Orel, Orel, Russian Federation
The article is devoted to the phenomenon of subtext as a way of organizing narrative and implementation of literary communication. Ivan Turgenev’s novel “On the Eve” acts as an example of the perfect use of subtext in the process of literary communication and at the same time as a separate object for analysis. Examination of the whole system of imagery and stylistic relations of the novel from the perspective of the literary dialogue occurring between the writer and the author of the application and implementation of the ideas of L. Vygotsky on the affective conflict as the basis of the cathartic effect, which results from the apprehension of the artwork, allow to propose an aesthetically and psychologically grounded interpretation of the novel, opposed to the sociological tradition of its assessment that goes back to N. Dobrolyubov.
subtext, literary communication, distanced repitition, affective contradiction.
Ты читал когда-нибудь русские романы?
Внезапно, после двух встреч, герой
говорит героине: «Я люблю вас». И это правда,
и это ведет повествование прямо
к трагическому концу.
Франсуаза Саган. «Немного солнца
в холодной воде».
Термин «подтекст» широко используется в филологии. Вместе с тем данное слово до сих пор так и не получило однозначного толкования в практике отечественных лингвистических исследований, что, по определению, плохо совместимо со статусом термина. Есть основания предполагать, что подобное положение складывается из-за игнорирования коммуникативной природы явления подтекста, гипостазирования его, наделения качествами абстрактного понятия. На наш взгляд, подтекст должен рассматриваться не как особый художественный прием и не как подразумеваемые «фоновые знания» (при таком подходе подтекст ничем не отличается от пресуппозиции), но как важнейшая составляющая, предпосылка и основа художественной коммуникации.
1. Aristotel’. Poetika [Poetics]. Aristotel’ [Aristotle]. Moscow, Mysl’ Publ., 1983, pp. 645–680.
2. Vygotskiy L.S. Psikhologiya iskusstva [Psychology iskusstva]. Moscow, Iskusstvo Publ., 1968. 576 p.
3. Gal’perin I.R. Tekst kak ob”ekt lingvisticheskogo issledovaniya [Text as an object of linguistic issledovaniya]. Nauka Publ., 1981. 158 p.
4. Levitan L.S., Tsilevich L.M. Syuzhet v khudozhestvennoy sisteme literaturnogo proizvedeniya [The plot in a literary work of art system]. Riga: Zinate Publ., 1990. 512 p.
5. Sil’man T.N. Podtekst kak lingvisticheskoe yavlenie [The subtext as a linguistic phenomenon]. Filologicheskie nauki [Philological sciences]. 1969, I. I, pp. 84–91.