Changes in conceptual foundations of the private education development in Ukraine over the last 20 years are examined. Private education development stages are identified (stages of establishment, extensive development, intensive development). Basic principles for working out strategies of private educational institutions are substantiated. Private educational institutions Should prepare themselves to work under conditions where they are to sell services, available fat the government educational institutions for free. The price-oriented competition is irrelevant as a core operational strategy. The main emphasize should be put on ensuring the high quality of education, conducive to the graduates employment. Better chances for success would gain those universities which instead of competing for the established educational products offer innovative educational services. Offering educational products which foreign students can be interested in, is a rather promising option. Thus it is necessary to develop English-language educational programs, validated by European universities and enabling to get double degree certificates. Modern mass production is based on marketing laws and principles and therefore it is advisable to consider marketing principles as guidelines in education reorganizing and as a conceptual basis for education development. Introduction of educational certificates would also help to improve equality of education in Ukraine.
private higher education, strategy, innovation, marketing principles of higher educational institution management.
Современную сферу образования трудно представить без частных учебных заведений. Частные учебные заведения предлагают полный комплекс образовательных услуг, охватывающий все этапы жизни человека: раннее развитие ребенка в детском саду, получение среднего образования, обучение для получения степени бакалавра или магистра, обучение в аспирантуре или докторантуре и защита соответствующей диссертации, последипломное обучение, повышение квалификации в школах бизнеса и даже университеты третьего возраста, где учатся граждане, уже закончившие свою активную трудовую деятельность, но не потерявшие стремления к знаниям. Их деятельность является реальным воплощением принципа «Образование для жизни, образование в течение жизни», ставшего девизом некоторых ведущих учебных заведений Украины.
Последние несколько лет частное образование в постсоциалистических странах отмечало свое 20-летие: в 2010 г. – в России [7], в 2011 г. – в Польше, в 2012 г. – в Украине. О масштабах негосударственного высшего образования можно судить по количеству частных университетов. Например, в России зарегистрировано почти 450 негосударственных вузов и более 660 их филиалов [6]. В Польше количество частных вузов достигает почти 350. В Украине среди университетов практически каждый третий – негосударственный.
Как свидетельствует официальный сайт Министерства образования, молодежи и спорта Чешской Республики, в стране только 25 государственных университетов и более 40 частных [11]. И хотя, как правило, удельный вес обучающихся в частных вузах студентов не превышает 10% от их общего количества, этот общественный феномен состоялся и с ним следует считаться.
1. Astakhov V.V. Chastnoe obrazovanie v Ukraine: problemy i perspektivy [Private education in Ukraine: problems and prospects]. Pravo i obrazovanie [Law and Education]. 2005, no. 6, pp. 68–78.
2. Gosudarstvennaya sluzhba statistiki Ukrainy [State Statistics Service of Ukraine]. Available at: http://www.ukrstat.gov.ua/ Svobodnyy. Zaglavie s ekrana. Yazyk rus. (Accessed 04 November 2013).
3. Ogarenko V.M. Nederzhavna vishcha osvіta v Ukraїnі: pershe desyatilіttya: іstorichniy naris [Nongovernment Higher Education in Ukraine: Pervoe desyatyletye: Historical Essay ]. Zaporozhye. «Vidavets’» Publ., 2000. 164 p. (in Ukrainian)
4. Astakhova V.I. Privatnaya vysshaya shkola v ob”ektive vremeni: ukrainskiy variant [Private high school in the lens of time: Ukrainian version]. Ministry of Education of Ukrain. «NUA» Publ., 2000. 464 p.
5. Sidorenko O.L. Privatna vishcha osvіta: shlyakhi Ukraїni u svіtovomu vimіrі [Private Higher Education: Ukraine in the path of a settlement measurements]. Osnova Publ., 2000. 256 p. (in Ukrainian)
6. Spisok neeff ektivnykh chastnykh vuzov Rossii [List of ineffi cient private universities in Russia]. Available at: http://xn--90accfdb2byact.xn--p1ai/2012/12/spisok-neeffektivnyx-chastnyx-vuzov-rossii/ (Accessed 04 November 2013). (in Russian)
7. Chastnye vuzy Rossii otmetili dvadtsatiletie [Private universities in Russia celebrated the twentieth anniversary]. Available at: http://www.strf.ru/material.aspx?CatalogId=221&d_no=29338#.UnpbyHBFCGM. (Accessed 04 November 2013). (in Russian)
8. Chkanikova A. Negosudarstvennye vuzy: al’ternativa ili kopiya? [Corporate universities: an alternative or a copy?]. Available at: http://ps.1september.ru/view_article.php?ID=201300306. (Accessed 04 November 2013). (in Russian)
9. Dittrich, K. Private Higher Education Institutions and Quality Assurance . Available at: http://www.ecaconsortium.net/admin/fi les/assets/subsites/1/documenten/1292941335_eca-paper---private-higher-education-institutions-andquality-assurance.pdf. (in English)
10. Mahsood, S. Chenicheri, S.N., Lorraine, B. Factors infl uencing student choice to study at private higher education institutions. Quality Assurance in Education. 2013. Vol. 21. Iss: 4, pp. 402–416.
11. State and private institutions of higher education. Available at: http://www.msmt.cz/eu-and-international-aff airs/stateand-private-institutions-of-higher-education?lang=2. (in English)
12. Tolbert, Pamela S. Institutional Environments and Resource Dependence: Sources of Administrative Structure in Institutions of Higher Education. Administrative Science