ACTIVITY APPROACH AS THE BASIS FOR THE ORGANIZATION OF EDUCATIONAL PROCESS IN TERMS OF IMPLEMENTATION AND REALIZATION OF THE FEDERAL STATE EDUCATIONAL STANDARD
Abstract and keywords
Abstract (English):
The article gives a brief characteristic of activity approach and its essences. The authors analyze the features of implementation of educational standards (FSES) — using of activity approach by the organization of educational process.

Keywords:
activity approach, activity component of education, organization of educational process, individual age and psychological features.
Text

В настоящее время российская педагогическая действительность находится в поиске механизмов реализации ФГОС на всех ступенях образования.

В современных условиях одним из ключевых компонентов модернизации образования становится: повышение качества и доступности образования, направленное на соответствующие требования новой государственной образовательной политики и на достижение нового качества образовательных результатов.

Основная цель образования сегодня — не просто вооружить ученика набором знаний, а сформировать у него умение и желание учиться всю жизнь.

Кроме того, одним из необходимых условий успешного обучения ребенка с детского сада до выпускного класса общеобразовательной школы является организация образовательного процесса на деятельностной основе.

References

1. Zeer E.F. Psikhologiya professional’nogo obrazovaniya [Vocational Education Psychology]. Moscow, Izd-vo Moskovskogo psikhologo-sotsial‘nogo instituta Publ.; Voronezh, Izd-vo NPO «MODEK» Publ., 2003. 480 p.

2. Ispol’zovanie igrovykh problemno-prakticheskikh situatsiy v obuchenii doshkol’nikov elementarnoy matematike [Using a problem-gaming practical situations in teaching preschool elementary mathematics]. Available at http://www.maam.ru/detskijsad /ispolzovan

3. Leont‘ev A.N. Deyatel‘nost‘. Soznanie. Lichnost‘ [Activities. Consciousness. Personality]. Moscow, Smysl, Akademiya Publ., 2004. 346 p.

4. Rubinshteyn S.L. Printsip tvorcheskoy samodeyatel‘nosti (K filosofskim osnovam sovremennoy pedagogiki). [The principle of creative self (to the philosophical foundations of modern pedagogy)]. 1986, I. 4, pp. 101–108.

5. Federal’nyy gosudarstvennyy obrazovatel’nyy standart osnovnogo obshchego obrazovaniya (utverzhden prikazom Minobrnauki RF ot 17 oktyabrya 2013 goda № 1897, zaregistrirovan v Minyuste Rossii 14.11.2013) [The federal state educational standard of general education (approved by order of the Ministry of Education of the Russian Federation from October 17, 2013 number 1897 was registered in the Russian Ministry of Justice on 11.14.2013)]. Available at: http://sad93kursk.ru / fgos-v-doo/214-fgos

Login or Create
* Forgot password?