DEVELOPING INTERCULTURAL COMPETENCE IN UNIVERSITY STUDENTS AS A BASIS FOR INTERCULTURAL COMMUNICATION IN PROFESSIONAL ACTIVITY
Abstract and keywords
Abstract (English):
The article shows that in the modern atmosphere of globalization and cultural integration which is taking place worldwide, higher education must be aimed at the development of such important characteristics of specialists as the ability to function in multicultural world, readiness for cross-cultural interaction and dialogue. It has been revealed that although much attention is paid to this problem both by Russian and foreign researches, there is still lack of methodological basis for systematic development of students’ intercultural competence. The author gives a definition of «intercultural competence » and shows its components. Then the author goes on to study the readiness of modern specialists for intercultural dialogue with the help of questionnaire survey. The study made it possible to define the objectives of intercultural competence development within curricular and extra-curricular activity. During experimental work the author revealed the pedagogic requirements of effective development of students’ intercultural competence in continuous pedagogical process. The article resents samples of classroom exercises aimed at cross-cultural competence development and assessment.

Keywords:
intercultural competence, emotional and axiological perception, intercultural communication, pedagogic requirements.
Text

В современном мире все больше усиливается процесс культурной интеграции: страны и народы активно сотрудничают и взаимодействуют во всех сферах жизни, на разных уровнях – от личных контактов отдельных граждан до международных встреч на высшем уровне. В результате такого сотрудничества открываются возможности для широкого творческого обмена на уровне государств, городов, производственных, образовательных и социокультурных учреждений, общественных объединений.

Важной характеристикой современного специалиста становится готовность к межкультурному взаимодействию, ориентированному на решение проблем профессионального характера, что создает основу для более высокой профессиональной самореализации. Данные требования закреплены в федеральных государственных образовательных стандартах высшего профессионального образования, анализ содержания которого позволяет утверждать, что межкультурная компетенция является основой ряда общекультурных компетенций, связанных с жизнью в поликультурном обществе.

Над проблемой изучения языка и культуры плодотворно работали и работают многие известные российские и зарубежные ученые, например, Н.Д. Гальскова, Н.И. Гез, В.В. Сафонова, С.Г. Терминасова, В.П. Фурманова, И.И. Халеева, М. Байрам, Г. Зарате, Р. Ладо, Ж.Я. Ласер, Э. Симонет и др. Значительные изменения, происходящие в языковом образовании в связи с вхождением нашей страны в Совет Европы и согласованием образовательных стандартов России с общеевропейскими, подразумевают такие подходы к отбору содержания обучения и организации материала, которые способствовали бы расширению социокультурного пространства обучающихся, установлению взаимопонимания между народами – носителями разных языков и культур, обеспечениию доступа к многообразию мировой политики и культуры.

Пути и средства формирования межкультурной компетенции студентов вуза широко обсуждаются современными учеными в научно-педагогической литературе в контексте поликультурного образования. Так, например, Е.В. Воевода [1; 2], В.И. Дубинский [6] анализируют организацию целенаправленной педагогической деятельности по формированию знания ключевых аспектов своей и других культур, умений и навыков межкультурного сопоставления и анализа, Л.П. Костикова [7; 8], С.В. Пупков [6] рассматривают эмоционально-ценностное отношение студентов к проявлениям своей и иной культуры.

References

1. Voevoda E.V. Obuchenie inostrannym yazykam v kontekste mezhkul’turnoy kommunikatsiibzvzv [Teaching of foreign languages in the context of intercultural communication], Srednee professional’noe obrazovanie [The Secondary vocational education]. 2009, no 8, pp. 14–17.

2. Voevoda E.V. Razvitie tolerantnosti studentov sredstvami inostrannogo yazyka [Development of tolerance by foreign language students]. Rossiyskiy nauchnyy zhurnal. [Russian scientific journal]. 2009, no. 11, pp. 55–60.

3. Golobokova M.A. Mezhkul’turnaya kompetentsiya i ee formirovanie v kontekste zarubezhnykh pedagogicheskikh issledovaniy [Intercultural competence and its formation in the context of foreign educational research]. Shkola budushchego [School of the Future]. 2010, no. 4, pp. 96–101.

