the Internet]. Moscow, Mozhajsk-Terra Publ., 2000. 432 p.
5. Obdalova O.A. Psihologiko-pedagogicheskie osobennosti obuchenija professional’no-orientirovannomu informativnomu chteniju v jelektronnoj srede [Psychological and pedagogical features of teaching professionally-oriented informative reading in e-learning environment]. Jazyk i kul’tura. Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta [Language and culture. Tomsk state university newsletter ]. 2009, I. 4, pp. 126-133.
6. Pidkasistyj P.I., Tyshhenko O.B. Komp’juternaja tehnologija v sisteme distancionnogo obuchenija [Computer technology in distance learning system]. Pedagogika [Pedagogy]. 2000, I. 5, pp. 7–13.
7. Rozenberg N.M. Informacionnaja kul’tura v soderzhanii obshhego obrazovanija [Information culture within the content of basic education]. Sovetskaja pedagogika [Soviet pedagogy]. 1991, I. 3, pp. 33–38.
8. Rozina I.N. Uchebnaja komp’juterno-oposredovannaja kommunikacija: teorija, praktika i perspektivy razvitija [Educational computer-mediated communication: theory, practice and development prospects]. Educational Technology & Society. 2003, I. 2, pp. 160–175.
9. Romanchenko T.N. Elektronnyj uchebnik kak sredstvo formirovanija informacionnoj kul’tury studentov. Kand. Diss. [Digital textbook as a means of students’ informational culture shaping. Cand. Diss.]. Saratov, 2005. 184 p.
10. Serova T.S. Psihologicheskie i lingvodidakticheskie aspekty obuchenija professional’no-orientirovannomu inojazychnomu chteniju v vuze [Psychological and linguistic-didactical aspects of teaching professionally-oriented foreign language reading in a higher educational institution]. Sverdlovsk, Ural. un-t Publ., 1988. 229 p.
11. Solov’ev A.V. Didakticheskij analiz problematiki jelektronnogo obuchenija [Didactic analysis of the problems of e-learning]. IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies. Kazan’, KGTU, 2002, pp. 212–216.