Ekaterinburg, Russian Federation
Ekaterinburg, Russian Federation
The paper describes the approaches to the definition of “staff crisis”, as well as analyses the theoretical aspects of the toxic management. It is also disclosed the specificity of an activity of managers with disruptive behaviours and of the toxic manager model, which will contribute a deeper understanding and studying toxic leadership problem. In addition, the authors present the experience of an implementation of the leaders’ evaluation system and develop a technique that enables to identify the toxic manager and to assess his toxicity level. An important advantage of this study is its contribution to the understanding of the causal relationship between the staff crisis and toxic leadership. The practical significance of the given study is defined by the search and development of management tools to identify the toxic leaders, as well as to prevent the occurrence of the staff crisis caused by the use of toxic methods of human resource management in the organization.
staff crisis, toxic leadership, toxic manager, destructive behaviour, evaluation of managerial personnel.
КРИЗИС ПЕРСОНАЛА ОРГАНИЗАЦИИ: ПОДХОДЫ К ОПРЕДЕЛЕНИЮ ПОНЯТИЯ
Под кризисной ситуацией в организации мы понимаем любое отклонение от привычного режима функционирования организации как системы или отдельного ее элемента, вызывающее стрессовые реакции персонала и характеризующееся необходимостью принятия нестандартных решений, мобилизации профессионально-личностного потенциала и наличием как отрицательных, так и положительных последствий [1]. Отметим, что ключевая роль в возникновении и развитии кризисной ситуации принадлежит человеческому фактору.
Если фактор рассматривать как причину, движущую силу какого-либо процесса, явления, определяющую его характер или отдельные его черты, то движущей силой, создающей риск возникновения кризиса, с одной стороны, и способствующей выходу из него, с другой стороны, является деятельность человека, обусловленная его специфическими качествами. Соответственно, под человеческим фактором в антикризисном управлении понимается способность персонала заниматься деятельностью, в результате которой объект управления оказывается в состоянии кризиса или выходит из него [2]. Следовательно, в случае, если трудовое поведение работников становится причиной возникновения кризисной ситуации, возникает необходимость в идентификации такого социально-экономического явления как кризис персонала, разработке инструментов его диагностики и методов управленческого воздействия на него с целью снижения степени негативных последствий его наличия в организации как управляемой системе.
1. Fedorova A.E. Antikrizisnoe upravlenie personalom organizatsii [Anti-crisis management of the organization’s staff]. Ministerstvo obrazovaniya i nauki Rosssiyskoy Federatsii, Ural’skiy gosudarstvennyy ekonomicheskiy universitet [Ministry of Education and Science of the Russian Federation, Ural State Economic University]. Ekaterinburg: Ural’skiy gosudarstvennyy ekonomicheskiy universitet Publ., 2013. 57 p.
2. Ushanov P.V. Rol’ chelovecheskogo faktora v formirovanii riskov destruktivnogo razvitiya zhiznennogo tsikla predpriyatiya [The role of the human factor in the formation of risks of destructive development of the life cycle of an enterprise]. Effektivnoe antikrizisnoe upravlenie [Effective anti-crisis management]. 2011, I. 3. Available at: http://cyberleninka.ru/article/n/rolchelovecheskogo-faktora-v-formirovanii-riskov-destruktivnogo-razvitiya-zhiznennogo-tsikla-predpriyatiya (accessed 18 February 2017).
3. Mitin A.N., Fedorova A.E., Tokareva Yu.A., Ovchinnikov A.V. Antikrizisnoe upravlenie personalom organizatsii [Anticrisis management of the organization’s personnel]. St. Petersburg, Piter Publ., 2005. 272 p.
4. Fedorova A.E., Katashinskikh V.S., Dvorzhakova Z. (2016). Prekarizatsiya trudovykh otnosheniy kak faktor sotsial’nogo zagryazneniya [Prekarizatsiya labor relations as a factor of social pollution]. Ekonomika regiona [Economics of the region]. 2016, V. 12, I. 3, pp. 802–814.
5. Ledyaev E. Upravlenie personalom v usloviyakh krizisa [Personnel management in a crisis]. http://psymanager.ru/hr/pages/id_157 (accessed 18 February 2017).
6. Gatti M., Fedorova A.E. Toksicheskie elementy korporativnykh sotsial’no-trudovykh otnosheniy: rabochee mesto, rukovodstvo i personal [Toxic elements of corporate social and labor relations: a workplace, a management and the personnel]. Vestnik Omskogo universiteta. Seriya «Ekonomika» [the Bulletin of Omsk university. Series “Economics”]. 2014, I. 2, pp. 46–51.
7. Pfeffer J. Building Sustainable Organizations: The Human Factor. — Academy of Management Perspectives. 2010. Vol. 24. I. 1. P. 34–45.
8. Kochetkova A. Toksichnyy menedzhment: kak byt’, esli nachal’nik samodur [Toxic management: how to be, if the boss is a tyrant]. Available at: http:www.klerk.ru/print/394830/ (accessed 16 February 2017).
9. Lubit R. Coping with toxic managers, subordinates… and other difficult people: Using emotional intelligence to survive and prosper. (p. 368). New Delhi: FT Prentice Hall, Pearson Education.
10. Goleman D. Emotional intelligence: Why it can matter more than IQ. NewYork: BantamBooks, 1995.
11. Dotlikh D. Temnaya storona sily: Modeli povedeniya rukovoditeley, kotorye mogut stoit’ kar’ery i biznesa [The Dark Side of Power: Models of Leadership Behavior that Can Cost a Career and Business]. Moscow, Al’pina Pablisher Publ., 2012. 186 p.
12. Ashirov D.A. Organizatsionnoe povedenie [Organizational Behavior]. Moscow, TK Velbi Publ., Prospekt Publ., 2006. 360 p.
13. Spivak V.A. Organizatsionnoe povedenie i upravlenie personalom [Organizational behavior and staff management]. St. Petersburg, «Piter» Publ., 2000. 416 p.
14. Kiseleva E.V. Planirovanie i razvitie kar’ery [Planning and career development]. Vologda, Legiya Publ., 2010. 332 p.