Moskva, Moscow, Russian Federation
The article analyzes the applied methods for assessing the level of competence of civil servants at all stages of their career and gives suggestions for their improvement. The recommendations of formation mechanisms more closely related indicators of the level of competence of civil servants with the indicators of the results of their professional activity are justified. The basic directions of improvement of motivation and stimulation of civil servants working for the final results of the federal ministries and other federal agencies in the economic crisis are offered.
level of competence, public service, HR technology, qualifications, knowledge, skills, assessment of staff civil service, competitive vacant position in the civil service, certification of civil servants, qualifying examination of civil servants, motivation and stimulation of professional work of civil servants and employees of public administration, not classified as civil servants, career, results of professional work of civil servants, economic crisis.
Концепция реформирования государственной службы Российской Федерации, утвержденная президентом Российской Федерации 15 августа 2001 г. № Пр.-1496 [1], в которой установлены основные принципы, критерии, направления и технологии реформирования системы, даже сегодня является основополагающим инструментом проведения этой работы. Согласно Концепции было выполнено немало работ, но остаются достаточно серьезные проблемы, не затронутые в рамках осуществления мер реформирования системы федеральной государственной гражданской службы. Это состояние по аналогии переносится на госслужбу субъектов Российской Федерации и муниципальную службу. В реззультате тормозится развитие системы государственного управления.
Недостаточная эффективность отечественной экономики связана с состоянием организации деятельности государственных органов управления и соответствующей ей результативностью деятельности государственной службы, а последнее напрямую зависит от уровня компетентности государственных служащих всех ее видов — гражданской, военной и правоохранительной.
С 2003 по 2013 г. успешно проводилась реформа системы государственной гражданской службы в соответствии с принятыми программами по периодам 2003–2005 гг. (была продлена до 2007 г.) и 2009–2013 гг.
С 2014 по 2016 г. работа, обозначенная, согласно ст. 66 ч. 1 Федерального закона от 27 июля 2004 г. № 79-ФЗ «О государственной гражданской службе в Российской Федерации», как развитие федеральной гражданской службы и гражданской службы субъектов Российской Федерации обеспечиваются соответственно федеральными программами развития федеральной гражданской службы и программами развития гражданской службы субъектов Российской Федерации, — не выполняется [2].
1. Concept of the Russian Federation civil service reform, approv ed by the President of the Russian Federation dated August 15, 2001, no. Pr-1496. — Moscow, 2001. (In Russian)
2. Federal Law «On the Russian Federation Civil Service» dated July 27, 2004 № 79-FZ. — Moscow, 2004. (In Russian)
3. Presidential Decree dated February 1, 2005 № 112 «About the contest for the vacant position of Statec ivil service of the Russian Federation». Moscow, 2005. (In Russian)
4. Presidential Decree dated February 1, 2005 № 110 «About carrying out of certification of civil servants of the Russian Federation». Moscow, 2005. (In Russian)
5. Presidential Decree dated February 1, 2005 № 111 «On the order of the qualification examination of civil servants of the Russian Federation and the assessment of their knowledge, skills and abilities (professional level)».Moscow, 2005. (In Russian)
6. Presidential Decree of May 7, 2012 № 601 «On the main directions of improving governance». Moscow, 2012. (In Russian)
7. Stolyarova, V.A. Otchet o nauchno-issledovatel’skoy rabote: «Razrabotka kvalifikatsionnyh trebovaniy k professional’nymznaniyam inavykam, neobhodim ym dlya ispolneniya dolzhnostnyh obyazannostey gosudarstvennymi grazhdanskimi sluzhashimi» [There port on the research work: «Development of the qualification requirements for professional knowledge and skills necessary for the performance of official duties civil servants»] [Text] / V.A. Stolyarova [et al.]. — Moscow, Financial University under the Government of the Russian Federation, 2012, pp. 121–137. (In Russian)
8. Vashalomidze, E.V., Optimization of the structure and content of the qualification requirements for professional knowledge of civil servants [Text] / E.V. Vashalomidze,V.A. Stolyarova // Uroven’ zhizni naseleniya regionov Rossii [The standard of living of the population of Russia], 2013, no. 1 (In Russian)
9. Vashalomidze, E.V. Kompleksnaya otsenka professional’noy sluzhebnoy deyatel’nosti gosudarstvennyh grazhdanskih sluzhashih Rossiyskoy Federatsii [A comprehensive assessment of the professional performance of civil servants of the Russian Federation] [Text] / E.V. Vashalomidze [et al.]. — Moscow, Health Ministry of Russia, ANO «NEC», 2007. (In Russian)