The competence of the teacher has a direct impact on its productivity and therefore develpment of behavioral models teachers become the main long-term factor of competitiveness of the University. In modern labor economics there are different approaches to building a competency model, however they describe the behavior of the teacher, or from a position of pedagogical activity, either in terms of its research and development activities. We submitted that effective professional activity in modern conditions should be considered from the standpoint of the competitiveness of the University. The modern model of competences of the University teacher needs to focus on such professional activities as teacher-teacher, by the educational and scientific functions, the teacher as the creator of competitive advantages of the University.
university lecturer, competence, competence approach, professional competence, effective professional activity.
Изменение принципов деятельности и целевых функций современного российского университета требует формирования новых качественных характеристик профессорско-преподавательского персонала, поэтому воспроизводство кадрового потенциала вуза нельзя рассматривать исключительно как процесс восполнения поколений профессорско-преподавательского персонала. В докладе «Российское образование — 2020: модель образования для экономики, основанной на знаниях» говорится о радикальном изменении роли преподавателя: от монополиста в передаче и интерпретации необходимого знания к педагогу-исследователю, воспитателю, консультанту, руководителю проектов, в труде которого творческие компетенции преобладают над дидактикой [1, с. 15]. По сути, речь идет не о переориентации или освоении новых функций преподавателя, а о трансформации или формировании принципиально новой поведенческой модели главного субъекта образовательной деятельности современного вуза.
Трансформация требований к профессиональной деятельности преподавателя вуза подтверждает актуальность создания современной модели компетенций. Готовность преподавателя быть активным субъектом деятельности вуза связана с формированием определенных моделей поведения, представляющих собой сочетание компетентности, способностей (таланта) и мотивации, детерминирующей профессиональные и личностные приоритеты, ценностно-смысловые доминанты в отношении к выполняемой работе, студентам, коллегам, руководству и вузу как месту реализации своих профессионально-личностных качеств. Именно поведенческие модели сотрудников и руководителей становятся главным фактором долгосрочной конкурентоспособности вуза, поэтому основной целью нашего исследования стал сравнительный анализ существующих подходов к построению эффективной поведенческой модели современного преподавателя вуза.
Компетентность преподавателя оказывает прямое влияниена его продуктивность, а достижения, в свою очередь, способствуют формированию мотивации к личностному профессиональному росту и развитию. Точно так же можноувидеть обратную связь: от достижений к высокой продуктивности и повышению компетентности. И здесь очень важно, чтобы все элементы потенциала преподавателя развивались в направлении развития вуза, повышения его конкурентоспособности.
1. Volkov A. E.. Remorenko I. M. Kuzminov Ya. I. etc. Russian education — 2020: model of education for the economy. based on knowledge: to IX International scientific conference «Modernization of economy and globalization». Moscow. April 1–3, 2008, Moscow: Izd. Dom GU-VSHE. 2008. 39 р.
2. Cherepkov, T. N., Shevtsova E. V. Professionalism of the teacher of higher school in the context of contemporary educational paradigms // Philosophy of education 6(39) 2011. — P. 128.
3. Dul’zon A. A., Vasil’eva O. M. competence Model of a University teacher // University management: practice and analysis. — 2009. — No. 2. — P. 29–37.
4. Winter I.A. Key competences — new paradigm of education result // Higher education today. — 2003. — No. 5. — P. 34–42.
5. Khodenkov Olga Pavlovna Model of key competences of University teachers, formed under the influence of postgraduate education // Vestnik of ASTU. Series: Economics . 2011. No. 2. URL: http://cyberleninka.ru/article/n/model-klyuchevyhkompetentsiy-prepodavatelya-vuza-formiruemaya-pod-vliyaniem- poslevuzovskogo-obrazovaniya (reference date: 10.03.2016).
6. Medvedev V., Tatur Yu. Preparation of the teacher of high school: the competence approach // Higher education in Russia. 2007. No. 11. URL: http://cyberleninka.ru/article/n/podgotovka-prepodavatelya-vysshey-shkoly-kompetentnostnyy-podhod (reference date: 16.03.2016).
7. Efendiev A.G., Reshetnikova K.V. and educational Human capital of University teachers // educational Human capital of University professors. The Economics of education. 2008. No. 4. P. 65–87.
8. Efendiev A.G., Reshetnikova K.V. Professional activity of teachers of Russian universities: problems and main trends / Issues of education. 2008. No. 1. P. 87–119.
9. Makarova L.N. Scientific activity as a necessary condition for the productivity development of individual style of the teacher of the University // Scientific statement of Belgorod state University. Ser. Humanities. 2010. Vol. 5. No. 77. P. 101–110.
10. Sidorin, M.S., Malkina O.V. Scientific research Competence of the University teacher in the context of reforming of the higher school // Vestnik of Bryansk state University. 2014. No. 1. URL: http://cyberleninka.ru/article/n/nauchno-issledovatelskie-kompetentsii-prepodavatelya-vuza-v-kontekste-reformirovaniya-vysshey-shkoly (reference date: 10.03.2016).
11. Mityakov S.N., Shiraev M.V., Yakovleva N.N., Makarova E.A. Management of human capital of a technical University: a model of professional competence of a teacher in the future. 2013. No. 7 (177). URL: http://cyberleninka.ru/article/n/upravlenie-chelovecheskim-kapitalom-tehnicheskogo-vuzamodel-professionalnoy-kompetentnosti-prepodavatelya (reference date: 10.03.2016).
12. Minin M.G., Belomestnov E.N., Benson G.F., Akanova V.S.. The teacher-training of engineering of the University // Higher education in Russia. 2014. No. 4, P. 21–29.