COMPETENCE OF EDUCATIONAL SPECIALISTS IN THE FIELD OF EDUCATION FOR SUSTAINABLE DEVELOPMENT
Abstract and keywords
Abstract (English):
Based on the analysis of international and domestic documents, we have shown an importance of the role of educators (teachers, trainers, other educational specialists) in the education for sustainable development, the need for their adequate training, professional retraining and life-long professional development. We present the results of the 2011–2015 survey, in which 359 teachers from 10 regions of the Russian Federation participated. The majority of respondents knows about the necessity of education for sustainable development, and appreciates the need for it. However, only 9.7 % of specialists’ estimated the level of their own methodological skills as suffi cient for implementation of education for sustainable development; and 77.4 % would like to improve their skills. We have done a comparative analysis of foreign models of educators’ competences in the fi eld of education for sustainable development and the requirements of national education (general, higher education) and professional standards; we have found the signifi cant incompleteness of the second compare to the fi rst. Based on international recommendations, we have formulated practical suggestions for strengthening the capacity of educators in education for sustainable development.

Keywords:
education for sustainable development, educators, competence, standard
Text

Сущность устойчивого развития, ведущее значение образования в его достижении, стратегические задачи образования для устойчивого развития (ОУР) изложены ранее [1]. В 2015 г. 70-я Генеральная Ассамблея ООН определила новые цели в области устойчивого развития на период до 2030 г., в числе которых — обеспечение всеохватного и справедливого качественного образования и поощрение возможности обучения на протяжении всей жизни для всех (цель 4).

Важная роль в реализации ОУР принадлежит педагогам. Стратегия Европейской экономической комиссии (ЕЭК) ООН для ОУР [15] ставит одной из задач освоение педагогами (под которыми понимаются учителя, лекторы, инструкторы и другие специалисты, занимающиеся педагогической работой, а также общественные лидеры, работающие на добровольных началах) знаний, позволяющих включать вопросы устойчивого развития в преподаваемые ими предметы. Исключительно важное значение для обеспечения успеха ОУР имеют адекватная первоначальная профессиональная подготовка и переподготовка педагогических работников, создание возможностей для обмена опытом. Ключевыми направлениями при этом могут быть включение вопросов устойчивого развития в программы профессиональной подготовки и переподготовки, стимулирование повышения квалификации работников системы образования, разработка критериев их аттестации с учетом требований ОУР, внедрение систем управления в интересах устойчивого развития в рамках формального и неформального образования, поощрение педагогов.

References

1. Ermakov D.S. Obrazovanie dlya ustoychivogo razvitiya: predvaritel´nye itogi [Tekst]. Standarty i monitoring v obrazovanii. — 2013. — № 4. — S. 3–8

2. Prikaz Ministerstva obrazovaniya i nauki Rossiyskoy Federatsii ot 17.05.2012 g. № 413 g. «Ob utverzhdenii federal´nogo gosudarstvennogo obrazovatel´nogo standarta srednego (polnogo) obshchego obrazovaniya» [Tekst]. Rossiyskaya gazeta. — 21.06.2012. — № 5812. – S. 17–18.

3. Proekt kontseptsii modernizatsii pedagogicheskogo obrazovaniya [Elektronnyy resurs]. URL: http://pedagogicheskoeobrazovanie.rf/documents/show/3 (data obrashcheniya: 10.01.2015).

4. Professional´nyy standart «Pedagog» (pedagogicheskaya deyatel´nost´ v doshkol´nom, nachal´nom obshchem, osnovnom obshchem, srednem obshchem obrazovanii) (vospitatel´, uchitel´) (utverzhden prikazom Ministerstva truda i sotsial´noy zashchity Rossiyskoy Federatsii ot 18.10.2013 №544n) [Tekst]. Rossiyskaya gazeta. — 18.12.2013. — № 6261. — S. 20.

5. Ryabova N., Novikova T. Obuchenie demokratii: v poiskakh garmonii: obrazovanie dlya ustoychivogo razvitiya [Tekst]. — Minsk: AGA, 2007. — 102 s.

6. Federal´nyy gosudarstvennyy obrazovatel´nyy standart vysshego obrazovaniya po napravleniyu podgotovki 44.04.01 Pedagogicheskoe obrazovanie (uroven´ magistratury) (utverzhden prikazom Ministerstva obrazovaniya i nauki Rossiyskoy Federatsii ot 21.11.2014 g. № 1505) [Elektronnyy resurs]. — URL: http://fgosvo.ru/uploadfi les/fgosvom/440401.pdf (data obrashcheniya: 15.01.2015).

7. Federal´nyy gosudarstvennyy obrazovatel´nyy standart vysshego professional´nogo obrazovaniya po napravleniyu podgotovki 050100 Pedagogicheskoe obrazovanie (kvalifikatsiya (stepen´) «bakalavr») (utverzhden prikazom Ministerstva obrazovaniya i nauki Rossiyskoy Federatsii ot 17.01.2011 g. № 46) [Elektronnyy resurs]. — URL: http://fgosvo.ru/uploadfi les/fgos/5/20111207164014.pdf (data obrashcheniya: 15.01.2015).

8. Aichi-Nagoya Declaration on Education for Sustainable Development [Electronic resource]. — URL: https://s u s t a i n a b l e d e v e l o p m e n t. u n. o r g / c o n t e n t /documents/5859Aichi-Nagoya_Declaration_EN.pdf (accessed 15 January 2015).

9. Candice S. OECD Work on Competencies for Education for Sustainable development (ESD) [Electronic resource]. — URL: http://www.unece.org/env/esd/inf.m e e t i n g. d o c s / E G o n I n d / 8 m t g / E S D CompetenciesOECD.pdf (accessed 15 January 2015).

10. Competencies for ESD (Education for Sustainable Development) teachers. A framework to integrate ESD in the curriculum of teacher training institutes [Text] / ed. W. Sleurs. — Brussels, 2008. — 88 p.

11. Learning for the future: Competences in education for sustainable development [Electronic resource]. — URL: http://www.unece.org/fi leadmin/DAM/env/esd/ESD_Publications/Competences_Publication.pdf (accessed 15 January 2015).

12. Learning: the treasure within: report to UNESCO of the International commission on education for the 21st century [Text] / J. Delors, I. Al Mufti, I. Amagi etc. — Paris: UNESCO, 1998. — 266 p.

13. Proposal for a Global action programme on education for sustainable development as follow-up to the United Nations Decade of education for sustainable development (DESD) after 2014 [Electronic resource]. — URL: http://unesdoc.unesco.org/images/0022/002243/224368e.pdf (accessed 15 January 2015).

14. The defi nition and selection of key competencies: executive summary [Electronic resource]. – URL: http://www.oecd.org/pisa/35070367.pdf (accessed 15 January 2015).

15. UNECE Strategy for education for sustainable development [Electronic resource]. — URL: http://www.unece.org/fileadmin/DAM/env/documents/2005/cep/ac.13/cep.ac.13.2005.3.rev.1.e.pdf (accessed 15 January 2015).

16. UNESCO Roadmap for implementing the Global action programme on education for sustainable development [Electronic resource]. — URL: http://unesdoc.unesco.org/images/0023/002305/230514e.pdf (accessed 15 January 2015).

Login or Create
* Forgot password?