PREPARATION OF TEACHERS TO CREATE A CULTURE OF MEDIA INFORMATION CONSUMPTION
Abstract and keywords
Abstract (English):
The article considers one of the most important conditions for quality training of the teacher — the process of building a culture of information consumption. The article provides pedagogical conditions of preparation of the future teaching staff to media education students, highlights the main challenges that accompany this process. In conclusion, special techniques and programs are indicated aimed at the development and correction of culture media consumption, the need to develop and implement new systems of marked direction is justified.

Keywords:
culture media consumption, media space, information space, educational space.
Text

Проблемы медиакультуры находятся последнее время в центре внимания науки, культуры, образования и общественности. Внедрение медиа во все области человеческой жизнедеятельности приводит к серьезным изменениям культурного ландшафта и социального устройства общества. Любая новая социокультурная ситуация предполагает наличие внутренних систем качественного оценивания новых культурных форм, производимых этой культурой, так как с течением времени, питаясь своим собственным культурным наследием, она неизбежно начнет создавать собственную систему ценностей. Современная культура в значительно большей степени зависит от распространения информации, чем все предыдущие. На сегодняшний день состояние информационного пространства, его трансформация во многом определяются технологической мультимедийной средой (печать, пресса, фотография, радио, кинематограф, телевидение, видео, мультимедийные компьютерные системы и Интернет) [1].

References

1. Dolgov Yu.N., Kopovoy A.S., Malyuchenko G.N., Smirnov V.M. Razvitie kul’tury mediapotrebleniya: sotsial’no-psikhologicheskiy podkhod [he development of media consumption culture: socio-psychological approach]. Saratov, Izd-vo Saratovskogo universiteta Publ., 2009. 208 p.

2. Shanin S.V., Gridnev A.A. Rol’ informatsionnogo prostranstva v transformatsii otnosheniya k znaniyam [The role of the information space in relation to the transformation of knowledge]. Nauchnyy potentsial [Scientific potential]. 2014, I. 3–4, pp. 33–35.

3. Kopovoy A.S., Davydov D.A. Sovremennoe informatsionnoe prostranstvo kak faktor formirovaniya gotovnosti uchitelya informatiki k razvitiyu kul’tury mediapotrebleniya [Modern information space as a factor of formation of readiness of the teacher to the development of culture media consumption]. Sovremennye issledovaniya sotsial’nykh problem (elektronnyy nauchnyy zhurnal) [Recent studies of social problems (electronic scientific journal)]. Krasnoyarsk, Nauchno-innovatsionnyy tsentr Publ., 2012, I. 3(11), Available at: http://sisp.nkras.ru/e-ru/issues/2012/3/kopovoi.pdf (accessed 11 April 2015).

4. Shanin S.V., Shatskov P.A., Kravchenko E.V. Monitoring urovnya znaniy kak sostavnaya chast’ protsessa obespecheniya kachestva obrazovaniya [Monitoring the level of knowledge as an integral part of the process of quality assurance]. Initsiativy XXI veka [Initiative of the XXI century]. 2014, I. 4, pp. 70–73.

5. Malyuchenko G.N., Kopovoy A.S. Teoriya i praktika diagnostiki v mediapsikhologii i mediapedagogike [Theory and practice of diagnosis in media psychology and media pedagogy]. Saratov, Izd-vo Sarat. un-ta Publ., 2011. 78 p.

6. Kopovoy A.S., Kravchenko E.V. Kul’tura mediapotrebleniya kak sredstvo obespecheniya mediabezopasnosti [Culture media consumption as a means of ensuring mediabezopasnosti]. Initsiativy XXI veka [Initiative of the XXI century]. 2014, I. 1, pp. 52–55.

Login or Create
* Forgot password?