This article examines the effective model of “compression” and visualization of educational information – notes-metaplans. It provides the definition, rules of composition. The possibility and practicability of presentation of educational information on higher mathematics with the help of notes-metaplans is observed.
educational information, visualization, “compression”, notes-metaplans
В процессе чтения лекций по высшей математике возникают проблемы, связанные с представлением учебной информации преподавателем, восприятием и воспроизведением её студентами. Многочисленные исследования показывают, что лучше всего информация воспринимается в «сжатом» и визуальном виде.
1. Lavrent´ev G. V. Innovatsionnye obuchayushchie tekhnologii v professional´noy podgotovke spetsialistov / G. V. Lavrent´ev, N. B. Lavrent´eva, N. A. Neudakhina. – Ch.2. – Barnaul: Izd-vo Alt. un-ta, 2002. – 232s.
2. Stepanova-Bykova A.S. Metodika professional´nogo obucheniya: kurs lektsiy / A. S. Stepanova-Bykova, T. G. Dulinets. - Krasnoyarsk: IPK SFU, 2009 – 299 s.
3. Mukoseenko O.A. Konspekty – metaplany po vysshey matematike: uchebnoe posobie. – O.A. Mukoseenko. – Donetsk: Izd-vo «Noulidzh» (donetskoe otdelenie), 2014. – 60 s