The article presents the Concept of the school students’ functional competence (SSFC) developed for the subject area «Mathematics and informatics». The concept is based upon the the M.S. Kagan’s fi ve-component model of personal potential (cognitive, axiological, creative, communicative and aesthetical potentials). A new model of SSFC and approaches to its realization are described in the frame of the Concept. The didactic potential of the Concept is considered, aiming at improving the eff ectiveness and harmonizing the process of the school students’ socialization. The concept allows to change the focus of a didactical system from the students’ absolute achievement to the relative ones. We suggest this approach to be referred to as «relative pedagogic».
functional competence, Federal state education standards, structure of educational results, socialization, school student’s social functions, subject area «Mathematics and informatics», learning activities classifi cation, modernization of education
Изменения, происходящие в современном социуме, неизбежно накладывают отпечаток на все стороны жизни людей, и школа не может и не должна остаться в стороне от этих процессов. Вызовы времени сегодня активно обсуждаются во всех средствах массовой информации, и среди суждений наиболее часто встречается тезис «образование отстало от жизни».
Если в недавнем прошлом для того, например, чтобы приобщиться к мировым шедеврам, человеку надо было физически переместиться в музей, галерею, театр, концертный зал и т.п. или, в крайнем случае, пойти в библиотеку, в нынешнем столетии ему достаточно грамотно составить поисковый запрос, чтобы, сидя дома, «погулять» по залам не только Третьяковской галереи 1898 г., но и современного Лувра. Однако еще в прошлом столетии дети проводили много времени в компании друзей, помогали родителям по хозяйству, довольно рано начинали трудовую жизнь и были преданы одному предприятию на протяжении многих лет. Сегодня они зачастую довольствуются виртуальным общением, большая часть домашней работы с успехом выполняется бытовой техникой и подкрепляется обилием товаров в магазине, при этом период школьного обучения все реже совмещается с трудовой деятельностью, а регулярная смена рабочих мест для многих профессий стала объективным фактом.
1. Dorofeev G.V. Matematika dlya kazhdogo [Mathematics for each]. Moscow, Ayaks Publ., 1999. 292 p.
2. Kagan M.S. Chelovecheskaya deyatel’nost’ (opyt sistemnogo analiza) [Human activities (experience of system analysis)]. Moscow, Politizdat Publ., 1974. 328 p.
3. Ushinskiy K.D. Pedagogicheskie stat’i (1857–1861 gg.) [Pedagogical articles (1857-1861)]. Sobr. soch. V 6-ti t. [Collected works. In 6 v.] Moscow, Leningrad, APN RSFSR Publ., 1948. V. 2. 360 p.
4. Federal’nye gosudarstvennye obrazovatel’nye standarty obshchego obrazovaniya [Federal state educational standards of General education]. Available at: minobrnauki. rf/dokumenty/543