SOCIAL-PEDAGOGICAL CONDITIONS OF CADET GIRLS TRAINING IN THE RUSSIAN EDUCATION SYSTEM
Abstract and keywords
Abstract (English):
The article is devoted to the analysis of social-pedagogical preconditions for establishing military education and the emergence of cadet girls in the Russian education system. The reforms of Soviet education and the features of social education in the post-revolutionary period are considered. The experience of military-patriotic education of youth and the creation of social and educational environment of universal military-patriotic and physical education of the younger generation in the pre-war period in the Soviet Union are presented on the example of the military-sports organizations. The role of the military and paramilitary sports and games as an effective means of military-patriotic education of students is noted. Social-pedagogical conditions of training of cadet girls in the Russian education system are formulated.

Keywords:
military patriotic education, girl cadet, social and pedagogical conditions.
Text
Publication text (PDF): Read Download

Характерной особенностью сегодняшней российской системы образования является присутствие в ней кадетских корпусов и кадетских классов, где обучаются девочки-кадеты. Появлению этого феномена российская система образования обязана распоряжению Президента РФ «О создании образовательных учреждений — кадетских школ и кадетских школ-интернатов» (1997 г.), которое открыло возможность поступления девочек в кадетские школы и корпуса. История образования, по крайней мере, в России впервые получила пример обучения девочек в военизированных учебных заведениях не профессионального, а предпрофессионального уровня.
Рассматривая предысторию обучения девочек в кадетских учебных заведениях, исследователи обычно связывают ее с историей женского образования и участия женщин в армейских подразделениях и женщин-военнослужащих. Такому походу посвящено достаточно исследований, как и описанию социокультурной ситуации в дореволюционной России, способствующей раскрепощению женщин и получению ими права получать профессии, ранее считавшиеся сугубо мужскими. Мы же предлагаем рассмотреть возникновение кадетских учебных заведений и классов, где обучаются девочки-кадеты с точки зрения социально-педагогических условий, сложившихся в советский период истории России.

References

1. Vserossiyskiy fizkul'turno-sportivnyy kompleks GTO: Istoriya GTO [All-Russia physical culture and sports complex of TRP: History of TRP]. Available at: http://www.gto.ru/history (accessed 6 February 2017).

2. Bykova E.Yu. Reformirovanie sistemy shkol'nogo obrazovaniya v SSSR v 1917–1930 gg.: organizatsionnye i ideologicheskie aspekty [Reforming the system of school education in the USSR in 1917–1930: organizational and ideological aspects]. Vestnik Tomskogo Gosudarstvennogo Universiteta [Bulletin of Tomsk State University]. 2011, I. 1 (13), pp. 179–189.

3. Ermak M.A. Predposylki i stanovlenie zhenskogo obrazovaniya v Rossii (dorevolyutsionnyy period) [Prerequisites and formation of women's education in Russia (pre-revolutionary period)]. Vektory obrazovaniya: ot traditsiy k innovatsiyam: Materialy III Vserossiyskoy nauchno-prakticheskoy konferentsii (25–26 oktyabrya 2016 goda) [Vectors of education: from tradition to innovation: Proceedings of the III All-Russian Scientific and Practical Conference (October 25-26, 2016)]. Anapskiy filial FGBOU VO «Moskovskiy pedagogicheskiy gosudarstvennyy universitet» Publ. Krasnodar: Yug Publ., 2016, pp. 27–29.

4. Lukin V.N., Musienko T.V., Fedorova T.N. Razvitie sovetskoy vysshey shkoly (istoricheskiy i sotsiokul'turnyy aspekty) [The development of the Soviet higher school (historical and socio-cultural aspects)]. Teoreticheskiy zhurnal CREDO NEW [Theoretical journal CREDO NEW]. Available at: http://www.credo-new. narod.ru/credonew/04_03/10.htm (accessed 05 March 2017).

5. Pisanina T.V. Sotsial'noe vospitanie v teorii i praktike otechestvennoy sredney shkoly vtoroy poloviny KhIKh veka. Kand. Diss. [Social Education in the Theory and Practice of the Secondary Secondary School of the Second Half of the Nineteenth Century. Cand. Diss.]. Yaroslavl', 2000. 16 p.

6. Shtyleva L. V. Razvitie pedagogicheskikh vzglyadov na polovye razlichiya shkol'nikov v otechestvennom obrazovanii (XVIII — nachalo KhKhI vv.). Dokt. Diss. [Development of pedagogical views on the sex differences of schoolchildren in the domestic education (XVIII — early XXI centuries). Doct. Diss.]. Yaroslavskiy gosudarstvennyy pedagogicheskiy universitet im. K. D. Ushinskogo Publ. Yaroslavl', 2013. 47 p.

Login or Create
* Forgot password?