4. Golobokova M.A. Formirovanie mezhkul’turnoy gramotnosti u studentov vuza na osnove sistemno-deyatel’nostnogo podkhoda. Kand. Diss. [Formation of intercultural literacy of university students based on system activity approach. Cand. Diss.]. Ryazan State University named after S.A. Esenina, Ryazan’, 2012.

5. Gumbol’dt V. Yazyk i filosofiya kul’tury [Language and cultural philosophy]. Moscow, 1985.

6. Dubinskiy V.I. Kommunikativnaya osnova obucheniya inostrannym yazykam [Communicative basis of foreign language teaching]. Nauchnye issledovaniya i razrabotki. Sovremennaya kommunikativistika [Research and development. Modern communications studies]. 2012, vol. 1, no. 1, pp. 39–43.

7. Kostikova L.P. Formirovanie kommunikativnykh tsennostey studentov vuza sredstvami inostrannogo yazyka [Formation of communicative values of university students by foreign language] Nauchnye issledovaniya i razrabotki. Sovremennaya kommunikativistika [Research and development. Modern communications studies]. 2013, vol. 2, no. 4, pp. 19–24.

8. Kostikova L.P. Emotsional’no-volevaya regulyatsiya lichnosti v usloviyakh mezhkul’turnoy kommunikatsii [Emotionalvolitional regulation of the individual in terms of intercultural communication]. Nauchnye issledovaniya i razrabotki. Sovremennaya kommunikativistika [Research and development. Modern communications studies]. 2012, vol. 1, no. 1, pp. 32–35.

9. Markova N.G. Kross-kul’turnaya gramotnost’ kak indikator mezhnatsional’nogo ponimaniya [Cross-cultural literacy as an indicator of international understanding]. Kazanskiy pedagogicheskiy zhurnal [Kazan Pedagogical magazine]. 2008, no. 4, pp. 156–162.

10. Pupkov S.V. Formirovanie nravstvenno-tsennostnoy pozitsii studenta v kul’turno-obrazovatel’nom prostranstve vuza. Dokt. Diss. [Formation of moral value- position of a student in the educational and cultural space of the university. Doct. Diss.]. Moscow, Moscow Psychological and Social Institute Publ., 2010.

11. Sepir E. Izobrazitel’nye trudy po yazykoznaniyu i kul’turologii [Fine works on linguistics and cultural studies]. Moscow, Progress Publ., 1993.

12. Khlebosolova O.A., Golobokova M.A. Mezhkul’turnaya kompetentsiya kak rezul’tat geograficheskogo obrazovaniya. [Intercultural competence as a result of geographical education]. Geografiya v shkole [Geography at school]. 2011, no. 1, pp. 37–41.

13. Chernov L.I. Lingvosotsiokul’turnaya traktovka ponyatiya «mezhkul’turnaya gramotnost’» [Linguistic and socio-cultural interpretation of the concept «intercultural competence»]. Vestnik Ryazanskogo gosudarstvennogo universiteta im. S.A. Esenina [Bulletin of the Ryazan State University named after S.A. Esenina]. 2007, no. 16, pp. 56–67.

14. Chernov L.I. Obuchenie inostrannym yazykam kak sredstvo formirovaniya lingvosotsiokul’turnoy kompetentnosti lichnosti i osnova mezhkul’turnogo obrazovaniya [Teaching of foreign languages as a means of forming the personality and competence lingvosotsiokulturnoy basis of intercultural education]. Rossiyskiy nauchnyy zhurnal [Russian scientific journal]. 2010, no. 14, pp. 155–164.

15. Chernov L.I. Osobennosti ponyatiya «mezhkul’turnaya gramotnost’» i ego sopostavitel’nyy analiz s al’ternativnymi terminami [Teaching of foreign languages as a means of forming the personality and competence Linguistic and socio-cultural basis of intercultural education]. Psikhologopedagogicheskiy poisk [Psycho-pedagogical help]. 2007, no. 6, pp. 26–35.

Login or Create
* Forgot password?